Ik merk dat sommige chiwawa's grotere wegstekende oren hebben en sommige korte rechtopstaande oortjes, hoe komt dat?

vorm van de oortjes bij Chiwawa

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn bij de Chihuahua inderdaad verschillen in "oordracht" merkbaar, soms zijn ze kort en opstaand, dan weer groot of ietwat knikkend.
Dat komt omdat men gekruist heeft met vele andere dwerg-rassen (met uiteraard variabele oorstanden).
Om het langharig slag te bekomen heeft men gekruist met het Vlinderhondje oftewel: épagneul nain continental papillon en de épagneul nain continental phalène, de eerste heeft grote staande oren, de tweede grote hangende oren, beide typen kunnen in één nest voorkomen.
Tussen de kort- en de langhaar heeft men zeker ook gekruist, vandaar dat er zoveel variatie is in de oren van de Chihuahua's.
Z512099