Wanneer kunnen kuikens/jonge kippen die geisoleerd leven, bij de andere kippen en haan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (5)

Hangt van het ras af, maar ik zou 4 maand wachten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ze de ruimte hebben om weg te vluchten tenminste, anders kunnen ze zelfs doodgepikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om met gaas ertussen ze aan elkaar te laten wennen. Dus niet volledig isoleren.

Doordat ze elkaar door het gaas kunnen zien, zijn het geen vreemde kippen voor elkaar en zullen ze elkaar niet gaan pikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag bij je kippenleverancier (waar je ze vandaan hebt) hoeveel vierkante meter er per kip nodig is. Dat is per ras verschillend. Op 6 m2 kan je 3 grote kippen houden en hebben ze minder snel de neiging om elkaar te verwonden met de snavel. De zogenaamde "pik-orde".

Niet voor niets worden er bij legbatterijen en in de grote legschuren, waar kippen bijna gestapeld leven, de snavels afgebrand.

Gun ze de ruimte en een kipwaardig bestaan, dan kunnen ze snel bij elkaar.
Ivana
13 jaar geleden
Wat een merkwaardige antwoorden ?
Hoe jonger hoe beter.
Aan de jonge dames wordt heel snel duidelijk gemaakt wie de baas is en dat gaat zonder slachtpartijen of zo.
De jonkies accepteren dat en zullen in hun latere leven nog heel vaak aftasten wat hun pikorde op dat moment is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Waarom is het merkwaardig om naar de maat van de ruimte te kijken in verhouding tot het aantal kippen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou heb je een beetje pech.
Ik ben namelijk gepromoveerd op het pikgedrag van kippen en dat heeft niets met ruimte te maken.
Verenpikken is voerzoekend gemotiveerd gedrag zoals dat heet.
De vraag ging niet over ruimte en vierkante meters, maar over de leeftijd waarop kippen bij elkaar kunnen.
Zolang de groep niet groter wordt dan een stuk of 14, zal de pikorde zich instellen en zijn er nauwelijks problemen.
En natuurlijk moet je ze niet opstapelen, maar ik ga er vanuit dat deze vraag niet afkomstig is van iemand die 160.000 kippen in een batterij heeft.
Ivana
13 jaar geleden
Interessant. Kippoloog dus. ;-)) Sorry als ik verwarring in het kamp stichtte, maar omdat stress ook bij kippen voorkomt, wilde ik naar de ruimte verwijzen. Uit ervaring weet ik dat stress een grotere kans op ruzie geeft, bij mens en dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante studie. Maar wat is dan zo vroeg mogelijk. Ik neem aan dat je net uitgekomen broedmachine-kuikens nog niet bij volwassen kippen kan plaatsen? Afgezien van het feit dat deze kuikens nog een warmtelamp nodig hebben. Ook de ruimte lijkt me toch wel van belang. Als je zo'n welkoop-kippenhokje hebt (dierenmishandeling volgens mij) waarin de nieuwkomers geen kant op kunnen, kan je ook bij slechts een paar kippen nog een behoorlijke strijd krijgen. Ikzelf heb een ruime ren waarin ik als ik nieuwkomers plaats nog enige obstakels plaats zodat er schuilplekken zijn, maar dan nog gaat het er behoorlijk wild aan toe. Zo erg dat ik er tot twee keer voor gekozen heb ze apart te zetten totdat ze een maand of 5 waren zodat ze nog enigszins opgewassen zijn tegenover de oudere kippen. En dit was niet na een uurtje maar na meerdere dagen.
Hoe eerder hoe beter, vergeet niet, dat kippen zeer vreemde wezens zijn en ze soms zonder enige rede letterlijk en figuurlijk de pik hebben op een andere kip.
Vreemde kippen zijn voor de oude kippen vijanden, voeropvreters, indringers en als de ren niet te groot is, dan kunnen de aangevallen kippen geen kant meer op en kunnen ze zelfs de vreemde kippen dood maken!
Hoe meer ruimte er is om voor ze weg te vluchten, hoe beter het zal gaan.
Wel zullen ze de eerste dagen het nachthok niet in mogen en moeten ze buiten slapen.
Er wordt wel eens gezegd dat de kippen het ruiken dat het nieuwe kippen zijn en ze daarom de oude en de nieuwe kippen een luchtje geven, zodat ze allemaal het zelfde ruiken, ik heb echter hier geen ervaring mee, maar al de kippen een spuitje deodorant geven is het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit uw verhaal blijkt dat de enige ervaring die u met kippen heeft, de kip op de barbeque is.
Als u er niets van weet, is het misschien beter om geen antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grijns, grijns, heb al 40 jaar kippen en wil hier mijn ervaringen delen, wat wil je nu eigenlijk zeggen Koole?
Mijn laatste 5 regels is informatie van anderen die ik wel een gehoord heb, staat er duidelijk bij, wat denk jij dan van kippen af te weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord klopt geheel. Ik weet dat uit eigen ervaring. Er is flink geknokt door de dames, maar inmiddels is de strijdbijl begraven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo eddijst.
Wat ik denk te weten van kippen is, dat ik landbouwkundig ingenieur ben en gepromoveerd ben op het verenpikgedrag van kippen. E.e.a. in opdracht van de overheid, zoekend naar alternatieve huisvestingssystemen. Dát denk ik ervan te weten en dát weet ik ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan klopt de theorie niet met de praktijk.
Ik deel hier eigen ervaringen en lees ook de andere ervaringen, maar wij zijn geen ingenieur.
Ik heb er ooit twee kippen door verloren, door deze pikorde, maar dat telt bij jou denk ik niet, want jij bent gepromoveerd, sorry dat ik zo even uit mijn slof schiet, kon het niet laten na jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat ik het niet eens ben met de stelling hoe eerder hoe beter, ik blijf erbij dat je geen kuikens van 2-3 maand bij een volwassen toom kan zetten, kan ik me helemaal vinden in deze reactie. Het hangt nl ook heel erg van het ras af. Hybride legkippen (het soort wat in legbatterijen huist) zijn zo doorgefokt dat het temperament grotendeels is verdwenen. Bij rassen die veel dichter bij de natuur staan (landhoenders) is dit veel sterker aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel de reactie boven die van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Hidde109, ja hoe eerder hoe beter is misschien niet de juiste uitdrukking, kuikens bij volwassen kippen zal wel helemaal niet gaan, heb ik trouwens ook nog nooit geprobeerd, het waren meestal jonge legkippen, nog niet aan de leg, en dat gaf al grote problemen, bij enkel een haan, dus zonder oude kippen ging trouwens prima en oude kippen en nieuwe bij elkaar in een nieuw hok ging ook goed, maar een paar volwassen kippen, er zo maar bij gooien is een drama.
Vreemd dat onze ingenieur er zo anders over denkt, zou wel eens willen weten wat hij nu zo verkeerd vond van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht dat ik mis ben, maar ik kreeg sterk de indruk dat dit onderzoek gebaseerd was op legbatterijkippen. Per situatie en per ras is er toch behoorlijk verschil. Zo heb ik bij mijn ouders meegemaakt dat een jonge cochinhaan volledig werd gedomineerd door de oudere hennen. In een volgend seizoen werden de uitgebroede kuikens wel weer vanaf begin af aan door de rest geaccepteerd. Bij mijn eigen leghorns heb ik tot 3 keer toe nieuwe jonge kippen toegevoegd die tegen de leg aan zaten, maar toch 3 keer besloten ze nog even een paar weken appart te houden omdat de nieuwkomers het in mijn optiek toch te zwaar te verduren hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist zo kan het ook gaan, echt niet leuk.