Geeft het als mijn parkiet hout opeet???

Mijn parkiet eet zijn houten laddertje gewoon helemaal op! Kan dit slecht voor hem zijn??? Ook eet hij stukken boterham op... ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Ik had vroeger Kiki,mijn parkietje
die vloog door het huis,
at aan het hout van de ramen en deuren.

At van me bord vlees,vis aardappelen,brood ,groeten van alles en nog wat,
dronk van me water en soms van me wijn als ik het even niet zag.
Is heel oud geworden en nooit ziek.

Ik denk dat veel vogels hout eten,
die trapjes zijn heus niet gevaarlijk,anders toch de dierenarts even bellen voor de zekerheid.

Geniet van je parkietje !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee hoor zolang het geen geimpregneerd hout is kan het geen kwaad. Parkieten knagen nou eenmaal aan alles. Stukken boterham zal je parkiet niet opeten maar gewoon er afbijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij eet het hout niet op, hij knaagt het laddertje kapot omdat parkieten graag kapot maken ;-)
Het is geen knaagdier, maar heeft wel knaagbehoefte.
Brood eten is niet goed voor hem....dat moet je niet geven, want daar kan hij ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwaad kan het niet, maar waarschijnlijk doet hij dit uit verveling.
Probeer eens wat knaaghout aan te bieden bvb wilgentak of hang wat dennenappels op. Daar knagen ze uren aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stukjes droog brood mogen wel, mits niet te veel. Heeft ie wel een kalksteen in zijn kooi/ Lees mijn bron maar eens goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien helpt het ook wat grit door het zaad te mengen, Dat koop je in de dierenwinkel, een soort maagkiezel, dat helpt verteren.
en een speciale schelp , kan hij ook z,n snaveltje op los laten en is goed voor z,n kalkbehoefte ( snavel en nageltjes),ook te koop in de dierenwinkel, geen schelp van het strand!!
geen menseneten geven! geen brood dus. of andere dingen, stukje fruit of sla kan wel mits goed gewassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De parkiet volgt zijn natuurlijke instinct.
In de vrije natuur zou hij aan boomtakken knagen en daardoor mineralen binnenkrijgen. Tevens helpt het hem om de snavel scherp te houden.

Wat betreft dat laddertje: Daar zitten geen mineralen meer in en als het even tegen zit, is het nog gelakt hout ook. Je snapt dat dit nooit gezond voor je parkiet zal zijn indien hij restanten van die chemische lak binnen zou krijgen.

In plaats van een laddertje kun je hem beter af en toe een plezier doen met een stuk wilgentak in zijn kooi.
Veel gezonder!!
Liefst dan van een wilg uit de polder en niet naast de snelweg...

Een stukje oud brood af en toe kan geen kwaad. Liever volkorenbrood dan witbrood.

Af en toe een grassprietje kan ook heel goed.

Vergeet in ieder geval nooit het zogenaamde vogelgrit.
Dat heeft de vogel echt nodig om zijn zadenmenu te kunnen vermalen.

Een stuk sepia (komt van het skelet van een inktvis) in zijn kooi is ook zeer aan te bevelen. Daar kan de parkiet naar hartelust aan knagen en gezonde bestanddelen uit opnemen. Te koop in vrijwel elke dierenwinkel.