Wij hebben een oude kat met veel klitten in de vacht, wat kun je hier aan doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een poes of een kater? Als het een poes is zou ik hem kaal scheren als het een kater was zou ik wachten tot het vanzelf overgaat.
Rieneke1
12 jaar geleden
mrtomaat, waar slaat dat nou op? :o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
poes=kaal, kater= wachten tot t overgaat...
is bedoelt als onderbroeken lol..... beetje jammer, idd, want klitten kunnen een kat echt pijn doen, vooral als de kat al oud is, meteen laten scheren! (mijn kat, heeft gelukkig zelf al zijn klitten eruit gehaald, vlak voor ie naar de dierenarts ging hiervoor, alsof ie t wist!ik was zo blij dat ie het zelf had gedaan, scheelde weer een dierenarts trauma......)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses voor mijn botte humor, ik zag het, ik dacht het, ik reageerde. :) Wat ik trouwens niet snap is, waarom kan je niet zelf met een schaar/tondeuse te werk gaan? Of zou dit alleen maar meer ellende veroorzaken? Wellicht denk ik er te simpel over maar een dierenarts is toch niet een betere kapper dan dat jezelf bent, of bedwelmt hij het dier in kwestie eerst? Heb zelf geen huisdier dus weet er weinig van.
Rieneke1
12 jaar geleden
mr tomaat, sommige katten lijken te beschikken over 360 tanden en 940 klauwen als je ze wil gaan knippen.
zelfs lieve katten accepteren alleen korte sessies, en bij pittige poezen is er geen alternatief voor een roesje.

Het beste antwoord

het diertje naar de trimmer brengen om de vacht weer optimaal te krijgen en daarna grondig bijhouden net kammen. Omdat de kat zo oud is kan hij/zij het allemaal zelf niet meer zo goed, maar klitten kunnen heel pijnlijk en ongemakkelijk zijn voor de kat dus onderneem actie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het hangt af van het temperament van de kat.
is je oudje mellow, en vindt hij het wel prettig, maak dan een project van het klitten verwijderen.
besteed hier dagelijks tijd aan , knip in korte sessies steeds wat weg.
is het een pittige poes, dan zou ik toch mijn toevlucht nemen tot de dierenarts, en laten scheren onder een roesje.

hoe dan ook, onderneem actie.
het is pijnlijk voor de kat, en schimmels liggen op de loer.

Toegevoegd na 2 minuten:
en dan bijhouden.
miepje hier is ruim 19, en poetst zich niet meer.
iedere tweede of derde dag kam ik haar van tot tot teen door, en inspecteer ik ook de nagels.
je moet die oudjes gewoon wat helpen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Weer een prima antwoord met een liefdevol eind! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zware klitten knipt u voorzichtig weg. Doe de kat geen pijn. Soms vervilt de vacht omdat veel haren in een lokatie aan elkaar klitten, die kunt u wegknippen of zelfs de vacht laten scheren als het mogelijk is.
Klitten in de vacht kunnen voor een langharige kat een zeer pijnlijke zaak zijn. Met name op plekken waar vacht over vacht strijkt bij bewegen, zullen gemakkelijk ernstige klitten ontstaan, zoals in de oksels. Katten kunnen zeer ziek worden van klitten.

Bij oude katten wordt de vacht niet alleen dof, maar ook stugger en dunner. De talgklieren verdwijnen voor een groot deel uit de huid, waardoor deze droger wordt en haar soepelheid verliest. Oudere katten (vooral die van twaalf jaar of ouder) hebben dus vaak een droge vacht die kan klitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als katten klitten in de vacht krijgen dan komt dit vaak door een slechte vachtverzorging door de kat.

Oorzaken hiervan kunnen zijn dat:

-de kat ziek is (geweest)

-de kat al wat ouder is

-de kat een vacht heeft die door mensen onderhouden moet worden om niet te gaan klitten (denk aan Perzische katten e.d.)

Het beste kun je de kat door een trimsalon, waar ze ervaring hebben met het behandelen van katten, laten trimmen. Een andere mogelijkheid is je dierenarts vragen of deze met een tondeuse de klitten wil verwijderen.

Belangrijk is wel dat de kat daarna regelmatig geborsteld gaat worden om te voorkomen dat er opnieuw klitten in de vacht komen. De klitten laten zitten is geen optie, want de huid hieronder kan erg geïrriteerd raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een rare tip misschien maar smeer een klein beetje boter op de vacht.
Dan gaat de kat zich vanzelf wassen en kun je daarna heel voorzichtig de overige klitten verwijderen.
Met een kattenborsteltje en een kammetje.
Niet alles tegelijk natuurlijk.
12 jaar geleden
Mijn poes.had veel.klitte op zijn rug.bij sijn staort
Nu sijn se weg
Merkt mijn poes dat??
Gr loes