Bestaan er mensen die een kat dingen afleren, of aanleren oftewel gedeeltelijk opnieuw opvoeden zoals bijv. Cesar Milan dat doet bij honden?

Ik bedoel als je kat ongewoon gedrag vertoont, zoals

- snel kwaad zijn
- snel bang zijn
- in huis poepen/plassen
- je mag bjv. niet aan zijn eten komen, of het diertje eet niet, of juist veel te veel
- meubilair stuk krabben
- te vaak miauwen
- snel krabben (aan mensen)
enz, enz.

Bestaan er daarvoor speciale mensen die dan jouw kat (gedeeltelijk) opnieuw opvoeden? En hoe doen deze mensen dat dan? En hoe snel zie je resultaat? Want zeg maar bij honden is het al snel vrij duidelijk, maar ik denk dat je bij een kat niet zo snel ziet dat zijn of haar gedrag veranderd.

Toegevoegd na 47 seconden:
Of moet je dat helemaal zelf gaan uitzoeken en t zonder hulp proberen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens, ik heb zelf geen kat..

Toegevoegd na 21 minuten:
En was dus nieuwsgierig hoe dat gebeurd, aangezien ik wel een kattenliefhebber ben (als ze van een ander zijn)...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn gedragstherapeuten voor katten, bv tinley, zoek maar eens op op google!! Succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat dit over een bestaande kat? Zo ja, zijn de eigenaars al naar de dierenarts geweest om een medische oorzaak uit te sluiten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit gaat over een niet-bestaande kat.

Het beste antwoord

Er bestaan kattengedragsdeskundigen. Meestal werken deze samen met een dierenarts. Allereerst moet de kat onderzocht worden om een medische oorzaak uit te sluiten. Verreweg de meeste gedragsproblemen bij katten hebben namelijk een medische oorzaak.
Een kattengedragsdeskundigen zal nooit zelf de kat 'heropvoeden', maar de eigenaren bijstaan in het oplossen van het gedragsprobleem. Meestal bestaat dit niet uit trainen en oefenen zoals bij honden, maar uit op een andere manier omgaan met de kat.
Steeds vaker volgen dierenartsassistentes de opleiding tot kattengedragsdeskundige (staat ook op mijn wensenlijstje, mits de baas het goedkeurt), zodoende hebben steeds meer dierenartsen een gedragsdeskundige aan hun praktijk verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

bij ongewoon gedrag hoort eerst de gang naar de dierenarts gemaakt te worden.
als een medische oorzaak is uitgesloten, kan je er een gedragstherapeute bijhalen, die bij je langs komt om de kat in z'n eigen omgeving te observeren.
vaak gaat het overigens niet om het opvoeden van de kat, maar van de eigenaar.
die moet leren begrijpen waarom de kat bepaald gedrag vertoont, en er een alternatief tegenover stellen, zodat kat en mens beiden tevreden kunnen zijn.

als je de prikkel weet, en een alternatief aanbiedt, kan je een kat prima dingen aan- of afleren.
Rieneke1