hoe laat ik me hond ontspannen als ik wandel?? (zie uitleg aub)

hoi allemaal, soms zit mijn hond de heletijd bij het uitlaten te kijken wat er gebeurd en zodra hij sommige vreemde honden/mensen ziet begint hij zijn haren op zijn schouders omhoog te zetten en hij is de hele wandeling dan geen een keer ontspannen geweest.

Hoe laat ik hem tijdens de wandeling ontspannen zodat ik rustig met hem kan wandelen zonder dat hij zelf zo een spanning heeft??

En is er misschien een manier om hem duidelijk te maken dat sommige andere honden/mensen niet tegen hem zijn??!

Heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

Zodra je mensen en honden ziet, je hondje laten zitten en zorg dat hij op jou let, bijv. door een snoepje speeltje. Lopen de mensen voorbij zonder dat je hondje er aandacht aan besteed (of heel weinig), dan belonen.

Ik weet niet of ik reclame mag geven, maar op hondenpage hebben ze veel verstand van honden. Misschien moet je het daar eens vragen.

Let wel, ze willen het liefst dat je een profiel aanmaakt voor je een vraag stelt, dan zijn ze wat vriendelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://thereddragon.be/home/home/Trekken%20aan%20de%20lijn.htm

leer je hond dat jij de baas bent en lijdt hem af om een leuke en spontane manier op de site hierboven staan de beste tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf moet je die mensen en honden negeren en gewoon ontspannen door blijven lopen. laat de hond zien dat jij het niet interessant vind. dat zal hij dan snel genoeg overnemen.

Als hij een agressie vertoont naar die andere dieren of mensen, dan is hie gewoon bang en wil hij vluchten.
Een zeker rolmodel zal hem dan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enerzijds is het heel verstandig dat je hier zoveel vragen stelt, anderzijds duidt dat ook op onzekerheid van jouw kant waar het je hond betreft. Die onzekerheid van jou (voor zover ik dat van hieruit kan zien) biedt weinig houvast voor je hond.

Honden moeten naar hun baas kunnen opkijken in de zekerheid dat de baas het "weet", dat er "geen gevaar dreigt zolang de baas er is". Dan pas kan de hond zich ontspannen. Ze zal nooit relaxed kunnen wandelen als jij zo onzeker over alles bent.

Ga eens een aantal weken met je hond naar een goede hondenles. Niet zozeer voor je hond, dan wel voor jezelf. Daar kan je begeleid worden en kan je direct het juiste antwoord krijgen op al je onzekerheden en vragen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! Helemaal met je eens!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ook van mij een +. Door echt met een hond te trainen ,ongeacht de leeftijd, kan je echt heel veel bereiken! Ik zoek trouwens wel regelmatig een plek op in de bossen o.i.d. waar mijn honden nauwelijks andere honden of mensen tegenkomen. Dan lopen ze heerlijk op hun eigen instinct en dat is ook heel relaxt (voor baas en hond)
Je kunt heel makkelijk trainen met de clicker. Zorg dat je een clicker hebt, ongeveer 2 euro, en wanneer je hond een keer ontspannen is klik je en geef je je hond een snoepje. Doe dit steeds vaker zodat je hond die gewenste gedrag blijft tonen. Wanneer er een ander hond in de buurt is probeer dan de aandacht van je hond te krijgen door te zeggen 'kijk eens', de hond kijkt naar je, klikken, snoepje erachter aan zodat je hond de andere hond niet opmerkt. Je hond zal dan wat meer ontspannen worden.
Hier is een handige link over de clickermethode, en bij mijn hond werkt het echt heel erg goed. Een zakje koekjes + clicker mee op zak en ik heb de aandacht van mijn hond. http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78795-de-clickermethode-hondentraining-en-clickertraining.html