Hoe heet die soort ziekte bij ratten als ze een grote bult tegen hun buik hebben, bijna even groot als een pingpong bal?

Had vroeger ratten, ze gingen 1 voor 1 dood aan een grote bult.
Tegen hun buik en half tegen hun poot aan. Weet iemand wat dat is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (7)

Volgende mij is dat kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tumor ofso
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een kankergezwel.. alle ratten die in dierenwinkels verkocht worden, stammen af van labratten en hebben daarom grote kans om kanker te krijgen, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook door ouderdom? Mijn hamster had dat op zijn hoofd bij zijn oog. Die van mn zusje had hetzelfde maar dan veel groter, die had er 1 groter dan zijn eigne hood! Bij de dierenarts zeiden ze dat het door ouderdom kwam. Ze waren toen al 3 jaar dat is ongeveer de leeftijd dat hamsters doodgaan. En ook die hamsters kwam uit een dierenwinkel. Maar kan natuurlijk ook een kankergezwel zijn, lijkt me best logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of misschien een vet bult??? Weet dat ze bij cavia's voorkomen en als ze los liggen in de huid( dat je de bult vast kan pakken omsluiten zeg maar) niet schadelijk zijn. Maarja ik ben geen dieren arts. Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dierenartsassistente zie ik veelvuldig ratten voorbij komen met gezwellen. Bijna altijd zijn dit tumoren en doodsoorzaak nummer 1 bij de tamme rat. Jarenlang zijn er ratten gekweekt die genetisch gevoelig zijn voor het ontwikkelen van tumoren om onderzoek te kunnen doen naar kanker. Door de goede bedoelingen van dierenactivisten zijn deze ratten ook terecht gekomen in menig knaagdierenopvang/particulier of bij fokkers. Na jarenlang doorfokken met deze 'slechte' genen hebben nu zo goed als alle ratten de aanleg om tumoren te ontwikkelen. Echter gaat het vaak ook om goedaardige tumoren. Als het gezwel op een plek zit die niet te dicht op de kop zit, op een plek met een beetje ruime huid, kan de dierenarts vaak de bult wel verwijderen. De meeste tumoren zijn mooi ingekapseld en voelbaar als een harde bal. Schrijf dus niet je rat ten dode op, zodra hij een gezwel heeft, maar ga eerst eens langs de dierenarts. Als zo'n tumor in zijn geheel weggenomen kan worden, is je rat weer zo goed als nieuw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijna alle ratten overlijden aan kanker
mijn laatste 2 ratjes hadden het toevallig in hun koppie waardoor ze scheef gingen lopen, maar meestal is het idd zichbaar aan het lijf als een dikke bult.