Mijn poes plast en poept altijd naast de kattenbak. Eerst deed ze dat niet, wat kan ik er aan doen?

Mijn kat van 16 bijna 17 poept en plast altijd naast de kattenbak. We hebben haar al sinds ze een kitten was en ze heeft het nooit gedaan. Ik heb haar al laten onderzoeken bij de dierenarts maar die zegt dat ze helemaal gezond is. Wat kan ik er aan doen dat ze weer gewoon op de kattenbak gaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.9K
Poet
10 jaar geleden
Misschien vind ze het door de ouderdom lastig om nog over de rand te stappen. Misschien kun je een soort loopplankje maken -zoals voor rolstoelers- en meer kattegrit erin zodat het binnen ook hoger is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is de bak goed schoon?

Antwoorden (4)

Ik denk eerder dat er iets met je kat aan de hand is en vraag me af of je da ook de urine en bloed gecontroleerd heeft.

Een kat die altijd zindelijk geweest is gaat niet zomaar naast de bak zijn behoefte doen,dan is er meestal iets aan de hand.

Drinkt je kat veel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn DA heeft ook urine en bloed gecontroleerd. Mijn kat drinkt gewoon even veel als normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kan het inderdaad dat je kat dementerend is zoals CaatPeeters al schrijft.
Ik heb er hier ook eentje rond lopen die af en toe niet weet waar hij is,alleen gaat hij nog wel op de bak zijn behoefte's doen.
Waarschijnlijk is je kat aan het dementeren en daar kan je weinig of niets aan doen.
Let op ander afwijkend gedrag, zoals veel miauwen en 's nachts roepen omdat ze niet weet waar ze is. Afwijkend eetgedrag, de eet- en drinkbak niet meer kunnen vinden en besluiteloos stilstaan.
Je kan proberen meerdere bakken te plaatsen zodat ze er vaker toevallig een tegenkomt. Laat van één bak de huif weg, misschien vindt ze dat prettiger.
Sterkte, want als ze echt 'kinds' wordt breekt er voor jou en de poes een moeilijk tijd aan.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn kat mauwt wel veel maar verder weet ze alles nog en we hebben meer kattenbakken en bij 1 is de bovenkant eraf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier ook Ivana,keihard miauwend,echt zielig om te horen,hij is dan af en toe de weg kwijt en zodra ik hem roep is hij weer stil.
Ivana
10 jaar geleden
Myrthe, als ze meer miauwt dan vroeger kan dit het eerste teken van dementie zijn.
Er kunnen ook andere redenen zijn waarom de kat naast de bak gaat plassen. Het kan zijn dat er "bak-aversie" is onstaan. Dit houdt in dat de kat een hekel heeft gekregen aan de kattenbak. De kat plast dan soms nog wel op de bak, maar ook heel vaak ernaast. Soms poept de kat dan ook ergens anders dan op de bak. De plek waar hij zijn behoefte doet, buiten de bak, hangt af van de reden waarom de aversie is ontstaan. De ene kat doet het op zachte ondergrond (bed, kleed, bank, kleding) de andere doet het liever op een harde ondergrond (aanrecht, tegelvloer, in het bad). Vooral op bed is een aantrekkelijke plek om te plassen. De urine loopt lekker snel weg, de kat krijgt geen natte poten en het maakt niet veel geluid. Het zou dan een idee zijn om de kattenbakvulling te vervangen.

Dit zijn de bekendste redenen om de behoefte naast de bak te doen:

•Niet vaak genoeg verschonen van de kattenbak. Het beste is om de bak 1 tot 2 x per dag leeg te scheppen en minimaal 1 x per week schoon te maken met bleek. Dit maakt de bak aantrekkelijk voor ze.
•Het klepje voor de ingang van de kattenbak wordt door de kat vaak als erg vervelend beschouwd. Als de kat de bak verlaat, tikt het klepje iedere keer tegen zijn achterkant. Dit kan een reden zijn om niet meer op de bak te gaan. Haal dit klepje altijd weg als u een kattenbak koopt.
•Als de bak te dicht in de buurt van huishoudelijke apparatuur staat die herrie maakt, kan de kat schrikken en een aversie voor de bak ontwikkelen. Zorg ervoor dat de bak altijd op een rustige, stille plek staat.
•Het voer en drinkwater liever niet naast de bak plaatsen. Een kat poept en plast liever niet naast z'n eten en drinken. Als u een plek in een restaurant mag kiezen, gaat u ook niet naast het toilet zitten...
•De kattenbakvulling is veranderd of voelt voor de kat niet prettig aan. Als u andere vulling wilt proberen, meng dit dan langzaam met de oude vulling. Een plotselinge verandering zal de kat ook niet op prijs stellen. Wel kunt u, als u meerder katten heeft, in iedere bak een andere vulling doen, zodat u kunt uitzoeken welke voorkeur uw kat heeft.
•De kattenbak is te klein. Vooral bij katten die wat ouder zijn of gewrichtsproblemen hebben, kunnen dan niet goed draaien in de bak of kunnen pijn hebben bij het draaien. De associatie pijn en kattenbak is snel gelegd: de kat zal een andere plek zoeken om zijn behoefte te doen.
•Sommige katten hebben liever geen kap op de bak. Probeer daarom ook eens een kaploze bak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"...plek in een restaurant mag kiezen, gaat u ook niet naast het toilet zitten… " Zal wel tegen de regels zijn maar hier moest ik wel om lachen !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in het restaurant zit je dan nog naast de deur van de wc, niet rechtstreeks naast een pot. ;-) plus van mij voor de complete opsomming, de vraagsteller kan kijken of er iets bij zit wat veranderd is. Ik denk problemen met klimmen, of dementie, zeker gezien de leeftijd en het feit dat ze het daarvoor nooit deed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, die plus heb ik ook even gedaan..
Er kunnen verschillende redenen zijn voor dit gedrag, en zoals anderen al zeggen: het kan zijn dat ze dement aan het worden is, en daar doe je niets aan. Hooguit kan het helpen om een bak (of meerdere) goed zichtbaar neer te zetten op plekken waar ze veel komt. Maar nu voor de hand liggende medische oorzaken zijn uitgesloten, kun je wel wat dingen proberen:

Allereerst is het belangrijk dat de bak schoon is en op een rustige plek staat. Je hebt al meerdere bakken, schreef je ergens. Zijn dat er genoeg?

Waar je in elk geval mee kunt beginnen, is alle kattenbakken heel goed schoonmaken met water en een drupje chloor of bleek erin. Dat vinden ze lekker ruiken, en je hebt dan eventuele geurtjes die ze niet prettig vinden, waarschijnlijk wel verwijderd. Houd de bak daarna goed schoon.

Kijk of ze de bak goed in kan komen. Er zijn lage instap-bakken voor oudere of gehandicapte katten.

Oudere katten kunnen soms wat minder goed hun evenwicht houden bij het plassen of poepen, en het kan zijn dat daarmee de voorkeur voor het soort grit verandert. Wat prettig voelt aan je pootjes, hoeft nog niet prettig te zijn aan je kont als die een beetje tegen de bodem hangt. Misschien kun je eens letten op haar plas- en poephouding als ze het buiten de bak doet, en kijken of je daar iets bijzonders aan ziet.

Als ze vaste plekken heeft waar ze gaat buiten de bak, kun je een kat langzaam proberen terug naar de bak te 'lokken'. Dat kan door een bak neer te zetten op de plaats waar ze het graag doet, of een krant of een celstofmatje (te koop bij o.a. apotheek, neemt ook meteen de urine goed op) als een bak niet kan op die plaats. Leg die steeds iets dichter naar de kattenbak toe. Eerst wachten tot ze het op het matje gaat doen, en daarna heel langzaamaan steeds een stukje opschuiven, elke dag een beetje.

Let er ook eens op of ze echt in de plas- en poephouding gaat zitten, of dat ze het laat lopen. Als ze niet in de houding gaat zitten, voelt ze het waarschijnlijk niet goed óf is ze te dement om daar iets mee te doen. Ook plassen of poepen in de slaap kan daarop duiden. Voor incontinentie door ouderdom is niet altijd een medische oorzaak te vinden, sommige dingen gaan gewoon langzaam achteruit met de leeftijd. Maar als ze duidelijk 'in de houding' gaat zitten, probeer dan bovenstaande dingen eens uit, én let op stressfactoren of verveling. Soms gaan ze ook uit frustratie buiten de bak plassen of poepen, en dat vraagt weer om een heel andere aanpak.