Mijn kater moet over naar Royal Canin Urinary S/O voeding, alleen dat kost 12 euro per kilo. Wat is gelijk waardig en iets goedkoper?

De dierenarts levert het uiteraard, en niks goed genoeg voor mijn harige schatjes, maar ik zoek gelijkwaardig voer wat goedkoper is. Dan geef ik het gewoon aan beide katten, nu is het noga een gedoe om de blaasgruiskater aan de Royal te zetten en de andere aan de Tomkat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is nee, op dit moment heeft jouw kat een medisch probleem en heeft speciale voeding nodig. Zeker met dit soort kwalen is het belangrijk om de juiste voeding te geven en daar niet op te gaan bezuinigen. En misschien is het in verhouding iets duurder dan de goedkope supermarkttroep maar steeds naar de dierenarts omdat de klachten niet over gaan of midden in de nacht met een kat met een verstopte penis (levensbedreigend) is ook niet echt goedkoop.

Het beste antwoord

Je kat heeft een medisch probleem, dus het wijzigen van voer is wel te adviseren. Ik ben er zelf een paar jaar mee doorgegaan, maar er ook mee gestopt en onze kat heeft er ook nooit meer last van gehad.

Online bij MedicAnimal bestaal ik 83 euro voor 14 kg Royal Canin - Urinary U/C Low Purine en 75 voor Royal Canin Urinary S/O Dry (Blaasproblemen, Droog).

Kortom, dan zit je op iets van 6 euro per kg!

Er zijn ook Nederlandse sites, maar die zijn fors duurder en MedicAnimal levert aan particulieren en dierenartsen. Grote kans dat je dierenarts het daar haalt. Ik adviseer je om een account aan te maken en Royal Canin daar te bestellen.

Voordeel van grootverpakkingen is dat het niet alleen nogal veel goedkoper is, maar dat je ook voldoende hebt en niet steeds hoeft te winkelen. Het voer wordt ook nog thuisbezorgd en ze hebben een goede service. Wel in het Engels.

Je kunt je andere katten het ook wel geven, maar ik weet niet of dat handig is. Je kunt wel overleggen met je huisarts of de andere katten het ook mogen hebben.

Je kunt je katten verschillend voer geven als ze alles opeten. Ik weeg zelf de daghoeveelheid af (70 gram maar) en geef de kat steeds een beetje. Voordeel is dat je dan goed in de gaten kunt houden dat ze niet te weinig of te veel krijgen.

Van dit voer hoeven ze alleen maar brokjes. Wij geven zelf ook meestal 's avonds vlees, dan moet je rekening houden met de daghoeveelheid van het droogvoer. Vleeskuipjes kan je ook online kopen.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Zorg wel dat je weet wat je nodig hebt. MedicAnimal levert alles en het risico is dat je zonder verstand iets koopt wat ze eigenlijk niet mogen. Je hebt voer dat blaasgruis voorkomt en altijd kan worden gegeven en mediciaal voer dat blaasgruis oplost. Volgens mij hoeven katten dat laatste voer alleen te hebben tot het probleem is opgelost.

Ik geef mijn kat nu Royal Canin Veterinary Diet Feline Sensitivity Control SC. Wij hebben een hele oude kater en dit voer verdraagt hij goed. Het voer van Royal Canin bevat sowieso al minder zouten zodat katten minder snel blaasgruis ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
rc urinary mag je wel aan je andere katten geven, maar ze moeten ouder zijn dan 1 jaar.
anders ontwikkelt het skelet zich niet goed.
verder is het nogal calorierijk, dus het zet snel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf nu een ander dieetvoer (ander probleem), maar ook dat is rijk. De dierenarts adviseert de aanbevolen hoeveelheid niet te overschreiden en echt af te wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het ligt er ook aan welk blaasgruis de kat heeft/had, meestal is het struviet, maar niet altijd.

Andere antwoorden (6)

Even langs goede dierenzaak. Er zijn meer merken met kattevoeding voor katten met blaasprobleempjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blaasprobleempjes kunnen dodelijk zijn bij katten, vooral bij katers. blaasgruis kan namelijk de urinieweg verstoppen. de urine kan niet weg, de kat vergiftigt zich binnen 24 uur. het voer wat de kat nu krijgt is medicinaal voer met een hoge zuurgraad zodat het gruis oplost. dit soort voer kan je niet kopen bij een dierenwinkel, ook geen goede speciaalzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het online kopen, maar inderdaad niet in de gewone dierenwinkel in Nederland. En dit is inderdaad medicinaal voer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij medpets.nl kun je wel medicinaal voer, op voorwaarde dat je contactgegevens van de dierenarts doorgeeft (eis van de fabrikant schijnbaar, zodat er eventueel controle mogelijk is - dat die dierenarts dat merk voorschrijft weten ze natuurlijk al dus commercieel hebben ze er niets aan).
Ook mijn kat had last van blaasgruis hij is er zelfs aan geopereerd. Toen een tijdlang voer van de dierenarts gekocht ong 55 euro voor 5 kilo. Weet niet meer precies welk merk. Toen het me echt te duur werd (ik heb er drie en apart voeren lukt echt niet) overlegd met de assistente en voer gezocht dat erop leek. Ik kwam uit op royal canin indoor 27 . Kleine zakken zijn niet zo goedkoop maar voor 10 kilo ben ik nu 63 euro kwijt. Dit was even zoeken want in de dierenwinkel zelf zijn ze 76 euro. Maar toen een zaak online gevonden die ze thuis bezorgt.en bezorgkosten zijn gratis. Tot op heden heeft mijn kat geen klachten meer en geef het nu al een jaar. Met een zak van.10 kilo doe in 8 weken omdat ze er niet veel van nodig hebben. Geef je katten ook niet meer dan aanbevolen op de verpakking! Kortom voor 63 euro geef ik 3 katten twee maanden eten en heb ik geen last meer met de blaasgruis van mijn kater.
Ik weet niet of je het duur vind maar ik vind het enorm meevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mijn gruiskat ook rc urinary gegeven, tot z'n gruis weg was, en de zuurgraad van z'n urine normaal.
daarna ben ik hem voor een groot deel vers vlees gaan geven, want dat verzuurt ook licht.
dat kan duur zijn, maar ook eendagskuikens en gemalen kippenkarkas gaan er goed in. en zijn prima te betalen.
er wordt ook wel aangeraden appelazijn of vitamine c te geven om de urine te verzuren, maar dat raad ik niet aan.
het kan zijn dat je daarmee te veel verzuurt, en dan heeft je kat geen last meer van struviet, maar ontwikkelt oxalaat.
dat is alleen operatief te verhelpen, en dan ben je nog verder van huis.
Rieneke1
12 jaar geleden
Er is wel gelijkwaardig voer, maar dat is net zo duur.
Mijn ervaring: mijn gruiskater floreert weer sinds ie dit voer krijgt (in zijn geval Hills C/D). En ja, het is duurder dan gewoon voer - maar ze vullen duidelijk beter want hij eet er minder van dan ie eerder van de gewone brokjes at.
Ik heb de mazzel dat m'n andere kat een van de weinige katten is die dat gruisvoer niet blieft. Dus ik heb altijd 2 baken staan: 1 met gruisvoer, 1 met gewoon voer. De kater eet meestal zijn gruisvoer, en soms eet ie ineens weer wat mee van het gewone voer, geen idee waarom.
Feitelijk ben ik voor beide katten bijna even duur uit, het gruisvoer is duurder maar gaat veel langer mee dan de goedkopere gewone brokjes voor de andere kat.
Ik ken wel mensen met meerdere katten waarvan er 1 gruisvoer krijgt terwijl alle katten het erg lekker vinden - je kunt het ze allemaal geven, of beide katten apart voeren.
Je kunt met je dierenarts overleggen of je bijvoorbeeld na een tijdje 1 bak zou kunnen neerzetten met een mix van gruis- en gewoon voer. Dat hangt helemaal af van je kat - mijn kat heeft (even afkloppen) maar 1 keer echt last gehad en redt zich prima met het aangepaste voer.
Maar het dieetvoer is wel echt nodig, en per definitie prijzig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even nagekeken bij mijn leverancier: Hills C/D is vrijwel net zo duur, tenzij je het in grotere hoeveelheden bestelt (dan wel goed afgesloten bewaren!):
Hills C/D chicken 1,5 kg: 19,75; 5 kg: 43,75; 10 kilo: 75,75 (ook in de smaak Ocean Fish 1,5 en 5 kg, zelfde prijs, wordt hier minder gewaardeerd, en er zijn ook maaltijdzakjes).
http://www.medpets.nl/hills+feline+cd/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn kat kreeg er 7 jaar geleden ook last van (blaasgruis). hij krijgt al die tijd al cenaturio cat voer. de prijs van een zak van 15 kilo is EUR 39,00. De kat van mijn zus krijgt dit nu al vier jaar voor hetzelfde probleem. Beide katten hebben nooit meer last van blaasgruis gehad. Deze voeding is zo samengesteld dat de vorming van blaasgruis tot een minimum wordt beperkt. Is online te bestellen. Mijn kat is er zeer blij mee en vindt het ook nog smakelijk. Verder mogen mijn andere 6 katten die dit probleem nog nooit hebben gehad ook eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn kat eet het voer van de aldi blauw en rood door elkaar (droog voer) dat is erg goed voer en ze wil nu niet meer anders ze vind het te lekker en het is best goedkoop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar NIET geschikt voor een kat die voer tegen een specifiek medisch probleem nodig heeft, wat hier het geval is.