waarom likken mijn katten aan plastic zakken?

iemand met een briljante verklaring hiervoor? kom je thuis met een bootschappen tas, begint zo'n kat te likken aan die tas. maar ook als het een lege tas is likken ze eraan. Het heeft niets met etensgeur te maken want ze doen het ook bij een plastic tas waar schoenen of iets anders in gezeten heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

het gedrag van je katten valt onder "pica", het eten van oneetbare zaken.
je katten eten het plastic welliswaar niet op, maar maken wel een aanzet daartoe.
er zijn veel suggesties gedaan wat de oorzaak kan zijn van dit gedrag, zoals erfelijkheid, te vroeg spenen, het blijven hangen in de kittenfase, oraal gezien.
bewezen is er echter nog niets.
wel is van dit gedrag bekend dat het vaker bij oosterse rassen voorkomt.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

katten fetisjisme :-)
waarom zouden alleen mensen zoiets hebben ..
misschien vind ze dat een lekker gevoel op haar tong, dat gladde plastic.
verder geen idee helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee eigenlijk, maar mijn kat is "milieu bewust". Ik woon tegen over een sloot met eenden, mensen die die eenden brood geven laten de zakjes nog wel is bij de sloot liggen, of proppen ze tussen de struiken. Mijn kat neemt die zakjes mee naar binnen als kadootje voor mij. Net als boombladeren, lege snoepzakjes en sigarettenpakjes! Ik zie het maar als een kadootje, anders kan ik het ook niet verklaren, maar heb liever dat ze dit soort spul meeneemt dan dode vogels en muizen!!

Ik denk dat het inderdaad bij jouw kat iets is dat ze het een fijn gevoel vind dat gladde plastic, of misschien is het toch wel een bepaalde geur, niet van etenswaar maar de geur van buiten of je eigen geur.