Wat kan ik eraan doen als ik 4,5 dagen wel wil en er is niemand om de kat eten te geven?

Mijn kameraad kent niemand die zijn kat eten kan geven als hij even weg wil,wat kan hij doen?(Extra veel eten en drinken neerzetten een optie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Al eens aan een automatische voer-/water-/kattenbak gedacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Néé! Gewoon niet weggaan, jouw kat is afhankelijk van jou...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor 4 en een halve dag eten en drinken neerzetten en er niet zijn is voor een kat geen pretje
netter is om je kat naar een pension te doen
daar zorgen ze over het algemeen goed voor de dieren en krijgt hij in elk geval genoeg te eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, +! Nooit een kat zolang alleen laten zonder iemand die hem eten komt geven. Een pension is dan inderdaad een veel betere optie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist! weet je tenminste zeker dat er goed voor je kat gezorgd wordt ...
Als je heel veel eten neerzet, is er een grote kans dat de kat dezelfde dag alles al op eet. Je moet zorgen dat er een vriend of familielid elke dag langskomt om vers water te geven en eten te geven, het liefst 2 keer op een dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft via een advertentie in de supermarkt een (vakantie)baantje gevonden. Zij gaat een paar keer per dag langs om een hondje te verzorgen.
Misschien een idee voor jullie om een advertentie op te hangen? Er is iig genoeg animo voor.

Voor als je een dagje weg wil, dat is een ander verhaal. Dan kan je gerust wat meer eten en drinken neerzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou mn kat niet toevertrouwen aan een wildvreemde.
De kat zal het niet leuk vinden, maar het kán: zet ruim voldoende droge brokken klaar, natte brokjes drogen binnen een paar uur uit en kunnen bederven en maden opleveren.
Zet ook een grote pan met helder water neer zodat de kat altijd kan drinken.
Het mooist is als de kat met een kattenluikje buiten kan komen, dan hoeft hij zich niet zo eenzaam te voelen.
Als het een binnenkat is dan moet jouw kameraad niet gek opkijken als de kat na een dag of twee besloten heeft om de stinkende kattenbak te verruilen voor een andere plaats in huis.
Dat moet hij dan maar zien als terechte straf van de kat voor zijn ontrouwe baasje.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vooral als de kat gewend is om droge kattenbrokken te eten dan is de neiging om alles in een keer naar binnen te schrokken niet waarschijnlijk.
Mijn katten hadden vroeger altijd een grote bak brokjes ter beschikking, ze hoefden er niet om te vechten omdat ze wisten dat een kat nooit alles voor de neus van de ander kon opeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een kat niet 4 of 5 dagen zonder verzorging achterlaten : hij moet vers eten en drinken krijgen, en dagelijkse aandacht en aaien, om van het kattentoilet maar te zwijgen....

Als er al geen diervriendelijke buur in wil springen, zal hij op tijd moeten zorgen voor een kattenpensionplaats, waar de kat eerst een weekendje 'op proef' heengaat (zodat hij in noodgevallen weer snel teruggehaald kan worden!!).

Met wat googlen en kattenpensions in de buurt bekijken vindt hij vást wel een plek, waar hij zijn trouwe huistijger met een gerust hart kan achterlaten.

Want de kat is er voor hem, op de momenten dat hij behoefte heeft aan een warm lijfje op schoot, of een snorrende voetenwarmer op z'n voeteneinde als hij griep heeft. Hij moet ook zorgen voor zijn kat, als hij eens iets 'voor zichzelf' wil doen, en dat is niet een heel pak kattenbrood en een emmer water neerzetten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de kat niet zo lang alleen laten. Hij kan de kat naar een pension brengen. Verder kan zijn kameraad mischien wat voor hem doen;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh.....dan wordt het lastig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij #zijn# ze elkaar.... gezien de vraagstelling.
Zelf, zou ik niet weggaan, omdat die kat van jou afhankelijk is. Jij hebt die kat, naar ik aanneem, bewust gekozen, dus zul ook jij je aan je kat aan moeten passen, net zoals je kat zich aan jou aan moet passen.

Daarbij, wat ik opvallend vind dat er niemand is die even de moeite wil nemen om even je kat te verzorgen, dat vind ik veel vervelender voor je, zo zie je maar, je leert je vrienden wel kennen zo, ik ken ze niet, ik ken hun situatie ook niet, maar als ze je dat plezier niet kunnen, willen doen, ik zou toch wel teleurgesteld in ze zijn.

Zelf ga ik iemands kat verzorgen tijdens diens vakantie, dat betekent dat ik zeven dagen per week, een uur per dag (heen en weer) op de fiets klim, door weer of geen weer, om naar zijn huis te fietsen, om het diertje daar de verzorging en aandacht te geven die ze verdient en waar ze in mijn ogen ook recht op heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens! Je weet van te voren als je een huisdier aanschaft dat je ervoor moet zorgen ook bij afwezigheid. Je kan niet je verantwoordelijkheid afschuiven dat is niet fair tegenover je huisdier. Hij/ zij heeft niet bewust voor jou gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geldt eigenlijk ook voor kinderen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij werkt zeker niet JKL64??
Een kat kan je hooguit een weekend alleen laten zonder verzorging. Dat deden wij vroeger ook wel eens. Maar beslist niet langer. Veel eten neerzetten is geen optie, want dan eet hij te eenzijdig: alleen maar brokjes. Vlees blijft niet zo lang goed en bovendien schrokt hij het in een keer op. Ook heeft hij vers water nodig, en niet water dat 4 dagen blijft staan. Bovendien zit de kattenbak in een mum van tijd vol.
Nee, niet zo lang weggaan.
Toen jouw vriend een kat nam, wist hij dat dat de consequentie was. Of hij had het kunnen weten.
Of een oppas zoeken die elke dag komt.
Naar het asiel is ook nog een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is er mis met alleen brokjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich niets mis mee, maar is wel wat eenzijdig. Ook katten houden van wat afwisseling in hun eten.
wat als de kat ziek wordt?
wat als je een buitenkat hebt die gewond raakt?
wat als er binnenshuis een ongelukje gebeurt en de kat verwondt zich?
als je om je kat geeft, zal je zo'n risico niet willen nemen.
als het fout gaat vergeef je jezelf dat nooit.

bel het plaatselijk asiel eens, en de dierenbescherming.
die weten vaak wel adresjes van betrouwbare poezenoppassen.
zo kan je met een gerust hart weg, en kan je kat in z'n vertrouwde huis blijven.

een pension is vrees ik geen optie, daar je dat lang van tevoren moet bespreken.
bovendien moeten de entingen van de kat dan up-to-date zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 hoop niet dat de (huhummm) mysterieuze minaar hier ook toeslaat, want het is goed antwoord! :)
Rieneke1
12 jaar geleden
baghera, beter overbezorgd denk ik dan.
mijn katten zijn van mij afhankelijk.
ze kunnen zelf niet naar de dierenarts, en een ongeluk zit in een klein hoekje.
een klein kind laat je toch ook niet dagen achtereen alleen?
Iemand die met liefde een kat heeft wil niet vier dagen weg wetende dat zijn kat onverzorgd achter wordt gelaten.

Je zou er voor kunnen kiezen om twee dagen weg te gaan in plaats van vier. De meeste katten kunnen wel twee dagen zonder verzorging mits er voldoende voedsel, water en schone kattenbakken zijn. Tenminste, als je kat gewend is aan constant voedsel hebben.
Hier is dat wel zo, er staat altijd een bakje met brokjes en ze eten slechts wat ze nodig hebben. Maar er zijn ook katten die gewend zijn alles op te schrokken, die moeten elke dag om een vaste tijd eten en kun je geen dag achter laten zonder verzorging.

Een andere optie is iemand uit de buurt zoeken, je directe buren, of misschien een wat ouder buurkind die een extra zakcentje wil verdienen.

Nog een andere optie is een logeeradres zoeken, kies dan iemand die de kat kent en in een afgesloten huis of kamer kan ontvangen.

En dan zijn er nog de kattenpensions, ze zijn vrij prijzig maar professioneel. Belangrijk is dan wel dat je kat -ruim op tijd!- alle vaccinaties heeft gehad. Maar veel katten worden er flink ongelukkig van, zelf heb ik er daarom geen goede ervaring mee, ik heb tweemaal een kat moeten ophalen die mager en ziek van de ellende was.

Een kat nemen kan heel veel plezier opleveren, maar ook het vraagt ook verantwoordelijkheid. Neem de verantwoordelijkheid om dit goed te regelen anders moet je gewoon niet weg gaan.
Zo'n plezierige trip zou het ook niet worden, lol maken terwijl je weet dat je beestje thuis loopt te creperen is geen lol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn eigenlijk dingen die je moet overdenken VOOR je aan een huisdier begint.

Er zijn al voldoende opties genoemd:
-Buren
-Vrienden
-Via advertentie iemand zoeken
-Dierenpension
-Kattenhotel
-Bij iemand prive onder brengen

Let op: Voor de laatste 3 mogelijkheden zijn strenge eisen, en dit is terrecht, dus informeer tijdig.
Dit i.v.m. nodige inentingen en evt, castratie of sterilisatie

Een kat 4,5 dag alleen laten is erg dierONvriendelijk

Toegevoegd na 2 uur:
Dierenpension kost ongeveer 7,00 per dag.
Dus als je zelf lekker op vakantie gaat moet die 35,00 voor je kat er ook afkunnen.
Buiten laten zwerven is geen optie, ook een kat heeft zijn veiligheid nodig.
Breng hem dan naar een asiel, en zeg met het schaamrood op je kaken, dat je er nooit aan had moeten beginnen. Hopelijk krijgt hij dan wel een goed baasje, die zelfs in zijn vakantie rekening met hem houd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee natuurlijk niet!!!!

jij of je kameraad?? (iets klopt er niet, meestal is het eerste waar leert men in de psychologie)

even is dus heel wat anders dan exact 4,5 dag.

als de kat zijn drinkbak omgooit vind je de kat dood als je terugkomt, en er kan daarnaast van alles en nog wat gebeuren.

bij een huisdier hoort simpelweg #verantwoording# dus neem deze gewoon op je (oh sorry, je kameraad)

is er niemand die voor de kat wil zorgen heb je zoiets als een oppas aan huis, een pension, een asiel die ook dieren tijdelijk opvangt. er is dus geen enkel excuus om het dier al die tijd aan zijn lot over te laten.

ja, 1 reden kan het geld zijn, maar als je zelf bijna 5 dagen weggaat, dan kan er voor de kat natuurlijk ook een bedrag af om hem op een verantwoordelijke manier de dagen door te laten komen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je buren kunnen oppassen
Of iemand van je famillie die op je kat kan passen
Of je moet gewoon echt een paar grote bakken voer en drinken zetten.
Tja, zoveel keus heb je niet altijd hij/zij is wel afhankelijk van zijn/haar baasje tenzei het een buitenkat is heeft hij mogelijk kans om zelf eten te vangen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij opvalt is dat iedereen zegt: dat wist je toen je aan een kat begon.
gaan mensen met katten dan nooit op vakantie?

Zelf wil ik nooit langer dan een 4 dagen weg, omdat ik dan mijn beesten en tuin ga missen, maar een paar daagjes er tussen uit kan toch wel lekker zijn.

Zelf heb ik kennissen of buren die dan op kunnen passen. Maar een vriend van mij, die normaal fulltime werkt en eigenlijk geen contact heeft met zijn buren, had ook nooit oppas. Vroeger kwamen zijn ouders dan logeren als hij op vakantie was, maar die kunnen dat niet meer.

Toen ik pas verhuisd was, en de oude buren geen zin hadden om iedere dag naar het nieuwe adres te komen, heb ik op marktplaats gekeken. Een gezin met 2 kinderen vond het hele leuk om iedere dag met onze katten en konijnen te spelen en de vissen eten te geven. We hebben van tevoren kennis gemaakt, adressen en telefoonnummers uitgewisseld, en het is allemaal prima gegaan. Ik weet niet meer wat ik ze betaald had. Iets van 3 euro per dag ofzo. Was een schijntje in vergelijking met het geruste gevoel dat ik had op vakantie.

4 of 5 dagen alleen laten gaat niet. Een weekend (1 nacht) eventueel wel, maar langer niet. Dus de keus is thuisblijven of toch iemand zoeken, via een advertentie bij de super, aanbellen bij alle buren in de straat of familie heel lief aankijken.

fijne vakantie, ook voor de kat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek een iets op waar je kan rond kramen dat je een katten verzorgster zoekt maar alleen tuis laten is helemaal niet leuk wij kiezen altijd een persoon die een bij baantje zoekt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is 1 ding dat ik niet helemaal begrijp: is het jouw kat (zo is de vraag namelijk gesteld), of is het de kat van een kameraad (zo staat het in je uitleg!)??

In elk geval mag ik aannemen dat als het een kameraad van jou is, dat je zelf ook kan voorstellen elke dag even langs te gaan! Dat heet een vriendendienst namelijk ;)

Als het gaat om je eigen kat, tja, veel eten eten drinken neerzetten zal niet werken, omdat een kat nu eenmaal niet het besef heeft dat ie zuinig met zijn voer om moet gaan als het baasje dr niet is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je (of die kameraad) kan hem naar een opvang brengen die er in gespecialiceerd is om huisdieren op vangen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn katten die drie week alleen op een schip in een kofferbak overleefden, maar het is netter je kat naar een pension te brengen voor die paar dagen.
Mocht het noodzakelijk zijn dat je vriend langere tijd van huis moet en de kat kan nergens heen en hij heeft geen geld voor het pension dan zou je een electrische voederbak kunnen overwegen, die per dag een portie voer geeft. En een waterfontein zodat het water vers blijft als het langer staat. nadeel is wel dat beiden op strom werken en stekkers in stopcontacten zijn altijd een risico als je weggaat voor langere tijd, zeker in combinatie met water.