Mijn hond is erg opdringerig, hoe kan ik haar dat afleren? ze is 6 maanden

het heeft natuurlijk met het karakter te maken denk ik want ze is best wel brutaal
wat haar moeder nooit heeft gedaan doet zij wel

zoals aan komen lopen of rennen en dan hup op de bank, natuurlijk stuur ik haar eraf want ik wil geen hond op de bank en daarbij is ze 25 kilo en soms moet ik haar helpen luisteren door haar een duwtje te geven dat ze eraf gaat want uit haar zelf heeft ze soms watten in de oortjes maar fysiek is dit erg zwaar voor mij

ook met eten buiten bvb dan legt ze zo haar kop op de tafel of springt zowat op schoot bij je onverwacht en dat zijn dingen die ik niet wil

zelf zou ik haar het liefste onder het eten in de bench doen maar mijn man wil dat niet en dus zit ze onder het eten altijd bij hem te schooien want van mij krijgt ze niets dus wat dat betreft is ons idee hoe te handelen met de hond ook verschillend en dat zal belsist niet aan de hond te goede komen denk ik

erover praten met hem helpt niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ach, weet je, honden zijn nog zo speels op die leeftijd. Toch moeten ook speelse honden opgevoed worden.

Als ze op die manier aandacht vraagt haar inderdaad negeren.
Als ze bijvoorbeeld op je schoot springt: geef haar niets, kijk niet naar haar, zeg niets tegen haar, en duw haar direct van je schoot, zonder aan te halen. (je kunt ook heel duidelijk 'NEE'zeggen gelijktijdig). Negeer haar dan even. Zodra ze iets doet wat wel goed is (op de grond gaan liggen oid) dan beloon je haar met je stem (braaf).

Wat je ook kunt doen (is wat lastiger omdat je man niet meewerkt) is een plek voor haar aanwijzen waar ze mag gaan liggen tijdens het eten (bijv. een kleedje oid, maar de bench is ook prima).
Zodra ze opstaat en naar je toeloopt, duidelijk en resoluut 'NEE!! zeggen. Je staat op pakt haar bij haar nekvel en brengt haar naar haar kleedje (niet te onzeker). Dan zeg je 'OP JE PLAATS!!, 'BLIJF!'. Je kunt haar ook laten liggen. Daarna geen hele verhalen of aanhalen maar gewoon naar je stoel gaan en verder eten.
Dit moet je soms enkele keren herhalen, voordat ze doorheeft wat de bedoeling is.
Als ze goed blijft liggen moet je haar direct belonen.

Oefening baart kunst. Meestal zal een hond dit snel doorhebben. Zo niet bij je man, dan toch in ieder geval bij jou. Dat scheelt voor jou alweer een beetje ;-).

Belangrijk is dat je zelf resoluut en duidelijk bent. Nog handiger als je man en jij één lijn trekken, maar dat zal wel lastig zijn.

Kent je hond al een aantal commando's? Anders kan een puppycursus ook geen kwaad.

Hopelijk werkt dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Stuur je man, met hond naar een hondencursus. Leren ze allebei van
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Als je hem zover kan krijgen is dit een heel goed idee!! plus voor het antwoord.
Als je hond bv aandacht zoekt hem gewoon negeren meestal helpt dat zo hebben wij het gedaan onze hond sprong ook altijd op dan duwde we heb af en zijde we af daarna even geen contact zoeken ? Ik hoopdat het bij jullie ook werkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Bij zo'n onstuimige hond help alleen negeren niet. Als hij iets doet wat niet mag, moet je hem zeggen dat je het niet wilt. "Nee" dus. Hij probeert het weer: Foei. Ten derde male, dan moet hij echt even voelen dat het menens is. Een paar gehoorzaamheidoefeningen kunnen dan echt geen kwaad.
Leg hem vervolgens zonder boos te zijn een tijdje in zijn bench (bench is nooit een strafplaats, wel een time-out plaats).
Als je man zou begrijpen wat zijn houding in deze aan ongerief oplevert over een maand of vijf, dan zou hij verstandig moeten zijn en jouw lijn volgen.

Jouw stijl van opvoeden past bij "de hond". Duidelijke commando's en een stabiele houding van de eigenaar levert een goed opgevoede hond op, waar je overal mee kunt verschijnen zonder dat de mensen met een scheef hoofd naar je kijken.

Die opvoeding begint zo gauw je de hond in huis haalt. Eigenlijk nog eerder, bij de afspraken die je binnen het gezin maakt om eensluidend te zijn naar de hond toe.

Een hond mag niet schooieren aan tafel, hij hoort afstand te houden en te wachten tot de baas klaar is met eten. Pas op uitnodiging mag hij opstaan en vervolgens zijn eigen bak toegeschoven krijgen. Doe je dit niet, dan zal hij zich overal tussen dringen met zijn grote poten, grote kop en dito lijf en geen respect opbrengen voor de mens.

Je hoeft bij het afdwingen van respect niet te schreeuwen, zelfs fluisteren levert meer op, maar wees direct en dwingend. Geen gedoe, laat merken wat de regels zijn.

Je man moet verstandig zijn. Als hij een prettige hond wil, moet hij echt nu een paar boeken lezen. Ik zou hem aanraden het nieuwe boek van Cesar Millan te lezen. Dat gaat niet over training, maar over op een goede manier samenleven met de hond, de beste vriend die we ons kunnen voorstellen. Je moet je dan wel in de hondse taal verdiepen, anders lukt het voor geen meter en creëer je een moeizame en pijnlijke relatie.
Ivana