Welk hondenras kun je goed houden in een flat?

Ik ga binnenkort verhuizen naar een flatje. Ik wil heel graag een hond. Zijn er hondenrassen welke makkelijk in een flat gehouden kunnen worden? Daarnaast werk ik ook dus zou hij een paar uur per dag alleen thuis moeten zitten... Natuurlijk wil ik niet dat hij eenzaam is, is het verstandig om een hond te nemen en zo ja welk ras?

Ik zat zelf te denken aan een Welsh Corgi of een franse Bulldog maar ik vind eigelijk alle honden wel leuk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Je kunt iedere hond op een flat houden. Als je een hond buiten de beweging geeft die voor zijn ras vereist is, maakt het voor de ruimte niet uit welke hond je neemt.

Er zijn honden die veel moeten werken willen ze tevreden zijn. De Border Collie en de Duitse Herder zijn daar voorbeelden van. Hoe intelligenter de hond, hoe sneller hij zich verveelt als hij alleen gelaten wordt.

Jachthonden (voorstaande honden, zweethonden en retrievers) zijn honden die erop gefokt zijn niet of weinig te blaffen, omdat ze de jacht niet mogen verstoren.

Verdedigingshonden, zoals Herders, zijn waakhonden die sneller alarm slaan en dus minder geschikt om bijvoorbeeld op een flat te zitten waar veel volk langsloopt.

Het geluid van kleine keffers is op een flat een grote ergernis, omdat het geluid erg doordringt. Je moet er dan van overtuigd zijn, dat het geen blaffertje is en als je een pup koopt zal je daar als eerste voor moeten waken. Blaffen moet direct afgeleerd worden en als ongewenst gedrag worden bestempeld.

Of het een geslaagd plan is, hangt alleen van de jou af. Lees je goed in, ga naar een paar tentoonstellingen en laat je goed voorlichten. Ga niet af op die ene baas die vol lof is over een bepaald ras, omdat zijn hond toevallig erg gemakkelijk is.

Dit vraagt tijd en voorbereiding. Een jaar van oriëntatie is het minimum. Veel succes.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

kleine hondjes die gefokt zijn als gezelschapsdier zijn goed in een flat te houden. een jachthond doet het minder in een kleine kamer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een boomer (kruising shi tzu en Maltezer). Een schat van een beest en vermaakt zich prima in mijn appartement. Gewoon vaak uitlaten en laten rennen. Boomers zijn echt knuffelkonten.
Ik werk fulltime en hij is dan thuis. 1 keer per week gaat hij naar mijn schoonouders.

Veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je :-)
Hoe groter de hond hoe meer ruimte deze nodig heeft. Dus op een flat en zonder tuin kan je het beste gaan voor een klein ras (ook omdat de hond wanneer deze op leeftijd is moeite zal hebben met trap lopen en een chihuahua nu eenmaal heel wat gemakkelijker te dragen is dan een deense dog dus houd daar rekening mee).

Voor de rest zal het afhangen van hoe je zelf bent. Een westy bv is een redelijk actieve hond waar je toch eigenlijk regelmatig mee naar buiten zal moeten maar die graag speelt en leert. Een maltezer heeft dat minder en een engelse buldog zal het helemaal worst zijn als hij een keer minder uitgelaten wordt (veel gehoorde grap bij dat ras is dat ze prima luisteren als je 'blijf' roept) maar verwacht niet veel enthousiasme voor flyball...

Als je zelf actief bent, zoek dan een actieve hond. Als je kinderen hebt of plannen daarvoor hebt ga dan voor een ras dat tegen een stootje kan. Als je zelf werkt ga dan vooral voor een ras dat gemakkelijk alleen blijft (als pup wel nog steeds goed opvoeden!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee; ik heb geen persoonlijke ervaring met Franse bulldogs maar het is een buldog en als zodanig hebben ze zeker wat gemeen. Bulldogs zijn ooit gefokt als vechthonden. Ze kunnen dus allemaal tegen een stootje en zijn gemakkelijk in de omgang met mensen maar kunnen territoriaal zijn naar andere honden en huisdieren en koppig wanneer ze ergens geen zin in hebben (de Engelse uitdrukking "stubborn as a bulldog" komt niet uit de lucht vallen). Het zijn sterke gespierde rassen met een relatief laag uithoudingsvermogen en slechte zwemmers. Erg loyaal en beschermend naar de baas maar soms ook iets te beschermend. De Franse buldog schijnt gefokt te zijn als een kruising met een terriër en een Engelse buldog. Als dat klopt dan neem ik zo aan dat de Franse buldog levendiger en feller (terriërs hebben een heel eigen wil en een sterk jacht instinct en hebben een heel consequente opvoeding nodig; zeker wanneer ze gaan puberen) is dan de Engelse buldog.
Ze hebben wel een vergelijkbare gedrongen bouw dus zware inspanning is niet aan ze besteed omdat ze dan oververhitten. Zeker als het warm is. Ze zullen dus wel wat actiever en onstuimiger zijn in vergelijking met andere bulldogs (dat is nog steeds een stuk minder actief dan een terriër of retriever, laat staan een dalmatiër) en af en toe wat stoom moeten afblazen maar erg lang zullen ze dat niet vol houden. Al met al blijf ik wel bij 1 ding: Aan de hond herkend men de baas. Goed opgevoed zijn het allemaal uitstekende sociale en speelse gezelschapsdieren.
Zorg dus dat je de hond goed opvoed en zeker in de jongere jaren (puppy en puber periode) genoeg aandacht geeft. Neem desnoods een oudere hond of neem de pup pas in huis als je vakantie hebt zodat jullie goed aan elkaar kunnen wennen (het nieuwe huis is voor een pup al eng genoeg). Als je alleen bent en fulltime werkt zou ik iig geen pup aanraden. Je kan vrijwel iedere hond wel leren om alleen te blijven maar dat moet je ze dan ook wel leren. Ook zindelijk worden gaat niet gemakkelijk als je overdag niet thuis bent. Ga dus bij voorkeur voor een volwassen hond (en neem ook daar een paar dagen vrij voor zodat jullie elkaar kunnen leren kennen).
Huur wel een uitlaat service in, dik 8 uur zonder WC zou je zelf ook niet volhouden. Let er bij Franse bulldogs ook op dat je ze bij een erkende handelaar haalt. Het is een van de rassen waar nogal wat malafide handelaren mee actief zijn.
2 katten zijn beter af op een flat dan een hond.
Temeer omdat u overdag werkt.
Als u niet 5 a 6 keer per dag tijd heeft om een uurtje met de hond te gaan wandelen, begin er dan niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens. Maar hou er dan wel rekening mee dat die katten er niet aan gewend moeten zijn om naar buiten gaan, ook 'buitenkatten' kunnen doodongelukkig worden op een flat.
Ivana
13 jaar geleden
5 of 6 keer per dag een uurtje is 6 uur wandelen, dat is echt overbodig. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je krijgt er natuurlijk wél een prima conditie van - en de hond ook......is niet meer moe te krijgen!
Ik vraag me af, of een hond wel geschikt is voor je.... je werkt en de hond moet een paar uur per dag alleen zijn.....
In principe kan dat wel, maar als je begint met een pup niet....die moet goed opgevoed worden.
Als je een hond bijvoorbeeld uit het asiel haalt, dan heb je tijd nodig om te kijken hoe die is, of-ie alleen kan zijn en moet je er ook veel tijd in investeren.
Als het een hond is die veel blaft krijg je problemen met je buren....
Misschien zie ik "beren" op je weg ;-), maar is het niet beter om bijvoorbeeld 2 katten te nemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
wat nou beren? haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!
Ja joh, ken je die niet? Honden die lijken op beren, de zogenaamde Beer-Honden???
Kijk maar: http://www.nederlandsechowchowclub.nl/rasinfo/Kenmerken.html
;-)))))))))))))))))))))))))
Sanne , er zijn rassen die weinig blaffen . Ik heb ervaring met duitse herders en rottweilers . Die blaften zelden ."
' n dashond en 'n beagle hebben de naam om weinig te blaffen . Maar ik zou geen puppy nemen omdat je niet weet hoe hij zich ontwikkelt . Als je naar het asiel gaat , red je 'n hond , EN je kunt daar vrage of de hond die jij graag wil hebben ,veel blaft . Jouw smaak deel ik .'n franse bulldog lijkt me enig , maar 'n welsh corgi ook . 'n border collie is ook 'n hond die weinig blaft . Voor z'n werk hoeft hij niet te blaffen . Het blaffen van 'n hond komt voort uit territoriumdrift, angst,eenzaamheid en opwinding . Kijken in het asiel is toch m'n beste tip. Veel succes , en laat 'ns weten wat je gedaan hebt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beagle niet blaffen? Ik heb pas op animal planet ( dog 101, beschrijvingen van rassen) gezien, dat de beagle de meest geluid-producerende hond is : hij is van oorsprong een meutehond, die voor de paarden uitliep in de vossenjacht, dus hij móést veel geluid produceren, zodat hij goed gevolgd kon worden in begroeiïng, als je de hond niet kon zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha klopt, de beagle heeft een flink stemgeluid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beagles blaffen ontzettend. En een border collie heeft extreem veel beweging nodig en moet echt werken. Zo niet, dan gaat ie zich vervelen en dan is de kans groot dat hij veel sloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, en denk nou niet "dan neem ik toch een basenji, want die kan niet blaffen". Dat klopt, maar hij kan wel huilen en jodelen en dat vinden buren ook niet leuk. Bovendien is een basenji heel erg intelligent en zal hij zich gemakkelijk gaan vervelen als hij veel alleen is.
Ik heb zelf een chihuahua. Hij kan goed Alleen thuis zijn en je kunt ze makkelijk afleren om te blaffen. Chihuahua 's kunnen heel actief zijn maar omdat ze klein zijn krijgen ze in een flat genoeg beweging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou naar het asiel gaan, daar zitten ook oudere honden waarvan ze weten dat ze wel even alleen kunnen zijn.
Vaak kennen ze daar het karakter van de hond goed en weten ze of de hond geschikt voor je is.
Ik begrijp dat je de hond wel een warm nest wilt bieden, want je wilt niet dat hij eenzaam is en dat vind ik heel goed van je.
Dus het zou heel goed kunnen dat je daar slaagt.
Neem geen pup, want daar gaat heel veel tijd in zitten.
Trouwens goed hoor dat je er over nadenkt. Een hond neem je niet zomaar, je moet hem wel wat kunnen bieden en er zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Ik snap die min niet. Plus dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niet Ivana, ik negeer minnen die niet beargumenteert worden zowiezo. Dank voor je plus.
als je in een flat woont kan je het best een teckel nemen jack russels gaan te veel rennen en daar is het een te kleine ruimte voor