We hebben sinds een paar dagen een kitten van 7 weken, ze slaapt heel veel en is wat aan de magere kant, is ze ziek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (6)

direct naar de dierenarts, ik heb ook zoiets gehad, het beestje is overleden na een paar dagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad direct naar de dierenarts. Een gezonde kitten van 7 weken hoort een lekker bolle "kittenbuik" te hebben en lekker speels te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft niets over haar eetgedrag.
Als het katje ook nog niet goed eet, moet je er dringend mee naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad morgen even naar de dierenarts! Het beestje is veel te vroeg bij de moeder weggehaald, kan ze überhaupt al zelfstandig eten en drinken? Adviesleeftijd om een kitten te "nemen" is 12 à 13 weken, die tijd hebben ze nodig omdat ze nog verzorgd worden door de moeder, ze drinken met 7 weken nog bij de moeder. Dit wist je waarschijnlijk niet dus morgen langs bij de dierenarts, waarschijnlijk krijgt ze bijvoeding en een wormenkuur (moet in de 6-e, 8-e en 12-e week en daarna eens in de twee maanden) verder zal ze meteen haar inenting krijgen, niesziekte komt voor bij jonge (en oude) katjes. Omdat je morgen pas terecht kan zou ik vanavond wat koffiemelk aangemengd met lauw water geven, vooral geen gewone melk!! Over het algemeen slapen kittens wel veel (twee uur slapen, een kwartier wakker en dan weer slapen) maar wanneer ze wakker zijn, horen ze speels en ondernemend te zijn. Heel veel succes met je katje, hopelijk is ze niet ernstig ziek en huppelt ze volgende week rond! Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt niet als normaal gedrag voor een kitten van die leeftijd. Veel slapen kan wel, als ze daarvoor heeeeel erg actief is geweest. Ook is mager geen goed teken, meestal zijn het van die mollige hoopjes pluis.

Zorg dat je zo snel mogelijk met het beestje naar de dierenarts gaat.

Ook is 7 weken erg vroeg om een kitten bij de moeder weg te halen, normaal gesproken moeten ze MINIMAAL 10 weken zijn om ervoor te zorgen dat ze genoeg gegroeid zijn en weerstand hebben opgebouwd door de moedermelk. Ik heb mijn poesje met 10 weken meegekregen en de kater met 11 weken en er was een duidelijk verschil.

Ga alsjeblieft naar de dierenarts en laat haar nakijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die wormenkuur is ook belangrijk! Ze kunnen besmet raken met wormen al in de buik van de moeder. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar haar slijmvliezen (in haar bekje of als je haar ooglid wat naar beneden trekt het roze gekleurde randje in haar oog). Slijmvliezen horen mooi roze te zijn en niet grauw/grijzig.
Ze mag best veel slapen als ze voldaan is van het eten. Maar de combinatie veel slapen en mager dat klopt inderdaad niet, als ze verder ook niet levendig en speels is.
Succes met jullie kitten!

Toegevoegd na 11 minuten:
oh, ik zie net dat jullie al naar de dierenarts zijn geweest en dat ze tussendoor wel speels is.
Als ze goed eet en speels is klinkt het verhaal al anders. Het is normaal dat kittens veel slapen. Ze doen zoveel indrukken op.
Normaal gesproken wordt een kitten met 8 weken gespeend (dan krijgt ze geen moedermelk meer). Dat is bij jullie kitten dus iets eerder geweest.
Ze moet iets van 5 maaltijden per dag hebben. (Houd het voeradvies op de verpakking aan). Ik zou kiezen voor een goede kwaliteit voer, met een hoge voedingswaarde. Heeft ze na tien minuten haar bakje nog niet op dan heeft ze genoeg gehad.
Zorg ook voor voldoende vers en schoon drinkwater. Houd ook de drinkbakjes en voerbakjes goed schoon tussendoor.
Geef geen tussendoortjes, snoepjes oid want daardoor verdwijnt haar eetlust.
Als ze ontwormt is, en ze is verder speels, actief en goed etend dan is mager geen probleem hoor. Trekt vast wel weer bij.