Heeft iemand wel eens gehoord van een konijn met hooikoorts/allergie?

Mijn konijn niest veel, is alleen niet de veel voorkomende niesziekte, anti biotica helpen niet tot nauwelijks. Hij heeft er verder geen last van is levendig, eet goed, etc. etc. Aangezien hij het vaak gelijk met mij doet denk ik aan hooikoorts......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Het lijkt mij niet dat een konijn hooikoorts kan hebben.

Normaal is het niet dat je konijn zoveel niest.
Enkele zaken die van belang kunnen zijn:

strooisel: wat gebruik je? Hooi of stro? is dat stoffig? Het zou een overgevoeligheid voor schimmel kunnen zijn en misschien moet je zaagsel proberen? Er is ook ¨gebroken maiskern¨ bschikbaar bij de dierenspeciaalzaak, wat ook als kattenbakkorrel werdt verkocht. Dit stijft helemaal niet
Je moet letten op tocht, want daar zijn konijnen erg gevoelig voor (net als de meeste dieren).
Er kan ook een ziekte een rol spelen, maar dan moet je naar een dierenarts om dit te laten onderzoeken.
Succes met je konijn,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Echt hooikoorst bestaat niet bij konijnen. Het is wel mogelijk dat ze wat allergisch reageert op het stof in het hooi. Een mogelijk oplossing hiervoor is het hooi iets vochtig te maken met behulp van een plantenspuit. Het kan ook zijn dat ze reageert op schimmels in het hooi.
Probeer anders eens zaagsel ipv hooi in haar hok te leggen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon ziek is dus is het m.i. toch het verstandigst maar weer langs de dierenarts te gaan. Dit is zeker het geval als ze ook last heeft van snot, minder eet of drinkt en/of andere symptonen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het konijn van mijn schoondochter is ook allergisch voor gras en voor zaagsel
die moet dus hele andere bodembedekkers in zijn hok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dus precies het zelfde met mijn konijn. Antibiotica en ontstekingsremmers helpen niet. Andere bodembedekking die niet stoft geprobeerd. Ik zeef het stof uit het hooi dat ze eet en maak het nat. Ze blijft niezen. Volgens de dierenarts is ze dus een soort allergische (hooikoorts achtig) en hoort het bij mijn konijn. Maar vind het zo zielig als ze zo'n niesbui heeft!