Hoe kun je het beste vlooien van de kat bestrijden?

Ik heb mijn tapijt grondig behandeld met Beaphar tapijt spray (2 keer in 2 week tijd) en daarvoor eerst goed gestofzuigd. Onze katten krijgen elke maand frontline combo tussen hun schouders en gister werd mijn huisgenootje binnen een uur twee maal gebeten door een vlooi...ik heb al veel op internet gelezen over de methodes maar wil graag van mensen en hun ervaringen horen/leren...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

http://www.weetjesoverkatten.nl/vlooien.htm

Kijk eens op deze site. Hierin wordt uitgebreid ingegaan op het thema vlooien. Er wordt ook de specifieke werking van de verschillende bestrijdingsmiddelen gegeven en de namen van producten die in de handel zijn. Er zijn nl. ook middelen die niet alleen de vlo verlammen, zodat ze van de kat afvalt (frontline o.a.) maar die gecombineert zijn met een middel dat het uitkomen van eitjes voorkomt en er zijn zelfs druppels door het eten die je de kat kan geven waardoor de vlooien onvruchtbaar worden.
Je zult ervan staan te kijken wat er allemaal mogelijk is.
Ik heb zelf een kater die zelfs bij ons op bed ligt als we niet kijken en bij mijn zoon slaapt. Vroeger zag ik wel eens sporadisch een vlo (vooral op witte lakens) maar sinds ik 1 keer in de 3 maanden Twinspot tussen Felix zijn schouders aanbreng, zie ik echt geen plekje dat maar op een vlo lijkt. Dit middel pakt dan ook de vlo en de eitjes aan. Frontline hielp bij mijn kat niet meer na een tijdje. De vlooien wennen eraan en bouwen weerstand hiertegen op. Zelfs de Frontline Combo die er nu is , met een toevoeging van een larven-dodende werking, had niet het effect zoals de Twinspot. Voorlopig neem ik die dus maar weer, tot ook de vlooien hier weer bestand zullen worden. Die kans is echter klein, omdat de eitjes het ook niet overleven en uitkomen. Kortom, lees het eens door en je bent een boel wijzer geworden.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

vlooien kunnen resistent worden voor één soort middel.
probeer een keer iets anders dan alleen frontline(stronghold schijnt ook goed te zijn).
En het is sowieso aan te raden om iets te gebruiken wat niet alleen de vlooi doodt, maar ook de eitjes en de larven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zag het ja,
ik zal het proberen te vinden!! ;)
De cyclus van de vlo.
Er zijn 4 stadia: ei, larve, pop en volwassen vlo.
De cyclus duurt onder normale omstandigheden 3 tot 4 weken. De duur van de cyclus is erg afhankelijk van de klimatologische omstandigheden.
Een temperatuur boven de 36°C en een vochtigheid lager dan 50% stoppen of vertragen de cyclus.

Je bent dus eigenlijk nog niet klaar met je tapijt en huis behandeling. Die behandeling moet dus echt to 4 weken door blijven gaan. Dus elke week je tapijt blijven behandelen. Maar ook je bank en je kussentjes uitwassen in huis. Het hele huis dus eigenlijk.
Het is even werk, maar als jij je katten goed behandelt en op de dag af precies hierin bent heb je na die 4 a 5 weken echt een vlovrij huis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je huisgenoot gebeten werd door een vlo (ik neem aan dat je met die huisgenoot een mens bedoelt), dan is dat omdat ze zich niet meer op de kat bevinden. Dan moet je 'alleen nog' de vlooien die zich nog in je huis bevinden eronder zien te krijgen.
Ik gebruik Stronghold voor mijn katten omdat Frontline inderdaad niet goed meer werkte.
Dat leidde tot een kat die gek werd van de jeuk (vlooienallergie, dus ook kale plekken) en vlooien in huis.
Ik heb ook Beaphar gebruikt, schijnt het beste te zijn, volgens de instructies sprayen, kamers dicht, daarna goed luchten.
De stofzuigerzak in een afgesloten plastic zak weggooien anders kunnen de neten zich van daaruit weer verspreiden.
Daarna heb ik geen last meer gehad.
Ik kreeg wel van de dierenarts het advies om in elk geval bij de allergische kat voorlopig elke twee weken zo'n pipetje Stronghold te gebruiken, bij de andere om de 4 weken (om de 4 weken moet voldoende zijn, maar ik wil die allergische kat niet weer wanhopig van de jeuk zien dus ik houd nog even een strikt regime aan).