is scheren nadelig voor de vacht van een kat?

Mijn katten hebben een lange, dikke vacht. Om de zoveel tijd borstel ik de vacht flink uit, het lijkt dan wel of er twee katten op tafel liggen, zo' 'n berg haar komt er dan af! In de zomer krijg ik het al warm als ik ernaar kijk en vraag me af of het niet fijn voor ze zou zijn als hun vacht kort geschoren is. Ik wil het graag proberen tenzij ik daarmee iets verander of verpest in de groei of structuur van de vacht oid.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Het scheren van je kat is eigenlijk altijd een noodoplossing omdat katten een erg dunne en gevoelige huid hebben. Scheren doet de kattentrimmer alleen als het uitkammen van de klitten te lastig en te pijnlijk is voor je kat. Hoewel katten het geluid van het scheerapparaat over het algemeen vrij eng vinden, lukt het scheren bij de meeste katten zonder verdoving. Na zes maanden is het haar weer teruggegroeid. Om klitten te voorkomen, is het verstandig je kat regelmatig te borstelen en eens in de zoveel tijd door de trimmer te laten plukken.
Sommige katten vertonen ander gedrag net nadat ze getrimd zijn. Sommige katten zijn veel actiever en aanhankelijker dan voorheen omdat ze van hun klitten af zijn. Andere katten zijn juist erg moe vanwege de spanning en zullen veel slapen. Omdat ze niet meer naar zichzelf ruiken door de wasbeurt zullen ze zichzelf ook veel wassen.
fremar
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ik wilde je graag 'plussen', maar dat lukt op dit moment niet.