mijn agapornis is vandaag weggelopen (gevlogen) :'( . hoe groot is de kans dat hij terug komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (7)

Die kans is heel klein.Wel kan het zijn dat hij bij iemand met een voliere in de tuin naar beneden komt als hij daar andere parkieten hoort.
Dus hang aan een paar bomen een foto en zet in de plaatselijke krant een advertentie.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je hem weer vangt of een nieuwe koopt knip dan aan 1 kant wat van zijn vleugel af.{leewieken} dan kan hij nog wel vliegen maar geen grote afstanden meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo lang ben ik bang en zeker niet met dit hete weer
Ivana
12 jaar geleden
Bij leewieken wordt de vleugel misvormd. Wat jij bedoelt is kortwieken, aan één kant een gedeelte van de slagpennen inkorten, dan kan hij tijdelijk niet meer het evenwicht vinden om te vliegen. Na iedere rui zal dat weer hersteld zijn en moet je het herhalen. Doet dus geen pijn, het is of je je haar knipt. Hij zal dan veel meer gaan klimmen om zich te verplaatsen. Onnatuurlijk is het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana dat klopt inderdaad maar een weggevlogen vogel is vaak ten dode opgeschreven en zeker een parkiet
Ivana
12 jaar geleden
Het ging mij alleen om het woord leewieken. Dat is trouwens verboden. Kortwieken mag wel, maar ik denk dat je dan beter andere methoden kunt gebruiken, zoals gesloten ramen en deuren.;))
De halsbandparkieten die in grote getale leven in de bomen van Den Haag (of is het Amsterdam) zijn in eerste instantie losgelaten volièrevogels. Die hebben het best naar hun zin. Dat is te oordelen naar de explosie, de grote hoeveelheid die er nu rondvliegt. Het aantal is zelfs een plaag geworden. Zeker in deze zomertijd met alle zaden die er in de natuur aanwezig zijn is er voor een losvliegende parkiet genoeg overlevingskans.
Ivana
12 jaar geleden
Vergat even te vermelden, dat de Agapornis geen parkiet maar een (dwerg)papegaai is. Daar geldt in dit geval hetzelfde voor.
De kans dat hij vanzelf terugkomt lijkt mij klein, misschien wordt hij (zij?) wel door een buurtbewoner opgevangen en door de dierenambulance terugbezorgd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had er vroeger meerdere bij elkaar en er waren er 3 ontsnapt doordat er een deur open was blijven staan.
Ze maakten urenlang mooie duikvluchten en daarna hadden ze waarschijnlijk honger en gingen weer naar binnen waarna ik de deur snel dicht deed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das zwaar klote :(
Mijn agapornissen zijn allebij een keer weggevlogen. Bij de eerste keer was ik er meteen achterna gerend. De tweede was al eenb tijdje weg, maar toen Ben ik als web gek rond gaan rennen, alle logische plekken nagaan, tot ik haar vond.
Als ik Jou was soy ik nu rond kopen tot je hem vindt.
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zet in ieder geval voer buiten, je weet nooit!

en bel de instanties.
wij als vogelopvang krijgen regelmatig tropische vogels binnen, maar er wordt zelden naar geinformeerd.
bel de dierenbescherming, de dierenambu, het asiel, amivedi, en de vogelopvang.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Dat is mij ook een keer overkomen....... Kooi omgevallen toen die buitenstond. Maar het was een koppeltje en heb ik een paar weken daarna een andere erbij gekocht. Een week later belde iemand dat ze mijn vogel hadden gevonden (we hadden een advertentie in de krant gezet) Hij was helemaal naar een plaatsje verderop gevlogen en zat daar in een voliere bij hun parkieten. Toen had ik er dus 3!! Weer een week later er toch nog maar 1 bijgehaald omdat de derde wel wat alleen was. Zo ging ik dus binnen 2 weken van 2 naar 4 agapornissen!! Het is dus mogelijk dat je hem terugkrijgt. Zet advertenties en hou zelf de kranten bij. Check bij de dierenbescherming en hang in omliggende plaatsen bij de supermarkten een briefje op. Je weet nooit!! Heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de plaatselijke krant kost dit meestal niks en hooguit een paar euro. Vergeet ook niet bij de supermarkten in de buurt van die kaartjes achter te laten. Ik wens je heel veel geluk en hoop dat je je diertje snel weer terug hebt.
Ligt er aan hoe tam ie is. Is ie tam dan is ie niet ver weg gevlogen maar zit ie gewoon op een kleine afstand van je huis ,omdat ie o zo bang is om te verdwalen. Maar is ie niet zo tam dan vrees ik dat ie plaats heeft gemaakt voor een nieuwe