Help! Algeneter zit vast in kunstof decoratietonnetje, wat te doen?

Mijn zusje heeft een aquarium met visjes en een algeneter, zo'n groot eng beestje die de wanden schoonmaakt... Nu zit hij ineens vast in een kunstof decoratie tonnetje waar de visjes normaal doorheen zwemmen. Mijn zusje heeft geprobeerd om hem eruit te krijgen maar hij lijkt echt klem te zitten.

Hij heeft nooit naar dit tonnetje getaald eerder... Hij is nu ongeveer 3.5 jaar. We weten ook niet hoe oud zo'n beestje precies word en of hij zich misschien wilde verstoppen omdat hij voelt dat hij doodgaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn algeneter is ruim 8 jaar geworden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beestje is gelukkig weer bevrijd en zuignapt weer langs de wanden... ze heeft het tonnetje stuk kunnen krijgen.

Het beste antwoord

Eerst moet je nog eens heel eens goed kijken of het visje echt klem zit. Als je het tonnetje niet wilt beschadigen dan moet je het gewoon nog even een paar uur aankijken, misschien zwemt hij er toch nog uit. Als je het niet vertrouwt en het visje wilt redden dan zou ik met een flinke blikschaar voorzichtig (zodat je de vis niet raakt) kunnen proberen het tonnetje stuk te knippen.

Liefst in een bak met niet al te koud water om de vis niet te veel stress te bezorgen. Als je zo'n schaar niet hebt kun je ook proberen om het tonnetje op een andere manier (paar tangen, of een hamer) stuk te krijgen.

Wat je opmerking over dat verstoppen betreft dat zou goed kunnen, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat dat in de natuur heel veel voorkomt. Dieren die voelen dat ze gaan sterven trekken zich dikwijls op een rustig plekje terug.

Toegevoegd na 4 minuten:
1e alinea ik moet je zijn

Toegevoegd na 54 minuten:
Ik heb nog een idee om zeker te weten of het visje echt klem zit. Pak een bak water en haal het tonnetje uit het aquarium. Laat iemand de bak onder de kraan vasthouden en houdt het tonnetje met de vis erin en de staart naar boven, onder de kraan zodat het visje er uit kan spoelen als je de kraan open zet.
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Het gaat om een algeneter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een algeneter is ook een vis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat laatste lijkt me geen goed idee. heel veel stress voor de vis, en als ie er voor uit in gekropen is, zou ie er achteruit uit moeten

Andere antwoorden (1)

Hij is in het tonnetje gekomen en komt er ook wel weer uit. Laat hem maar rustig zitten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij probeert eruit te komen zelf maar t lukt niet..
ronron1212
12 jaar geleden
Je kun ook even een emmer met water op de goede temparatuur pakken en de algeneter inclusief tonnentje daar in doen. Kijk even of de openingen even groot zijn als er een groter is kun je proberen hem daar door heen te laten kruipen.