Kan een luchtpompje in een vissenkom?

Ik heb een nogal grote kom voor een vissenkom,
zo'n 15 liter. Ik weet dat goudvissen in een aquarium moeten etc.
maar daar heb ik het geld nu niet voor. Nu wil ik niet dat die beestjes zonder zuurstof zitten,
en dus mijn vraag: kan ik een (mini) pompje kopen en die in mijn kom zetten?
en misschien een filter...? Ik heb namelijk geen flauw idee hoe een pompje/filter werkt.
Moet je die per se aansluiten op een aquarium?
Ik heb:
- 2 vissen (sluierstaarten)
- oxidator (stond op internet dat die meer zuurstof geeft)
-zuurstofplantjes
-bruissteentje

Ik hoop in de toekomst een mooi aquarium te kopen.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
Z512099
6 jaar geleden
Met een luchtpompje ga je veel te veel beroering brengen in het water, sluierstaarten houden daar absoluut niet van, ze hebben door hun sluiervinnen het dan heel moeilijk om zich stabiel te houden.
Ze zullen veel gelukkiger zijn in een groter, rechthoekig aquarium, daar kan je dan een filter op aansluiten, als die goed werkt heb je geen luchtpomp of oxidator nodig, zuurstofplanten zijn ook belangrijk.
Nogmaals: investeer in een echt aquarium en haal ze uit die onding-kom...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Okay, geen luchtpompje dus! bedankt!
Z512099
6 jaar geleden
Neonvissen kunnen tijdelijk in de kom, met de nadruk op tijdelijk.
Een 50 liter bak is prima, ga voor een grote, zwarte, rechthoekige metserskuip, hoe groter hoe beter, de sluierstaart en andere kweekvormen van de goudvis zijn speciaal gekweekt om van bovenaf te zien.
En gooi die kom buiten (zonder de vissen natuurlijk) ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.bol.com/nl/p/sera-aquarium-filterpomp-fp100-120l-u/9200000084962587/
Deze filter is goed genoeg neem ik aan, maar er staat dat hij met zijn kleine afmetingen in ieder binnenfilter past... Hoe bedoelen ze dat? moet je deze filter dan in een andere filter aansluiten? Kan ik deze filter niet los gebruiken?

Antwoorden (1)

Er zijn filterpompen te koop die het water zuiveren en zuurstof in het water pompen. Vaak zitten hier zuignappen aan. Je zou even kunnen kijken in de dierenwinkel. Het is wel beter om geen echte kom te hebben maar gewoon een bak, ook al is die bak niet zo groot. En oja, mocht je ze verhuizen naar een grotere bak, besef dan ook dat ze nog gaan groeien! Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Okay bedankt! Ja, ik ben van plan om die kom weg te doen.
Maar zijn er toevallig kleine vissen (zoals neon visjes ofzo) die wel in een
15 liter kom kunnen?
Ik hou daar rekening mee! thnx! Maar kan ik ook gwn, i.p.v. een aquarium een 50 liter bak kopen? zo'n eentje zonder dak bedoel ik. Ik vind het leuker om van bovenaf te kijken namelijk :)