Welke schildpad zou ik kopen?

Ik wil een schildpad die graag in het water en liefst ook op zand of grind etc is. Het mag niet groter zijn dan 4 a 5 cm in het begin. Ik heb na school de hele tijd om hem te verzorgen etc.. Hij mag ook geen winterslaap hebben en moet overdag actief zijn. Heeft u een soort gevonden? dan wil ik ook graag weten na hoeveel jaar hij zijn maximum lengte heeft bereikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
de muskus schildpad is actief savonds en in de nacht, ik vroeg overdag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een roodwang schildpad mag niet meer verkocht worden, maar een geelwang nog wel.
Het zijn sterke soorten, maar wel waterschildpadden.
Maar ze worden snel heel erg groot( wel 35 cm.! ), gaan verschrikkelijk stinken, je hebt snel een grote bak nodig met een eilandje er in, lamp er boven, speciaal voer, grote filter voor het water, veel water verversen en je zit er voor wel 40 jaar aan vast!
Dit moet je dus nooit doen!!!!!!
ieder jaar kan je wel een grotere bak kopen, kost je veel geld aan stroom en materialen.
Waarom koop je niet een verwarmt terrarium waar je tropische kikkertjes in doet, die zijn zeer geschikt om in huis te houden, met weinig onderhoud en kosten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de foto 2 roodwangen, die in een zeer grote vijver al meer dan 10 jaar leven, ik voer ze soms bij met kattenbrokjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je even moeten opzoeken op internet, er is vast veel informatie over, heb hier geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Ed (mooie foto! tja...weer een man op de uitkijk natuurlijk) ;-) @socratus waarschijnlijk zit het eenmaal in je hoofd, en een beetje hardnekkig ook. zoals Ed zegt is het op te zoeken op het net, maar zoek dan onder de naam zuidelijke SIERschildpad, ipv SCHIERschildpad
overigens doet de SIERschildpad aan winterslaap. kijk eerst naar de eisen die deze dieren stellen, in combinatie met je persoonlijke mogelijkheden voordat je maar wat koop en uiteindelijk de schildpad of het loodje legt, in een sloot beland, of bij de opvang terecht komt. mocht je echt niet weten hoe zoekprogramma's werken dan hier wat info voor je. Voor de zuidelijke sierschildpad is een aquarium van 120 x 40 x 40 cm (l x b x h) *FAIL*nodig voor volwassen dieren, die binnenshuis gehouden worden. Een buitenverblijf is voor zuidelijke sierschildpadden beter. *FAIL*Het buitenverblijf moet een vijver hebben van minimaal 150 x 60 cm, met een waterdiepte van 25 cm. Het is belangrijk de dieren te voorzien van een landgedeelte. In de koelere winterperiode houden zuidelijke sierschildpadden een winterrust *FAIL* De schildpadden moeten gedurende 6 tot 8 weken bij 10 tot 13°C in water of in een doos met vochtige bladeren en mos gehouden worden. Zuidelijke sierschildpadden eten heel gevarieerd. Ze kunnen gevoerd worden met hele vissen, rivierkreeften, regenwormen, ontdooide muizen, kwartelkuikens, eendagskuikens, waterinsecten of garnalen. Maar ook aquariumplanten kunnen als voedsel gegeven worden. Het voer hoeft niet levend gegeven te worden. Het kan gegeven worden met een voedertang. Wanneer daarmee gewiebeld wordt, wordt een levende prooi nagebootst
*je tijd na school gaat er dus zeker in zitten, en waarschijnlijk je financiën ook* volgende *FAIL* ..
je koopt dus dus niet zomaar even.
Zuidelijke sierschildpadden staan op de CITES-B lijst, dit betekent dat bij de aanschaf van deze schildpadden een kopie van het CITES-formulier (de invoervergunning) meegenomen dient te worden. Bij het transport van deze dieren moet toestemming aangevraagd worden. Nakweek dieren mogen vrij verhandeld worden. Er moet wel een overdrachtsverklaring (zonder CITES-nummer) overhandigd worden. het enige wat je goed weet is dat het een kleine soort is, maar weet wel dat ie binnen een jaar de 5 cm voorbij is gegroeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca. waarom maak je er geen antwoord van, jij weet veel meer dan ik.
Goed van je dat je ziet dat de roodwang bovenop een mannetje is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat me niet om het antwoord Ed, het gaat mij erom dat iemand het gezonde verstand gebruikt voor hij/zij ergens aan begint. we weten beiden dat het overgrote deel sterft door onkunde en onwil, dieren in de sloot belanden, of bij een opvang komen. zelden wordt een schildpad oud binnenshuis. je antwoord was duidelijk genoeg 'niet aan beginnen, zoek wat anders'.
helaas toch de onbegrijpelijke reactie van de vraagsteller hierop, die ik beantwoord heb met een wat directer gerichte reactie.
.......waarop ik tot grote verbijstering de vraag kreeg info te kunnen over een ander soort die NOG moeilijker te houden is.....aarghhh!!!! aan de info ligt het niet, je bent duidelijk in je antwoord, ik mijn reactie.
het hoge 'ikke wil hebben' gehalte is hier het probleem. maar ik heb wel een link met info gestuurd hoor :))
deze: http://www.google.nl/search?rlz=1C1CHHJ_nlNL395&aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=schildpaddenopvang (met de tip om hier dan maar info te vragen over het houden van schildpadden. dat van ons komt toch niet door) ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K. goed werk euca.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teamwork ! :)

Andere antwoorden (1)

Ik heb een paar perfecte schildpadden voor je gevonden!