mijn kat wil niet drinken, wat kan ik doen?

hij was totaal lusteloos en had geen kracht meer om te springen, na een bloed onderzoek bleek dat zijn witte bloedcellen te laag waren en zijn rode te hoog, en zijn leverwaarden slecht zijn, hij werd een week aan de infuus gelegen en mocht hem dan weer naar huis brengen, hij is nu sinds zaterdag terug maar heeft nog niks gedronken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.1K

Het beste antwoord

Natvoer/blikvoer bestaat tot zo'n 80 a 90% uit vocht, dus als de kat daar wat van eet per dag, heeft het net genoeg vocht binnen om alles op gang te houden. Als de kat niet wil drinken, heeft dat vaak ook een rede die logisch is voor het herstel van het zieke lichaam. Mss word de kat wel misselijk van water nu en spuugt ie alles wat er dan extra inkomt weer uit, dus ook voeding.

Een kat heeft zowiezo weinig vocht nodig, dit stamt af van heel lang geleden, de katten stammen af van woestijn gebieden. Katte urine is ook altijd erg geconcentreerd en vandaar ook dat kattie pies zo stinkt.

2x daags 2 eetlepels blikvoer is echt voldoende vocht voor je kat nu, liever een heel blik perdag, omdat er dus ook weinig voedingswaarden inzitten. Maar wij zijn hier in de opvang al gelukkig als zieke katten 4 eetlepels blik voer eten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een stukje verse haring of zalm door het blikvoer heenscheppen werkt ook bijzonder goed om de kat goed blikvoer te laten eten!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg.
eten doet hij nu gelukkig wel goed, hij eet dat speciaal blikvoor van de apotheek en verwen hem nog met verse americain of een stukje verse gekookte vis, dat vindt ie heerlijk. Ik maak me al minder zorgen aangezien hij verbeterd en hij geen uitdrogingsverschijnselen heeft
Maandag moet hij terug voor een bloedonderzoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, hij is al veel beter ik zie hem elke dag vooruitgang maken, ondanks het feit dat hij nog altijd niet drinkt. Je zal dus gelijk hebben dat er genoeg vocht zit in het natvoer

Andere antwoorden (7)

misschien kun je proberen wat water in haar bekje te druppelen met je vingers of een pipetje. En persoonlijk zou ik de dierenarts bellen en overleggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds zaterdag al? :-O

Zo snel mogelijk naar de dierenarts want dit is echt niet goed,een kat moet vocht tot zich blijven nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer waar mogelijk regenwater op te vangen. Toen mijn kat vanwege een blaasontsteking veel moest drinken kreeg ik die tip van de dierenarts. Op een of andere manier schijnen de meeste katten dat heel erg lekker te vinden. Morgenmiddag komen er weer plensbuien aan, probeer overal in je tuin wat bakjes neer te zetten om dit op te vangen en zet je kat dit voor. Tot die tijd zou ik hem geregeld bij zijn waterbakje zetten, elk slokje die hij neemt is er weer een!! Veel sterkte met je kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de tip, zal ik zeker proberen, heb wel geen tuin maar ik vind er wel iets op
ik zet hem al heel de tijd constant voor zijn drinkbakje en breng het zelfs tot bij hem, maar hij heeft nog geen enkel slokje genomen
heb zelfs 3 soorten staan nu 1 met kippenbouillon 1 met runderbouillon en 1 natuur, maar niks helpt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat je wat hebt kunnen opvangen met deze buien en dat je kat het drinkt. Hoop ook van harte dat het inmiddels al wat beter gaat met je kat en hij alweer te porren is voor een heerlijk bakje regenwater! Die van mij vindt 't heerlijk en heeft dat liever dan een verse bak kraanwater! Zie ook altijd buiten met dit weer katten wel ergens regenwater opslurpen. Je moet ervan houden! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik heb hem regenwater voorgeschoteld, maar zonder succes. Maar hij is wel al gebeterd, hij springt al iets makkelijker hij is allerter; ik zie wel verbetering in zijn toestand ondanks het feit dat hij niet drinkt. mijn dierenarts zal het juist gehad hebben dat er in dat natvoer genoeg vocht zit, en als ik zijn nekvel neem komt het onmiddellijk terug in zijn vorm, dus geen uitdrogingsverschijnselen. toch heel erg bedankt voor de tip
Je kunt water met een snufje zout en suiker door middel van een spuitje onder een hoek van 45 graden langzaam in zijn bekje druppelen. Dit een paar maal per uur proberen en zo spoedig mogelijk naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil ie wel eten ?
Zo ja dan kun je proberen de brokjes in water te weken of probeer het eens met kattenmelk.
Geef verder zoveel mogelijk blikvoer,daar zit ook vocht in.
Mja dit alles mits hij wel eet.
Anders idd met een spuitje in zn bekje spuiten maar ik zou sowieso terug gaan naar de DA.
Sterkte ermee !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook zn natvoer aanlengen met heel veel water, voor een 'lekker' smaakje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje kattenmelk deed wonderen bij die van ons. Was ook een stijfkoppig katertje, maar kon niet weerstaan aan kattenmelk, evt aangelengd met wat regenwater. GEEN gewone melk, zelfs niet magere. Je vindt kattenmelk bij de dierenvoeding of in het koelvak van de meeste grootwarenhuizen.

Succes