Katten kopjes geven om hun geur achter te laten.

Toegevoegd na 39 seconden:
De kat leeft in een wereld vol geuren, voor de kat is geur dan ook heel belangrijk. De kat zelf heeft geurklieren op de wangen, (die feromonen afgeven) op de rug aan de staartbasis en tussen de tenen. Als een kat “kopjes” geeft zet het zijn geur af daar waar het kopje (de wang) langs wrijft, dit geld hetzelfde voor langs de benen strijken met de rug. Krabben doen katten om de oude hoesjes van de nagels af te schuren maar ook om hun geur ergens op af te geven, geuren afgeven is dus markeren voor de kat. Als je als eigenaar weg bent geweest komt de kat vaak “kopjes” geven en langs je benen wrijven, dit doet de kat omdat je dan weer een voor hem/haar bekende lucht krijgt. Simpel gezegd, zet een hond in een voor hem nieuwe ruimte en de hond gaat op zoek naar de mensen binnen die ruimte, zet een kat in een voor hem vreemde omgeving en de kat gaat eerst de omgeving onderzoeken en besnuffelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat doen ze om te groeten en om hun geur af te geven.
Het is dus een gebaar van vriendschap, maar een kat geeft hierbij ook zijn geur af. Daarom komt als je op visite bent bij mensen met een kat de kat ook vaak op jou af omdat hij de geur van een andere kat ruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om hun geur achter te laten op elementen in de omgeving die ze als de hunne beschouwen. Effe duidelijk maken : van mij !
Bij de kop zitten klieren die een geurstof achterlaten op meubels, deurposten, maar ook....baasjes ! Dus hoewel het er voor ons schattig uitziet, heeft het voor de kat gewoon een heel zkaleijke functie.

Hoewel ze sommige personen inderdaad wel héél erg vaak of duidelijk lijken te moeten markeren. Ik sluit dan ook niet uit dat een kat het kopjes geven kan woren aangemoedigd als gewenst gedrag, waardoor hij/zij het meer lijkt te gaan doen. Dat weet ik echter niet zeker ; is puur mijn perceptie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook vaak is het een manier om hun oormijt kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals hierboven gezegd geven katten kopjes om hun gebied of een ander dier of het baasje "eigen" te laten ruiken: dit geeft de kat een veilig gevoel.
maar daarnaast is het ook opname van de geur van het object wat een kopje krijgt.
zo wordt niet alleen de eigen geur afgegeven, maar door opname wordt er voor gezorgd dat er een groepsgeur heerst, waar alle katten naar ruiken.
ook dit bevorderd het zich veilig voelen.
Rieneke1