mijn kat vreet zichzelf kaal. komt dit door vlooien en wat moet ik er aan doen?

ik heb het volgende al een paar keer geprobeert: al onze kleding in de was, omgevingsspray in het hele huis, vlooienbandjes, vlooiendruppels in de nek van alle merken die ik kon vinden. nog steeds vind ik vlooien in hun vacht. is er nog iets wat ik kan proberen? onze ene kat heeft inmiddels allemaal kale plekken van het bijten. het lijkt me dat dit hier ook mee te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

Mee naar de dierenarts. Waarschijnlijk heeft je kat een vlooienallergie. Je kat heeft iets meer nodig dan een vlooienbandje. De dierenarts geeft de kat een middel, en dan zorgen dat je kat geen reactie meer krijgt. Waarschijnlijk zal je kat zo'n kap krijgen om de plekken te laten genezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook mijn eerste gedachte, dierenarts ;) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dat kan het zeker zijn,mijn kat heeft ook vlooienallergie en die had ook van die plekken.
De dierenarts heeft daar een middeltje voor.
Zo simpel is het niet.
Misschien had je al dat geld aan anti-vlooienspul beter kunnen besteden aan de dierenarts.

Ik heb een kat gehad met kale plekken. Bleek het een hormoonkwestie te zijn en een abces in haar buik.

Het kan dus van alles zijn:

Het kan een allergie zijn.
•vlooienallergie, vlooien (1 vlo kan al genoeg zijn),
•voedingsallergie, bijvoorbeeld door rundereiwitten,
•omgevingsallergie, bijvoorbeeld huisstof.

Het kan een hormoonprobleem zijn.
Een probleem van de schildklieren.
Een probleem van de bijnieren.

Het kan psychisch zijn: Veranderde omstandigheden in huis vormen vaak de onderliggende oorzaak, bijvoorbeeld de geboorte van een baby, een verhuizing, complete nieuwe inrichting van het huis enz.

Het kan een tekort aan vitaminen/mineralen in de voeding zijn.
Of huidinfecties (bacterie) of huidschimmels tasten de huid aan en kunnen overmatig haarverlies veroorzaken doordat de kat gaat krabbelen (jeuk) of omdat de haarfollikels (de plaats waar het haartje ontspringt) aangetast worden door de bacterie of schimmel.

Kortom:
Naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus alleen al voor het noemen van voedsel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Ik maakte iets dergelijks met mijn kat mee. Na de castratie begon hij z'n vacht uit te bijten, ik gok aldus op een hormonenkwestie. Ik kreeg pillen die de kat dan om de zoveel tijd moest opeten (en dat was altijd weer spectaculair om voor mekaar te krijgen). Daarna groeide de vacht redelijk dicht. Niet perfect, maar doenlijk. Maar wel dankzij die pillen, ergo: 't is dan dus chronisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft niet van vlooien te komen, ik dacht dat dit meer een vraagstelling was? In ieder geval, het lijkt mij meer een soort mijt. Waarom? Omdat je kat kale plekken heeft en alle vlooienmiddeltjes niet helpen. Dus ik zou sowieso naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de kans dat het van de vlooien komt heel groot is. Zeker omdat je nog steeds vlooien in de vacht vind en je kat dus niet 'schoon' is.
Ga ermee naar een dierenarts en laat een injectie program zetten. Dit is ter voorkoming van vlooien, daarnaast kan ze dan nog een middel krijgen wat de vlooien dood, weet hier de naam niet van.
Meld het wel even dat je met een 'vlooienkat' komt, ivm besmetting voor andere dieren.