Als een hond hondsdolheid heeft is dat dan nog te genezen?

Ik las net dat ze puppy's hebben afgemaakt die hondsdolheid hadden, maar is dit wel nodig?

Je kan een pup/hond er tegen inenten, of kan dat niet als het beestje al besmet is?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Louis Pasteur heeft een vaccin ontwikkeld tegen rabiës, maar alleen via een injectie binnen ik meen 6 uur na besmetting kan de dood voorkomen worden. Voor mensen wel te verstaan. Huisdieren worden gevaccineerd, maar dan mogen ze niet al ziek zijn.
Het is een vreselijke ziekte omdat rabiës de hersenen aantast en de patiënt heel angstig wordt, wild om zich heen gaat slaan en tenslotte in elkaar zakt. Het is echt lijden. Bovendien kan ook een mens in de staat van razernij een ander( mens ) bijten. Via speeksel wordt de ziekte in een mum van tijd overgedragen.
Vandaar ook dat landen waar geen rabiës is ( zeggen ze), zoals Engeland, zo doodsbang zijn dat de ziekte het land in komt. Vandaar ook dat huisdieren lang in quarantaine moeten. Met de Chunnel is men ook heel bang dat vleermuizen, muizen en ratten etc. de ziekte toch binnen brengen.
Hoe dan ook, rabiës is een uiterst gevaarlijke ziekte. Dus die puppies die men liet inslapen, dat was heel terecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inenten is altijd preventief. Na besmetting is inenten zinloos. Als een dier is besmet vormt het tevens een dermate groot gevaar voor de samenleving dat afmaken de enige oplossing is. Er is namelijk geen "genezing" als hondsdolheid bij de mens in een te laat stadium wordt ontdekt en het is een zeer pijnlijke en langzame dood. Alle reden dus om geen enkel risico te lopen (hoe zielig het ook is voor het beestje).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee tegen rabies helpt alleen passieve immuniteit met antiserum, direct na infectie. Mensen en dieren met symptomen of een gesettelde infectie zijn ten dode opgeschreven.