Zou je alle dieren zo kunnen domesticeren als de hond?

Niet dat ik dat zou wensen(alstublieft niet)maar zou het in principe mogelijk zijn.Onze huishond stamt toch ook af van de wolf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee. Ondanks dat we dat best soms graag zouden willen, zijn er heel wat diersoorten die zich niet zo makkelijk laten domesticeren, al zou je er in bepaalde gevallen wel een hele tijd een pup/jonkie van in huis kunnen houden. Een volwassen dier is meestal onmogelijk, tenzij je je leven aanpast aan dat van het dier, maar dan spreken we niet zozeer van domesticatie , dat feitelijk het omgekeerde is. Domesticatie is echter een langduriger proces dat vele generaties duurt, en met sommige dieren is het ons gewoon nooit gelukt.

Alle dieren die we wel hebben weten te domesticeren vertonen een paar frappante overeenkomsten : het zijn kudde/groepsdieren, die of sowieso al weinig gevaar opleverden voor de mens, of die zichzelf als onderdeel van de menselijke groep/kudde/roedel kunnen gaan zien.
Landbouwdieren vooral hebben we heel lang al onder onze ' hoede' en op verschillende manieren doorgefokt, zodat de verschillende rassen zelfs van ons afhankelijk zijn geworden. Met de natuur heeft dat natuurlijk niets meer te maken. De tweede grote groep zijn de jacht-dieren (zoals honden, fretten en in zekere zin ook katten, al gaan die niet samen met ons op jacht).

Toegevoegd na 1 minuut:
(Sorry, was nog niet klaar)
Dieren met een te hoge intelligentie zullen we vermoedelijk niet of nauwelijks kunnen domesticeren, denk bijvoorbeeld aan apen. Ook dieren met een veel te lage intelligentie (reptielen) gaat nooit lukken.
In potentie zouden alleen bepaalde typen zoogdieren hiervoor in aanmerking komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Dus het zou nooit lukken een tamme tijger te ''creéren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen,dolfijnen lijken mij toch behoorlijk intelligente dieren en die worden op allerlei vreedzame en veel minder vreedzame manieren "getemd"!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Taurus ; nee, ik denk het niet, al zou het generaties lang houden van tijgers eventueel kunnen resulteren in het degraderen / domesticeren van de diersoort, maar niet beter dan de huidige kat. @Peter ; ze zijn niet agressief en kunnen zich buiten het water maar moeilijk bewegen, dus we kunnen ze vrij eenvoudig houden in gevangenschap (zoals in een dierentuin), maar gedomesticeerd zou ik ze niet willen noemen.
Eén tamme leeuw of tamme ijsbeer (komt voor) is ook geen exponent van een gedomesticeerde soort trouwens.

Andere antwoorden (8)

Ha, die Taurus;

Het gedomesticeerd raken van de hond heeft honderden, zo niet duizenden jaren geduurd en er zijn speciale rassen voor gefokt. Ik denk dat je een Tijgerpython dus niet binnen een mensenleven tot een betrouwbaar huisdier zult omturnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel toevallig zag ik vandaag een filmpje voorbij komen van een man die alles kan doen en laten met leeuwen, leeuwinnen, hyena's en een giraf.
Naar aanleiding hiervan zou ik je vraag dus positief kunnen beantwoorden. Bekijk het filmpje op onderstaande link eens en oordeel zelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles zal afhangen van de intelligentie van het dier.
Een varken is b.v. veel intelligenter dan een hond.
Sommige hobby varkens zijn in een dag zindelijk te maken!!!!
Bij honden doe je daar vaak maanden over of zelfs langer.
Veel is natuurlijk ook afhangkelijk van de mens zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
honden hebben de eerste 6 maanden geen volledige controle over hun blaas, dus dat is niet echt eerlijk Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit geweten eefst, bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varkens ZIJN gedomesticeerd. Met een wilt zwijn kun je al veel minder dan met een hangbuikzwijntje of zelfs gewoon varken.
Ook al is de wolf voorouder van de hond : een wolf kan je niet domesticeren. Het is wel eens geprobeerd, maar de vluchtdrang is te groot - als hij in een situatie komt waar hij zich niet goed voelt, is hij wég.
Zelfs kruizingen, die natuurlijk wel eens spontaan gebeuren in "wolf-country" tussen een hond en een wolf, hebben die ingebouwde drang tot vluchten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant punt, ik ga een vraag stellen over wolven en honden nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Die krijg je dan van mij.En mlodewijk is je er dan nog 1 schuldig. :-)
Nee kan niet, alleen katten en honder doen dat, andere dieren krijg je niet zo gek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paarden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja misschien heb je gelijk idd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varkens zijn ook erg intelligent. Papagaaien en nog veel en veel meer dieren.
Ja, ik denk dat dat bij veel dieren zou kunnen. Maar niet alle. Een konijn bijvoorbeeld wel, maar een haas niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie zijn er vele zoogdieren wel te domesticeren. Naast zoogdieren kun je ook sommige vogelsoorten (papagaaien), reptielen (schildpadden) domesticeren.

Het grootste probleem waar je tegen aanloopt is de habitat. Een leeuw, die je zindelijk en gedomesticeerd hebt gekregen, kan je gewoon niet houden in een flatje op 7 hoog. Daarvoor heb je toch echt wel wat meer ruimte nodig.

Voorbeelden waarvan het gelukt is zijn o.a.: honden, katten, konijnen, geiten, schapen, paarden, kippen, ezels, maar ook olifanten en leeuwen (denk aan het circus). Dieren die in onze bio-industrie gebruikt worden zijn ook in principe gedomesticeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel.
Als die dier voldoet aan

Het dier moet geen stress vertonen in gevangenschap

Het dier moet zich voort kunnen planten in gevangenschap

Het moet gemakkelijk tam te maken zijn.

Het moet een gemakkelijk en flexibel dieet hebben.

Het moet de mens als baas kunnen (h)erkennen.

Het moet snel kunnen opgroeien.

Het moet in groepsverband kunnen leven.

Waarom niet?