Waarom geeft mijn kat kopjes aan bijna alles waar ze aan voorbij loopt?

voor ze het kattenluik uitgaat staat ze eerst even wat kopjes te geven aan het deurtje zeg maar.

komt ze weer binnen dan springt ze op de vensterbank waar haar eten staat en gaat aan bijna alles een kopje geven en dan wandelt ze naar binnen en ja hup ook aan de deur, de stoel , de hond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

door kopjes te geven, geeft je kat via de klieren in de wang feromonen af.
in dit geval zijn het feromonen die de kat een "veilig thuis" gevoel geven.
mogelijk is je kat niet zo zeker, en ondersteunt ze zichzelf door het geven van veel kopjes.
daarbij speelt nog een tweede factor mee: door het geven van kopjes aan jou en aan de hond, geeft ze niet alleen feromonen af, maar neemt jullie geur ook op.
op deze manier creeert ze een groepsgeur waar ze zich fijn en zeker bij voelt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist '+'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad
Ivana
13 jaar geleden
En weer het enig complete antwoord. Een dikke + dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Een vriendin van mij roept dan: "OWN! OWN!" als in "MIJN! MIJN!"

Andere antwoorden (3)

jeuk aan haar kopje. Ze doet het niet omdat ze aardig tegen alles en iedereen wil doen, wij zien dat soms zo, maar omdat ze haar kopje wil krabben, of plezieren of zoiets.

Toegevoegd na 2 uur:
Het zichzelf plezieren bestaat hieruit, dat ze hun territorium afbakenen. Zie de link, ik wist dat het geen liefde was, maar was daarnet te lui om het op te zoeken, de minkukels hebben mij het zetje gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een erg vriendelijke poes lijkt me. Heel tevreden ook. Of ze is erg religieus. Kan ook. Of der schoteltjes zijn op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten kopjes geven om hun geur achter te laten.

De kat leeft in een wereld vol geuren, voor de kat is geur dan ook heel belangrijk. De kat zelf heeft geurklieren op de wangen, (die feromonen afgeven) op de rug aan de staartbasis en tussen de tenen. Als een kat “kopjes” geeft zet het zijn geur af daar waar het kopje (de wang) langs wrijft, dit geld hetzelfde voor langs de benen strijken met de rug. Krabben doen katten om de oude hoesjes van de nagels af te schuren maar ook om hun geur ergens op af te geven, geuren afgeven is dus markeren voor de kat. Als je als eigenaar weg bent geweest komt de kat vaak “kopjes” geven en langs je benen wrijven, dit doet de kat omdat je dan weer een voor hem/haar bekende lucht krijgt. Simpel gezegd, zet een hond in een voor hem nieuwe ruimte en de hond gaat op zoek naar de mensen binnen die ruimte, zet een kat in een voor hem vreemde omgeving en de kat gaat eerst de omgeving onderzoeken en besnuffelen.

Met dank aan bjorn 1at2