Heeft het gebruik van een speciale "hondenfluit" invloed op het menselijke oor?

Zonder dat ik het wist was zoonlief heftig op de hondenfluit aan het blazen, waarna we beide pijn in ons oor en ook een soort van "drukgevoel" kregen. Na een uurtje was dat weer verdwenen.
Kan het gebruik van zo'n hondenfluit beschadigingen aan het menselijk gehoor geven?

Toegevoegd na 4 dagen:
Dank iedereen voor het antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kheppum nu gesien! Alderbarstend goeievraag! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haaaaaaahahahahaha, dank je ;-)))))

Het beste antwoord

Decibel
“Geluid” is eigenlijk niets meer dan trillende lucht. Die trillende lucht veroorzaakt drukverschillen op je trommelvliezen, die daardoor mee gaan trillen en dit wordt door de rest van je oor geregistreerd als geluid. Geluids sterkte is het logaritmische verschil tussen de luchtdruk (px) dat een bepaald geluid op op je trommelvliezen uitoefent en de minimale luchtdruk (p
of het beschadigingen kan veroorzaken weet ik niet. het is in ieder geval mogelijk om met geluiden die niet hard zijn maar wel hoog een glas te laten knappen.

wat misschien interessant kan zijn betreffende de gehoorgrens over wat het menselijk oor waar zou kunnen nemen en niet is de 1e link, onder het kopje sensorische kenmerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Eucje: interessant ook de info bij Asperger bij sensorische kenmerken. Wist ik al, maar was ik even kwijt....zeer herkenbaar trouwens!
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het 'even kwijt zijn' herkenbaar...ofehh.. :OP geloof zelf niet zo in die 'hoger of lager dan dat en dat is gewoon niet waar te nemen theorie' dus wou het hiermee ontkrachten ......mochten mensen het eventueel gaan roepen.
sommige zintuigen zijn dus gewoon gevoeliger en dan ligt het dus niet aan een ander geluid oid in de omgeving omdat wat je hier aangeeft 'niet kan' ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles herkenbaar waahahahaha!
Het kan wel, want we hadden er alletwee last van: zoonlief zei dat tegen me en ik had precies hetzelfde. Ietsje TE toevallig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het KAN ook..... duseh.... welke toeval??? dat niet iedereen dat zo heeft wil niet zeggen dat anderen het niet zo kunnen hebben natuurlijk he. das de welbekende fout deze 'meetlat' ; )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad eucalypje, die meetlat altijd he.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over "meetlat" gesproken: Euc, ben jij hier zelf gehalveerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@webske
nee joh, ik meet met 2 maten :) én ik ben ook nog eens ondersteboven. @siska
idd..... die meetlatten!!! ARGHHHHH!!!! :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijwaarts ben je Euc.... je ligt dus eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Wendy, dat jij én je zoon het allebei hebben wil slechts zeggen, dat jullie dezelfde "afwijking "hebben en die kan heel positief uitpakken. @Heksje, ga je nu van gebruikersnaam naatr Gorillypje of wordt Eucalylla?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: in dit geval baalden we er allebei goed van ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom webske? jullie zijn misschien wel af te richten met dat fluitje en de 'afwijking' :OP @moolkeesje
ik ga voor euca-rilla, is dat ook goed? ; )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's ook mooi gevonden! Nu nog even de mods overhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor een handje pinda's wil ik het zelf ook wel proberen te veranderen hoor :OP

Andere antwoorden (3)

Dat lijkt mij nagenoeg niet mogeljk omdat het bereik van een hondenfluit grotendeels buiten het menselijk gehoor ligt. Een druk gevoel lijkt mij helemaal vreemd. Was er niet toevallig op datzelfde moment iets anders wat dit kon veroorzaken? Reed je misschien net een berg op of wat dan ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord!
Er was niets, wat dat drukgevoel of die pijn bij ons allebei kon verklaren. In mijn huis hier in Nederland is geen berg ;-)
En het was direct na dat geblaas op die fluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het antwoorden!
Het drukgevoel kan wel degelijk te maken hebben met het hondenfluitje. Zoals in het antwoord hierboven wordt gezegd ligt het geluid wel buiten ons hoorspectrum, maar dat betekend niet dat het geluid ons oor niet bereikt.

We kunnen het alleen niet verwerken.

Toegevoegd na 53 minuten:
Als het oor lange tijd wordt blootgesteld aan hoge decibels zal er een tijdelijke, of zelfs een permanente gehoorbeschadiging optreden.

Ik citeer het volgende uit de bron die ik zojuist heb toegevoegd aan mijn eerste antwoord.

’‘De sterkte van het geluid wordt uitgedrukt in decibel. Een blootstelling aan een geluidsniveau van 80 decibel gedurende 8 uur per dag wordt aanzien als de veiligheidsgrens," zo zegt prof. Louw Feenstra, neus- keel- en oorspecialist aan de KU Leuven. "Geluidssterkten van 100 decibel en sterker doen pijn aan de oren. Zij beschadigen de zintuighaartjes vaak onherroepelijk. Boven de 140 decibel kan één enkele blootstelling gehoorschade veroorzaken. Bij herhaalde blootstelling aan geluidssterkten van 90 decibel, kan er eveneens blijvende schade ontstaan."

Normaal gesproken maak je niet lang gebruik van een hondenfluitje, dus lijkt mij de kans nihil om een gehoorbeschadiging op te lopen. Met een decibelmeter kan er uiteraard meer duidelijkheid worden gegeven over de geluiddsterkte van je hondenfluitje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het menselijk oor is in staat om toonhoogtes waar te nemen tussen ongeveer 20 Hz tot ongeveer 20.000 Hz, zoals de scherpe, hoge toon van een hondenfluitje dat voor mensen nog maar nauwelijks te horen is, al is dat niet voor iedereen gelijk.

In de tekst staat 'ongeveer' en 'nauwelijks'. Dus zou het kunnen dat jij en je zoon heel gevoelige oren hebben die hoge, scherpe tonen beter kunnen waarnemen dan anderen, en er dan ook hinder van ondervinden. Of het schadelijk is, is nergens te vinden, wellicht wel voor de arme honden in jullie buurt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Siska!
Grappig, dat ze de hondenfluit als voorbeeld noemen hier. Ik kom er ook nog steeds niet achter, of die genoemde 20.000 hertz gehoorschade kan geven.
We horen beide die fluittoon niet, maar hadden dus alletwee dezelfde gevolgen ervan.
Onze hond is redelijk doof, dus vandaar de hondenfluit...niet dat hij er maar ook voor 1 seconde op reageert, maar dit terzijde hahaha.
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 siska :) wendy, lig in een deuk van je hondenverhaaltje!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
: ))))))))
Bedankt voor de +jes : )