Ik ga meer dan 5 weken 3x per dag met een cocker spaniel wandelen, maar hij is 12 jaar maar kan ik dan nog grote wandelingen maken ?

Ik ben bang dat hij dan opeens dood neervalt of iets dergelijks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (8)

Zolang ke rustig loopt en geen raar gedrag vertoont kan het,hij geeft zelf aan als hij moe is en niet meer wil,heb zelf ook 2 oude hondjes gehad hier en die gaven zelf aan als ze terug wilde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond is bejaard, dus ik zou het niet overdrijven: jij gaat met je opa ook niet de Vierdaagse lopen.
De hond zal overigens ook vanzelf aangeven waar zijn grens ligt. Als de hond zwaar hijgt is het wellicht tijd terug te keren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan wat jij verstaat onder "grote" wandelingen.
Uren en uren zal waarschijnlijk niet gaan. Het ligt er ook aan, wat de hond is gewend en hoe zijn/haar conditie is.
Veel en langdurig reenen zal ook moeizaam zijn denk ik: mijn hond is ook 12: korte sprinten trekt-ie nog wel, maar dan hangt de tong hem op de poten hoor ;-)
Over dat dood neervallen: dat kan natuurlijk altijd.... ook met een veel jongere hond... helaas.
Leuk te lezen, dat het je is gelukt trouwens!!!!

Toegevoegd na 44 seconden:
"reenen"= natuurlijk rennen... sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
idd, wat is de hond gewend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Rieneke
Toen mijn hond 10 jaar was, liep ik iedere dag 10 km met haar. Ook kon zij toen nog mee met langeafstands-wandelen: 20 km per dag.
Toen zij 12 jaar was kon ze niet eens meer naar de hoek van de straat. Ze vertelde dat zelf door om te draaien of te gaan zitten.
Als een hond gewoon en veerkrachtig met je mee loopt is er geen vuiltje aan de lucht. Als hij achterblijft en regelmatig aarzelt, is het een ander verhaal.
De gemiddelde leeftijd van een cocker is 14 jaar, dus hij kan echt nog wel een tijdje de gewone afstand tot 10 km per dag afleggen, mits hij verder gezond is, maar dat merk je snel genoeg.

Maak je geen onnodige zorgen en geniet van de wandelingen!
Ivana
12 jaar geleden
Als de hond gewoon meeloopt zonder problemen kan je er mee doorgaan. Als je het niet prettig vindt kan je ook kiezen om de rondjes af te wisselen qua afstand. Da's iets wat wij inmiddels doen met onze labrador van 13. Maar de hond gaat het zelf aangeven, of door te rusten of door bijvoorbeeld meer te gaan hijgen of de rest van de hele dag voor papmus te liggen in zijn mand. Kortom kijk of je afwijkend gedrag waarneemt en pas je daarop aan vwb de wandelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet van de leeftijd afhankelijk in ieder geval. de ene hond is met 13 jaar nog fris en fruitig zonder mankementen, en de andere hond is met 8 jaar niet meer geschikt om ver te wandelen.

12 is natuurlijk een respectabele leeftijd, dus ga niet met warm weer spontaan een voetreis beginnen :)

kijk naar je hond en onthoud dat ie ook nog terug moet wandelen. sjokt ie niet met zijn koppie naar beneden, loopt ie niet te hijgen als een gek, loopt ie niet aan de riem maar aan de sleepkabel, kan ie de dag erna niet meer op of neer.... dan is het teveel van het goede.

overigens is een CS een redelijk handzaam formaat. een karretje achter de fiets, een wagentje waar ie in kan zitten bij het wandelen.... er zijn veel mogelijkheden als je er toch op uit wil mét hond.

af en toe een pauze is niet verkeerd. een bak mee en een fles drinkwater zal ie ook wel op prijs stellen. het is natuurlijk een oudje, maar niet per definitie gebrekkig.

ik wens je veel *gedoseerd* wandelplezier toe samen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hond nog gezond is kan dat gewoon! Hij geeft zelf wel aan waarnaar hij niet meer wilt lopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je hond geen raar gedrag begint te vertonen kun je nog gewoon grote wandelingen met je hond blijven maken hoor! Dit is zelfs hartstikke gezond voor je hond! Naarmate een hond, en elk ander wezen trouwens, ouder wordt, worden de gewrichten ook steeds minder. Wanneer je beweegt neemt er namelijk spiermassa toe. Door voldoende spiermassa te creëren slijten de gewrichten minder snel waardoor je hond langer makkelijk blijft rondlopen. Vooral blijven lopen dus!
Een hond kan inderdaad door neervallen wanneer ze loopt, maar dit kan ook wanneer ze door het huis sjokt, zit of ligt. Een hartaanval of hersenbloeding kan namelijk altijd wel optreden.