Dierenarts stelt foute diagnose ondanks echografie, welke stappen kan ik ondernemen?

Midden december had mijn hondje vage klachten, oa 24 uur braken, darmkrampen en daarvoor een epileptische aanval gehad. Onze dierenarts heeft een echografie gedaan en constateerde een vernauwing van de pylorus, maagdarm afwijking. We werden naar huis gestuurd met anti braak middelen en het advies 4x per dag kleine porties eten. Mijn hondje verslechterde en we zijn terecht gekomen in Utrecht, daar werd tijdens een herhaal echografie iets heel anders gezien: een darm tumor in vergevorderde stadium. Mijn hondje is intussen erg afgevallen en heeft niet lang meer te leven. Kan ik hiervoor stappen ondernemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat naar, heb je al een gesprek gehad met de eerste dierenarts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dat je verdriet hebt. Maar een ver gevorderde tumor ontstaat niet in een paar weken. En vergeet niet dat je niet zomaar in utrecht terecht komt. Dan weten ze het bij de dierenarts ook niet. Zelfde als bij mensen.
Beschouw dit als een leer moment voor jullie beide. Ipv van energie te voldoen aan juridische onzin.
Ga je concentreren met je dierenarts om je hondje een fijne en zo comfortabele tijd te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hond kan toch OOK die pylorusafwijking hebben gehad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder geloof ik niet dat als het toen al ontdekt was dat je er nog wat tegen had kunnen doen. Ga een gesprek aan met de dierenarts, misschien krijg je een financiële vergoeding maar ik zou verder niet moeilijk doen.
Rieneke1
11 jaar geleden
dat is triest nieuws, sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De betreffende dierenarts zou me vandaag bellen om iets te regelen. Hij vond het niet nodig om mij door te verwijzen naar Utrecht, maar ik stond erop dus hij heeft het wel gedaan. Aan de pylorus was niets te zien, daar mankeerde niets aan. Het gaat mij erom dat mijn hondje zich onnodig een maand ziek heeft gevoeld terwijl juist dat voorkomen had kunnen worden. Nu krijgt ze prednison, ik hoef hem niet voor de rechter oid, maar de gemaakte kosten zou ik wel graag terugkrijgen, ik hoop dat dat kan.
Rieneke1
11 jaar geleden
het zou de dierenarts sieren als hij je hierin tegemoet komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft een foute diagnose gesteld dat is vervelend, een echo maken is specialistisch werk, waar een basis dierenarts wel eens verkeerd mee kan zitten,
Maar hoe hard het ook is, hij had je hondje niet kunnen redden met een goede diagnose. En als hij een maand met pijn heeft gezeten zit er ook een stuk eigen verantwoordelijkheid, want blijkbaar heb je hem een maand met pijn laten lopen. Je bent vrij om naar een andere dierenarts te gaan en dit had je ook kunnen doen.
Jouw kosten zijn ook niet hoger door de foute diagnose. Die kosten had je ook gehad bij een goede diagnose.
Als je hondje nu leeft op prednison moet je je sowieso afvragen wat zijn levenswaarde nog is en waarom je hem nog laat leven...

Het beste antwoord

er is niet veel wat je kan ondernemen zolang de dierenarts aan zijn inspanningsverplichting heeft voldaan.
ga eens een gesprek met hem aan om te kijken of dat de lucht kan klaren.
verder is een echo goed aflezen een kwestie van veel ervaring hierin opdoen.
mocht je nog eens iets dergelijks bij de hand hebben, laat je dan doorverwijzen naar een specialist.
wellicht vind je het ook prettiger van dierenarts te veranderen; leg je oor eens te luisteren in je omgeving wie als goed en betrokken bekend staat.

probeer verder wat afstand te nemen van deze dierenarts en zijn foute diagnose: gedane zaken nemen geen keer, en ik vermoede dat je er sowieso te laat bij was geweest?
probeer nog wat te genieten van je beestje, en heel veel sterkte!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! We zijn er niet te laat bij, alleen zit de tumor helaas in de twaalfvingerige darm op een plek waar ze het onmogelijk weg kunnen halen. De cellen zijn te agressief dus chemo is helaas ook geen optie. Zat de tumor verder in de darm had ze geopereerd kunnen worden.

Andere antwoorden (2)

Ga eens naar het Juridisch Loket of kijk op www.juridischloket.nl zij kunnen u ook helpen. Er is wel iets tegen te ondernemen. Net zo goed als dat je iets kunt doen tegen een foute diagnose bij een "mensenarts". Succes!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt altijd stappen ondernemen, een klacht neerleggen bij de da zelf of een advocaat raadplegen, maar....vraag jezelf af wat je er mee wilt bereiken, je krijgt nooit je gezonde hondje van eerder ermee terug. Je kunt beter je energie in het welzijn van je hondje steken, al snap ik jou standpunt wel heel goed hoor, woede hoort bij afscheid nemen, maar lost niks op, het bemoeilijkt juist het verwerkingsproces.
Sterkte