waarom ruiken honden ruiken aan onze billen?

het valt me op dat honden (middel grote en grote honden) altijd aan onze billen ruiken(als we binnen komen in een huis waar honden zijn).

als we ongesteld zijn maar ook als we dat niet zijn.

waarom doen ze dat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Voor honden zijn geuren ontzettend belangrijk. Zoals wij de wereld voornamelijk waarnemen met onze ogen, leeft de hond in een geurenwereld. Dat betekent niet alleen dat geuren hem diep interesseren, maar ook dat geuren een belangrijke plek innemen in de onderlinge communicatie. Geursignalen maken onmiskenbaar deel uit van de hondentaal.

Ook in de omgang met de mens hecht te hond aan geuren. Snuffelen aan een geurrijke plaats als ons kruis ter begroeting, geeft een hond allerlei informatie. Voor ons wellicht minder wenselijk, maar voor de hond heel gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden groeten elkaar en ons zo, bijvoorbeeld zoals wij hallo zeggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het duidelijke antwoord

Andere antwoorden (1)

Dit is een heel natuurlijke manier van doen van honden, alleen mensen kunnen dit niet waarderen door een soort schaamte-gevoel. Logisch is het wel omdat het kruis een warme plek is met veel lichaamsopeningen waar geuren uit het lichaam komen. De honden ruiken dit en krijgen zodoende een geurbeeld van de persoon die ze tegen komen. Het kruis is ook de enige plek waar honden makkelijk bij kunnen. Als je zou bukken zal de hond ook aan je gezicht gaan ruiken. omdat daar weer andere geuren te bespeuren zijn.