Is het verstandig om onze 12 jaar oude hond nog onder narcose te laten gaan?

Onze hond (Duitse herder x Friese stabij, formaat herder), heeft last van tandsteen. Nu durft de dierenarts hem nog onder narcose te doen (hij is verder nog kerngezond), maar is het echt nodig? Of is er misschien een andere oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik lees hier een hele hoop onjuiste informatie. Vandaag met dierenarts gebeld en gebitsreiniging gaat wel degelijk onder narcose en aan beademing. Mijn hond is ook 12 en ik worstel met hetzelfde dilemma. Ze hebben mij het niet afgeraden de gebitsreiniging te doen, maar wel eerlijk geweest over dat narcose risico met zich meebrengt en dat het gelukkig niet veelvuldig voorkomt maar toch wel een aantal keer per jaar (bij één dierenkliniek) dat een oude hond onder narcose overlijd. Graag dingen navragen/checken t. voordat je zomaar iets typt. Dank

Antwoorden (5)

Ouderdom en narcose

Ouderdom en angst voor de narcose is wat ons betreft geen reden om een gebitsbehandeling achterwege te laten. De risico's van de narcose wegen niet op tegen de risico's van een slecht gebit (nier-, lever- en hartklepontsteking). Mits natuurlijk de narcose zorgvuldig wordt uitgevoerd. Met de huidige middelen en technieken is het mogelijk zelfs de oudste hond met een minimaal risico onder narcose te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, de meesten vergissen zich in het risico wat een slecht gebit met zich mee kan brengen. dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Euca. :-)
het is een bejaarde hond, en daar zou ik zelf niet te veel meer mee modderen.
mocht hij tandpijn krijgen, dan zou ik eerder kiezen voor eenn pijnstiller/ontstekingsremmer.
het is toch een aanslag op de weerstand, en het betreft oudere. kwetsbare dieren.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
De aanslag van een slecht gebit met ontstekingen kan heel groot zijn op de inwendige organen zoals hart en nieren. Tandpijn is pas te ontdekken als de kwaal al heel ver gevorderd is, de hond uit de bek gaat stinken en alsnog onder een echte narcose moet om de tanden of kiezen te verwijderen.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat weet ik ivana, maar 12 jaar is toch zo'n beetje de levensverwachting van een duitse herder x friese stabij?
mocht mijn kat van 20 tandpijn krijgen, dan krijgt ze metacam, maar ik ga dat beestje geen narcose meer laten ondergaan.
overigens is mijn dierenarts het hier mee eens.
Ivana
12 jaar geleden
Nee, geen narcose, maar een roesje kan geen kwaad. Bovendien kan de dierenarts peilen hoe de gezondheidstoestand van deze hond is. Als hij zelf nog een narcose voorstelt, heeft deze hond in zijn ogen nog heel wat weerbaarheid en gezondheid. Herders kunnen de 14 halen en de Friese Stabij zeker. Ik zou voor het roesje gaan. Metacam is ook slecht als het van nu af aan gegeven moet worden. Dat heeft bij langdurig gebruik erg veel bijwerkingen.
Rieneke1
12 jaar geleden
zo maakt iedereen z'n eigen keuzes betreffende een oudje.
mijn keus wordt wellicht beinvloedt door het feit dat ik tot twee maal toe meemaakte dat een oude kat na een gebitsbehandeling onder narcose (of een roes, daar wil ik vanaf zijn) hard achteruit kachelde. ik denk dat er veel onterechte angst bestaat voor metacam.
wel is het zaak te blijven zoeken naar de laagst mogelijke werkzame dosis. heb trouwens pas een onderzoek onder ogen gekregen, waaruit blijkt dat katten die chronisch nierfalen hebben en langdurig op de metacam staan, minder hard achteruit kachelen qua nierfunctie dan katten die het niet kregen.
(te vinden op pubmed).
Voor gebitsreiniging wordt geen narcose toegepast maar een roesje. Dat is een veel minder belastende 'verdoving' dan een narcose.
De gegeven hoeveelheid sedatie is in overeenstemming met de tijd die nodig is voor het reinigen van het gebit. Bij sedatie (roesje) wordt dan ook niet beademd en het is echt niet te vergelijken met een narcose.
Voor een oudere hond hoef je in deze dus geen angst te hebben. Vraag maar aan je dierenarts.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Toevallig hetzelfde laatst meegemaakt met een oude kat. De dierenarts bracht narcose ter sprake, de eigenares van de kat vroeg of een roesje mogelijk was. Dat kon ook! Vaak pleiten dierenartsen in eerste instantie voor een narcose omdat ze dan wat langer de tijd hebben voor onderzoek of evt. aanvullende behandelingen/ingrepen.
Ivana
12 jaar geleden
In dat geval zou ik een andere dierenarts opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat vind ik ook heel vreemd! Onze hond kreeg ook een roesje bij tandsteenverwijdering; dat is een heel normale procedure....
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik begreep dat ze in eerste instantie vaak voor een narcose kiezen omdat ze dan evt, ook een tand of kies kunnen trekken als die erg is aangetast. Dan kan niet met een roesje, dacht ik.
Ivana
12 jaar geleden
Kan zijn, maar daar begin je dan niet mee bij een twaalf jaar oude hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn verschillende methodes om een dier volledig 'weg' te maken. bij onze vorige hond hebben we hem wel op latere leeftijd laten helpen omdat tandproblemen enorm pijnlijk zijn, niet vanzelf verdwijnen en de kans op ontstekingen aan organen aanwezig blijft. (oudere hond heeft meestal minder weerstand tegen infecties)
daarbij kan het kaakbeen ook aangetast worden. al met al vond ik dit alles genoeg redenen om een dier te laten helpen. het risico van een narcose heb ik niet het zwaarst laten wegen (als de hond zou overlijden had het in ieder geval geen pijn meer, en geen kans op andere nare dingen en zou rustig 'inslapen') maar goed, ieder zijn keuze daarin, maar kies zelf altijd voor welzijn van hier dier.
Ivana
12 jaar geleden
Euca, ik ben het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook, 100%!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prettig te horen :))
Zou het persoonlijk niet doen als het niet echt noodzakelijk is. Tandsteen lijkt me dan ook niets dat echt onder narcose moet verwijderd worden maar ben natuurlijk geen arts. Spreek over je ongerustheid met je da voor je een beslissing neemt. Die persoon kan je waarschijnlijk meer uitleg geven waarom hij/zij dat wel nodig vind of welke andere opties er nog zijn waar je je beter in kan vinden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had ook een kat die erg last had van tandsteen, hij kon er minder goed door eten en stonk ontzettend uit z'n bek, zelfs mijn andere kat wou er niet door gelikt/gewassen worden , ik ben er mee naar de dierenarts gegaan en het was een strijd! zelfs de dierenarts was er een beetje ontdaan van en zei dat we beter een roesje hadden kunnen geven dan was het voor beiden niet zo vervelend geweest.
Als de dierenarts aangeeft dat het niet schadelijk is voor ons beest(je) dan ga ik van zijn vakkundigheid uit.
Mijn kat was ook een oude bes maar zonder tandsteen was het voor ons allemaal prettiger!