Ik ben van plan om een fret te kopen maar ik weet daar nog vrij weinig van wat moet ik allemaal weten?

Bijvoorbeeld : moet je er een of twee, hebben ze veel verzorging nodig, zijn ze duur, wat moet je allemaal kopen, hoeduur is het eten en nog veel meer andere dingen die redelijk belangrijk zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

De voorkeur heeft om er twee of drie te nemen, dan kunnen ze zichzelf vermaken als je er niet bent.
Je moet je hele huis (of iig waar ze los lopen -want dat moeten ze wel kunnen-) fret-proof maken. Kabels wegwerken, stopcontacten babyveilig maken, etc. Ze hebben veel fysiek contact nodig, ze eten o.a. droog kattenvoer.
Ze zijn lastig zindelijk te maken, de voorkeur heeft het om op 3/4 plekken in huis een 'kattebak' te maken, dan heb je niet overal plasjes en keutels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze eten vlees, en mogen bij uitzondering hoogwaardig kittenvoer. (geen kattenvoer of hondenvoer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow, mijn speciaalzaak zei juist droog kattenvoer. Dan krijgt die morgen op zn flikker van me. Mn fretjes hebben iig nog niet geklaagd.
Hoi,
Ik zelf zat er laatst ook aan te denken om een fret te nemen, en toen heb ik op deze site een heleboel informatie gevonden!
http://home.wanadoo.nl/de.fret/
Het is beter als je meerdere fretren hebt, want fretten zijn gezelschapsdieren. Ze hebben heel veel aandacht nodig, en moeten 3 uur per dag vrij rond kunnen lopen in een omgeving die fretproof moet zijn. Om ze een beetje afleiding te geven kun je er beter 2 of meer aanschaffen. Ze moeten dan alsnog vrij rond kunnen lopen.
De verzorging: zoals je vast al wel weet, fretten kunnen erg stinken. Deze stank komt uit een klier die bij de anus zit. Je moet hun hok dus veel schoonmaken en fris houden. Fretten houden van lappen stof, waar ze lekker in kunnen spelen en rollen en slapen. Hier komt de geur snel ib te zittwn, sus moet je het snel weer wassen!
Zoals ik al zei, fretten hebben veel aandacht nodig. Ze zijn er nieuwsgierig en ook niet snel bang! Goed opletten dus! Op de site die ik hierboven gegeven heb staat een hoop informatie over de verzorging, speeltjes en nog veel meer!
Veel plezier met je fretjes, als je ze koopt!
Trouwens, je moet maar eens op google zoeken, er zijn heel veel sites over ze!

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry voor de spelfouten, lastig op een ipod!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voeding

Fretten zijn carnivoren. Dat houdt in dat het strikt vleeseters zijn. Een fret zijn spijsverteringsstelsel is niet in staat om plantaardig materiaal juist te verteren, bij te grote ingeslikt stukjes kan zo zelfs een darmobstructie ontstaan, met alle gevolgen van dien. "Traktaties" zoals rozijnen bevatten veel suiker en dat is zeer schadelijk voor fretten.

Hondenvoer en kattenvoer is niet geschikt voor fretten. Dit bevat te veel plantaardige eiwitten en vezels. Kittenvoer is alleen maar een optie, mits er hoge kwaliteit kittenvoer wordt gebruikt met een zo hoog mogelijk percentage dierlijke eiwitten.

Sommige speciale frettenbrokken van hoge kwaliteit zijn alsnog beter: het meest geadviseerd echter, is om zoveel mogelijk het natuurlijke dieet van de fret na te bootsen. Steeds meer fokkers en houders van fretten kiezen voor deze "NRV" ofwel "Natuurlijke Rauwe Voeding.

Huisvesting

Fretten moeten in hun kooi of hok voldoende ruimte krijgen om te bewegen en spelen. Dit kan een buiten- of binnenhok zijn waarbij kou minder een probleem is dan warmte. Fretten kunnen slecht tegen temperaturen boven de 28°C. Het hok direct in de volle zon is dus af te raden.

Vorst, vocht en tocht moet worden voorkomen. Twee fretten moeten ongeveer 1,5 m² tot hun beschikking krijgen, maar meer is aan te raden. Bijvoorbeeld door meerdere verdiepingen in de kooi aan te brengen.

Het vloeroppervlakte moet met ongeveer 0,5 m² per extra fret worden vergroot. Fretten worden beter niet alleen gehuisvest, tenzij ze agressief gedrag vertonen. Niet meer dan 5-6 fretten bij elkaar, anders zullen de fretten sowieso agressief worden.

Bodembedekking

Fretten hebben een zeer gevoelige neus en kunnen slecht tegen stof. Het is dus niet aan te raden om stro of een andere bodembedekker te gebruiken.

Gelakt hout (zonder splinters!), linoleum/zeil of plastic zijn ideale bodembedekkers, eventueel aangevuld met lapjes, T-shirts of truien. Badstof, handdoekjes of iets dergelijks is minder geschikt omdat de nageltjes hierin kunnen blijven haken.
......
lees verder over zindelijkheid of gebruik de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fret kan prima kattenbrokjes eten. Kattenbrokjes zijn hoogwaardig voer en voldoet prima aan de behoefte van fretten.
Een fret moet je in ieder geval bij de dierenarts inenten tegen het hondenziektevirus (met de nobivac puppyenting). Sommigen raden aan om ook te enten tegen ziekte van Weil. Allebei zijn typische hondenziektes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvullend op eerdere antwoorden:
Heel belangrijk: vrouwtjes die niet gedekt worden, blijven maandenlang loops. De geslachtshormonen kunnen uiteindelijk leiden tot beenmergdepressie, wat hun dood zal betekenen. Wil je niet fokken met een vrouwtjesfret, dan zal je deze moeten laten steriliseren.
Mannetjes worden meestal ook gecastreerd, omdat dit ze makkelijker in de omgang maakt en de geur die ze afscheiden wordt minder sterk.

Bedenk verder bij de huisvesting dat fretten ware houdini's zijn, ze ontsnappen heel makkelijk!
Zoals eerder gezegd is vaccinatie tegen hondenziekte noodzakelijk. Fretten zijn zelfs gevoeliger voor hondenziekte dan honden zelf. Ook wormen en vlooien komen bij fretten voor. Parasietenbestrijding moet dus niet vergeten worden. Zeker oormijt komt veel voor.