Is het mogelijk om 2 drachtige katten samen te laten na de bevalling of moeten ze gescheiden zogen?

Ik heb 2 poezen die beiden drachtig zijn. Ze zijn allebei ongeveer even ver in de zwangerschap. Ze kunnen het normaal goed vinden met elkaar.

4 jaar geleden
3.1K
Nefretiri1963
4 jaar geleden
Dankjewel Rieneke

Antwoorden (1)

Je kan ze gewoon samen laten, dat is zelfs stukken beter dan ze te gaan scheiden. Bij voldoende voedselaanbod vormen poezen in de natuur kolonies, waarbij ze elkaar steunen in het verzorgen van de kleintjes. Zo nodig spelen ze oppasmoeder en/ of zogen ze elkaars kleintjes.

laat de jongen lang genoeg bij moeders en nestgenootjes, minstens een week of 13, zodat ze van elkaar kunnen leren wat ze nodig hebben in hun verdere leven.

Ook zou het goed zijn de poezen te laten castreren na dit nestje, om dierenleed te voorkomen, er is nl een groot kattenoverschot. Ook voor de gezondheid van de moedertjes is dit beter: denk aan mammatumoren op latere leeftijd, suikerziekte en baarmoederontsteking.
Rieneke1
4 jaar geleden
jodyenboyke
4 jaar geleden
Ik heb het ook aan de hand gehad, prachtig om te zien. Heb nog even geprobeerd om bij ieder hun eigen kittens te laten zogen, maar daar waren de dames en de kittens het niet mee eens...Zo'n drie weken samen verzorgen en daarna gingen de dames om de beurt aan de wandel! Samen met de kittens naar de kattenbak, kortom gewoon kijken hoe het gaat.