Wat is het effect van een huisdier op de geestelijke gesteldheid van een mens

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

De aanwezigheid van dieren kan invloed hebben op de geestelijke gesteldheid. Er zijn zelfs therapieën om met dieren mensen bv uit hun depressie te halen.
Mensen kunnen door voor een dier te moeten zorgen vrolijker worden, een stukje betekenis in hun leven krijgen en niet te vergeten minder eenzaam voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de eerste plaats moet je dan een huisdier hebben dat bij je karakter en je gezinssamenstelling past. In geval je een goede keus hebt gemaakt, werkt een huisdier kalmerend en stressverlagend.

Je kunt je heimelijke gedachten bij een huisdier kwijt. Hij/zij luistert altijd en vertelt niets verder. Dieren voelen heel sterk of er een beroep op ze wordt gedaan en beantwoorden die vraag in de meeste gevallen met aanhankelijkheid. Ze zijn troostend, opbeurend en positief.

Mijn hond gaat altijd mee naar de geestelijk minder bedeelde medemens. Je zou moeten zien hoe die mensen uitzien naar haar komst en hoe ze opknappen van een hondenbezoekje!
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist allemaal :)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice!!! +1
Er zijn veel effecten op het geestelijk welzijn van de mens bij het hebben van een huisdier.
Gekopieerd uit onderstaande bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieren_in_zorg_en_welzijn

"Als een hond, kat of ander huisdier meedoet aan een activiteit voor mensen die ziek zijn of een beperking hebben, wordt dit Animal Assisted Activities (AAA) genoemd. Deze activiteiten zijn bedoeld om mensen te ondersteunen of te stimuleren en zo het algemeen welzijn te handhaven of te bevorderen, of mensen maatschappelijk actief te laten worden. Activering is niet direct gekoppeld aan een beperking of ziekte, maar algemeen gericht op het verhogen van de kwaliteit van leven.

Therapie of behandeling waarin huisdieren een rol spelen wordt Animal Assisted Therapy (AAT) genoemd. Een therapie of behandeling heeft een duidelijk begin en einde. Er zijn specifieke doelen bepaald in een behandelplan. Een professionele behandelaar of therapeut is verantwoordelijk en de vooruitgang wordt gemeten en vastgelegd. Met hulp van het dier werkt de cliënt aan cognitieve, sociale, emotionele en/of fysieke doelstellingen."

http://www.leerwiki.nl/Voordelen_en_nadelen_van_huisdieren

"Geestelijke gezondheid
•Depressie, eenzaamheid (zowel bij jongeren als ouderen) en angst kunnen afnemen wanneer je een huisdier neemt. De ontwikkeling die ervoor zorgt dat stress wordt veroorzaakt, wordt vertraagd wanneer je een huisdier hebt omdat de bloeddruk afneemt en de hartslag wordt minder gejaagd.
•Een huisdier voorziet in de behoefte aan aanraking omdat je úren kunt knuffelen met je diertje.
•Het bezit van een hond kan leiden tot meer sociale contacten omdat je tijdens het uitlaten, wandelen, spelen, trainen etc. met de hond veel nieuwe mensen tegenkomt. Als je een vaste route loopt met de hond, is de kans groot dat je vaak dezelfde mensen tegenkomt en dit kan leiden tot aangename nieuwe vriendschappen!
•Het is bewezen dat bij Alzheimerpatiënten welbevinden, contactuitingen en regelmaat van leven verbeteren door de aanwezigheid van huisdieren. Het soort huisdier is hierbij minder van belang, omdat uit het onderzoek is gebleken dat de positieve effecten door een goudvis als huisdier net zo effectief kunnen zijn als wanneer ze een hond hebben."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, wat een uitgebreid antwoord! Toch even een opmerking over de laatste zin: ik zit toch liever met een hondje op mijn schoot dan met een goudvis :))))))
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Dank je. Ik persoonlijk ook, maar het gaat, denk ik, om het contact met een levend wezen voor mensen met Alzheimer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, was een grapje hoor :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, vandaar mijn ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Zóóó fascinerend een mooi aquarium. Het houdt je aandacht volkomen gevangen en je vergeet waarover je aan het piekeren was. Je hoeft de bak ook niet op schoot te houden hoor! ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, lijkt me niet raadzaam nee....
Ik heb het stuk gekopieerd hè, is niet mijn tekst ;-)))
Ik heb eens gelezen dat t hebben van een huisdier minder stress opbrengt/je stressbestendiger bent. Kvind wel dat als je aan n dier begint er ook helemaal voor moet gaan en niet na bv n half jr een briefje bij de super ophangen,omdat de hond bv ff niet in t plaatje past!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kunnen veel effecten zijn. Ik noem er een paar die mij te binnenschieten.
Het kan de eenzaamheid van een alleenstaande opheffen.
Het vertedert veel mensen.
Je kunt ontzettend boos op ze worden als Fikkie op je nieuwe hoogpolige witte tapijt gekotst heeft en het er niet uit gaat.
Ze kunnen veel taken verrichten die mensen zelf niet meer kunnen, denk aan hulphonden, waardoor die mensen zich weer deel van de maatschappij voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Moolkeesje: boos op Fikkie is ook een geestelijke gesteldheid :))))
+1 vooral voor dat laatste, héél belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effe lekker afreageren op Fikkie Herr M.??? Schlechte Sache!!
Maar ondanks dat: voor de andere effecten een ploes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boos worden is nicht immer abreagieren gnädige Frau!
Unser Fikkie, Gott hat seine Seele, ist immer correct behandeld.
Danke vielmals für dat Ploeschen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da haben Sie recht... aber Boos werden ohne uiten ist nicht gut für die innerlijke Gesundheit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dazu bin ich damals verheiratet und brauche icm meine Frau dafür!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach....ja....aber natürlich!!!
Entschuldigung....dass könnte ich wissen, is so logisch wie 1+1=2...
Frau gemollt durch Keesje....ich verstehe!!!
;-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is fikkie een duitse herder? commissaris rex? nog een ploes erbij :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzeihung für dat späte antwoord, aber is ben ja enige zeit verstoken geweest von dat Internetz.
Onze fikkie was een foxje uit het asiel,waar wij jaren lang veel plezier mee hebben gehad, en hij met ons, hoop ik.
Huisdieren kunnen je voorzien van broodnodig, betrouwbar gezelschap op momenten dat je geen troost in menselijk gezelschap vindt.
Huisdieren helpen bij het bestrijden van depressie en isolement, en ze bevorderen de interesse in het leven.
Een huisdier voorziet ook in de behoefte aan aanraking omdat je úren kunt knuffelen met je diertje.

Dieren zijn grote filosofen. De meerderheid van de huisdieren houden een heerlijk positieve benadering van het leven, altijd op zoek naar plezier en ontspanning ongeacht de situatie. Dit kan afgeven op hun eigenaars en geven een forse impuls aan hun mentale gezondheid.

Uw sociale leven is van vitaal belang voor uw geestelijke gezondheid. Met de hond gaan wandelen doet mensen praten met elkaar.

Mensen hebben minder stress tijdens het uitvoeren van een taak als hun huisdier er bij is.
Onderzoekers geloven dat dit kan te wijten zijn aan het feit dat huisdieren ons niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 grtjs dreamqueen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord en leuke avatar,dat laatste doet ook veel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Siska..... ga toch es een goed gesprek beginnen met mijn huisdierenvrienden.
Wist niet, dat het filosofen waren hahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy. Het grote voordeel van een gesprek met je huisdier is, dat je nooit tegengesproken wordt en àltijd gelijk krijgt!! :)))) @DREAMQUEEN: wat bedoel je met 'leuke avatar, dat laatste doet ook veel'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh.... da's geen gesprek, maar een monoloog??? ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
N leuke avatar doet wonderen ,moet wel t antwoord goed zijn natuurlijk:))) heb je conan nog gezien vanacht? Kben hem kwijt :))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh?! Nieuwe avatar? Wat staat er op ben me leesbrilletje kwikt en zie op gsm tog al kleiner