Waarom heeft mijn konijn niet door dat ik zijn eten op de bovenverdieping van zijn hok zet als hij beneden staat te kijken?

Als ik het voer op de bovenverdieping plaats heeft mijn konijn niet door dat hij daar moet zijn om daadwerkelijk iets te eten te krijgen. Later ontdekt hij vanzelf dat er boven voedsel aanwezig is als hij toevallig voorbij loopt. Waarom hebben konijnen dit inzicht niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
burgos
12 jaar geleden
Beetje dom he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koninklijk konijn?

Antwoorden (2)

Doe je dit al lang?
Alle konijnen die ik heb gehad, en die ik op het werk heb staan hadden dit inzicht wel.
Die zaten al bij hun etensbak klaar als ze het eten hoorden rammelen. Op het werk zijn dit grote rennen en een boven en beneden verdieping, maar ze weten precies waar hun voerbak staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dier in gevangenschap is niet gewend naar eten te moeten zoeken. Als jij altijd het eten op een bepaalde manier hebt aangeboden dan valt het zoeken naar eten buiten hun wereldbeeld. In de psychologie heet dit conditionering; hij snapt dat het eten er aan komt, maar hij kan niet begrijpen dat het nu anders gaat. Zodra je hem er een paar keer bij hebt gezet zal hij gaan begrijpen dat er in het leven meer dan één mogelijkheid bestaat. Als je het dan weer gaat afwisselen zal hij zelf gaan kijken waar het is.
De term conditionering is natuurlijk bedacht voor het gedrag van mensen. Bij mensen zie je bijvoorbeeld dat als mensen die van jongs af aan bij de zelfde baas hebben gewerkt in paniek raken als ze na twintig jaar een nieuwe baan moeten zoeken, terwijl mensen die vaker van werkgever hebben gewisseld meteen gaan zoeken naar wat anders.