Hoe kan ik mijn adoptiehondje laten wennen aan voor hem vreemde zaken?

Het betreft een 9-jarige hond, door de dierenbescherming bij ons geplaatst. Hij blaft bijv. op paarden en schapen omdat dit vreemd voor hem is. Kan ik hem dit nog afleren? Let wel, is is een echt bijtgraag baasje!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een hond van 9 jaar kan best nog dingen leren, maar dat is niet makkelijk. Blijkbaar is het een angstbijter. Dus zodra iets vreemds, misschien bedreigends op zijn pad komt dan bijt hij.

Schakel een gedragsdeskundige in, bijvoorbeeld eentje van alfa gedragsdeskundigen (de link staat onderaan). Ik heb goede ervaringen met die mensen. Ze komen naar je toe om de situatie met je hond te bekijken en geven vervolgens praktische tips hoe je dit gedrag kunt veranderen/verbeteren. Aangezien je meestal met enkele sessies klaar bent, is het eigenlijk nog goedkoper dan een training volgen bij een hondentrainer. En dat terwijl deze mensen een specifieke studie hebben gevolgd voor probleemgedrag.

Succes ermee. en trouwens alle lof voor jou dat je zo'n hondje nog een kans geeft op een gelukkig en rustig leven!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met heel veel intensieve aandacht zul je een deel van zijn eigenschappen kunnen veranderen c.q. afleren.

Let wel, dit is een al best oude hond en bepaalde emoties haal je er zomaar niet meer uit. Aan paarden en schapen zal hij best wennen als hij merkt dat er geen gevaar uit komt. Met veel geduld en misschien wat deskundige tips kun je een heel eind komen. Belangrijker is, dat hij zich bij jullie thuis voelt en liefde krijgt voor de laatste paar jaar van zijn leven.

Dat bijten zal hij denk ik niet meer afleren. Dat is zijn afweermechanisme geworden door de jaren heen.

Heel veel succes met hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Consulteer een hondentrainer. Die hebben vaak trucjes om de (oudere) hond weer op het rechte pad te krijgen. Een laatste redmiddel is een teletac. Bij ongewenst gedrag kan je de hond door een electrisch signaal corrigeren. Alleen te gebruiken door professionals. En denk wel, na de teletac is er niets meer. Als de hond zijn halsbandje combineert (en dat doen ze al vrij snel) is het afgelopen met heropvoeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martin Gaus hondenschool?