Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geven we namen aan onze dieren?

Ik bedoel niet hond, kat en konijn enzo, maar waar is de gewoonte vandaan gekomen om een hond Nero, Fikkie enz te noemen. Dus mensen namen voor huisdieren?
Tegenwoordig heeft zelfs een goudvis een mensennaam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

misschien omdat dat het 'persoonlijker' maakt.
Ook wel eens gehoord dat sommige mensen hun huisdieren bijna als hun kinderen aanzien. Je kan je aan dieren hechten. Niemand vind het leuk als je huisdier dood is. Dus, mensen hebben een naam, dieren moeten dan ook een naam. Omdat dieren een belangrijke plaats in je leven hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is volgens mij de juiste reden: dieren worden meer als mensen gezien, dus persoonlijker. Als mensen kennismaken met elkaar dan wordt het persoonlijk als je de voornaam van die persoon mag gebruiken en zo werkt het denk ik ook met dierennamen.

Andere antwoorden (8)

Waarom niet?
Het is handig, en je dier altijd maar 'Tijgertje' of zo noemen, wordt ook zo gewoontjes en standaard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit komt omdat er eigenlijk niet veel dierennamen bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het maakt het persoonlijker en het is handig
bijv als je hem kwijt bent en je hangt een poster op met zn naam, sommige katten/honden reageren erg goed op hun naam.
als je je hond uitlaat in het park kan je beter "timo" roepen dan "hond"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je je hond of je kat enz niet wilt roepen als '' hey hond !'' of hey kat. Dan lijkt het een beetje triviaal. En dat is niet leuk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook bijvoorbeeld om twee dezelfde dieren te onderscheiden van elkaar . je hebt geen 2 honden en die noem je allebei hond nee je noemt ze zo en zo
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we ook als mensen onderelkaar tegen dieren praten, We vermenselijken dieren helemaal, Ik bedoel, er zijn mensen die hun hond hun kind noemen en wat dacht je van een hond met een jasje aan?
Maar het is ook een praktische reden, je kunt je dier bij je roepen. Maar ook in de maatschappij tellen huisdieren steeds meer als een "volwaardig" familie lid. Ik bedoel, als ik een oproep krijg voor enten, staat er op de uitnodeging Aan
Loetje De Boer!!!!

(de Boer is niet mijn achternaam, maar het is een voorbeeldje, vanwege de privacy)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om dezelfde reden dat wij namen hebben, zodat je weet om wie het gaat.. Zodat je hem kan aanspreken of roepen. Maakt het wat persoonlijker dan nmr 1, 2 en 3. Vissen krijgen meestal voor de grap een naam, ze luisteren er toch niet naar, hoe meer intelligentie een dier heeft des te groter is de band daarmee en is t ook belangrijker om een dier een leuke naam te geven.
Als je bv naar de dierenarts gaat word er direct gevraagd naar de naam v het dier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat huisdieren bij het gezin horen, en in een gezin heeft iedereen een naam, dus het huisdier ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding