welke stoffen zitten er in paardemest dat een hond er zo gek op kan zijn?

Mijn hond kan een hapje paardenmest niet weerstaan. Natuurlijk verbied ik het hem maar als je niet uitkijkt is het al te laat. Ik hoorde op een hondenclub dat de stoffen in paardenmest zijn te vervangen door karnemelk of eierkoeken. Ook ikzelf denk dat er misschien iets aan het voer (brokken) van de hond ontbreekt. Weet iemand de samenstelling van paardenmest wat de hond erin zoekt of het door normale voedingsmiddelen te vervangen is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Daar zitten nog onverwerkte granen en voedingsstoffen in die door het paard niet zijn afgebroken en door honden als 'eten' gewaardeerd worden.
Het zou niet gevaarlijk zijn en zelfs niet vies, als er niet zo vaak ontwormingsspul in zou zitten. Dát nu is wel zeer gevaarlijk voor andere dieren dan paarden.

Toegevoegd na 2 uur:
Je moet dit niet verwarren met copografie. Dat is het eten van ontlasting van soortgenoten. Dat is echt smerig en kan, als je dat niet doorbreekt, een vieze gewoonte worden. Labradors hebben hier echt smul in, dat zijn echte vuilnisbakken. Maar andere honden willen dit ook wel eens doen.

Je kunt dat ondervangen door eierkoeken te geven, maar dan de goede van de echte warme bakker. Beter is het om het gewoon af te leren door de parforce-methode.

Je neemt de hond aan de lange lijn en voert hem langs alle honden-hopen die je op het veld kan vinden. Zo gauw hij aanstalten maakt om te peuzelen geef je, zonder je stem te gebruiken, een forse ruk aan de lijn. Dus niet 'nee' brullen.
De gedachte erachter is, dat de hoop stront zelf de waarschuwing uitdeelt. Dit doe je een aantal dagen achter elkaar, zonder dat de hond ooit zichzelf kan belonen door te slagen in zijn opzet. Als hij er gewoon langsloopt is de truc geslaagd.
Natuurlijk kan je dezelfde handelwijze toepassen ten aanzien van paardenvijgen.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Nee, te veel granen door het voer is ook weer niet goed. Ze vinden het gewoon lekker. Je gaat ook geen gebak door het voer doen omdat je hond dol op gebakjes is.;)
Als je een goed compleet hondenvoer aanbiedt van een goed merk krijgt je hond alles wat hij nodig heeft.
Je moet je hond ook niet straffen voor dergelijk gedrag. Je moet hem alleen duidelijk maken, dat het niet toegestaan is.
Het zit namelijk in zijn natuur om zoiets te doen. Wij moeten alleen af en toe een hondennatuur een beetje bijbuigen, zodat ze zich aanpassen aan onze leefwijze.

Andere antwoorden (1)

honden zijn uiteraard roofdieren.

wat jou hond voor gedrag vertoond is gewoon natuurlijk gedrag.

roofdieren eten en rollen zich in de mest van hun prooi omdat ze zo hun prooi kunnen verwarren en er dichterbij kunnen komen.
ze ruiken dan net als de prooi zelf en vallen minder op door middel van geur.

wolven doen dit en bij honden zit het gewoon in hun DNA.
het is een instinct en dit is al eeuwen lang zo.

Succes ermee!