Hoe moet je om gaan met een hond die waarschijnlijk mishandeld is?

Wij hebben sinds 2 dagen een nieuwe hond maar het lijkt alsof ze geslagen is. Ze duikt overal voor in elkaar en is enorm schrikachtig. Hoe kan je hier het beste mee om gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem alsjeblieft deskundig advies. Al is het maar een of twee observaties en gesprekken. Als je per ongeluk dingen fout aanpakt, is het bijna niet meer recht te breien. Zie ook het eerste antwoord.

Het beste antwoord

Doe met deze hond zo normaal mogelijk. Focus niet. Een angstige hond krimpt in elkaar als hij direct in de ogen wordt gekeken. Praat op rustige kalme toon. Benader haar niet van bovenaf. Als je de riem om doet, doe dat dan op de knieën. Reik haar een beloning aan met de hand, maar zorg dat het gezien wordt voordat je het bij haar kop houdt. Op deze wijze leert zij, dat handen niet altijd slaan.

Probeer uit te vinden waar zij echt bang van is. Is zij met de krant geslagen, is zij banger voor vrouwen dan voor mannen. Is zij vaak in de bench gezet voor straf of te lang, zodat zij een fobie heeft voor opsluiten.

Je moet niet zielig doen, maar wel je ogen goed openhouden en veel signaleren. In eerste instantie zal je dat, wat je aan angstige zaken ontdekt, moeten vermijden. Eerst moet je een band van vertrouwen opbouwen, pas daarna kan je de voor haar problematische zaken langzaam introduceren.

Zeg ook tegen iedereen die bij je thuis komt, dat ze de hond moeten negeren. Als de hond er behoefte aan heeft zal zij eerst aan de persoon komen ruiken. Dat moet hem worden toegestaan om zijn angst te overwinnen. Laat hem maar begaan. Niet aaien. In later stadium gewoon aan de hand laten ruiken, maar geen oogcontact en verder negeren. Een plotselinge aanraking kan de oude angst weer bovenbrengen. De hond probeert juist door een geurbenadering zijn angst te overwinnen.

Als de hond daarna rustig op de grond gaat liggen is er al veel gewonnen. Je moet maar zo denken: bij een angstige hond liggen de zenuwen bloot, alleen vertrouwen in de mensen om haar heen kan dat genezen. Tijd, geduld en kalmte is het echte genezingsproces. Lange wandelingen waarbij zij haar neus kan gebruiken, spel op rustige wijze, goed voer en een strak schema. Daar gaat het om.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vond dit voor je

Wanneer u een hond heeft die angstig gedrag vertoont, dan raden wij u aan de hulp van deskundige gedragsbegeleiders in te schakelen wanneer dit gedrag van uw hond gepaard gaat met een hoge mate van stress en/of agressie. In dit geval kan (goed bedoelde) verkeerde begeleiding van de hond namelijk al snel leiden tot verergering van het probleem en tot ongelukken!

Wanneer uw hond wel eens ergens bang voor is, zonder dat er sprake is van regelmatig terugkerende grote stress en/of agressie, dan heeft u wellicht iets aan de volgende adviezen:

Troost uw hond nooit wanneer hij angstig gedrag vertoont!
Hoe begrijpelijk en menselijk troosten van een angstig dier ook is, het werkt absoluut averechts. Immers: de hond verstaat uw uitleg dat er geen reden is om bang te zijn niet, het enige dat hij hoort is dat u vriendelijk/belonend klinkt. U beloont de hond dus (onbedoeld) voor zijn angstige gedrag, waarmee u bevestigt dat dat gedrag is wat u graag van de hond wilt zien. Belonen van gedrag leidt altijd tot herhaling en intensivering van dat gedrag; uw hond zal dus steeds vaker en heftiger angstig gedrag laten zien!

Stel u in plaats van troostend juist kordaat en vrolijk op wanneer uw hond bang is.
Wanneer uw hond u als zijn leider ziet en u laat zien dat er geen enkele reden is om bang te zijn (door vrolijk en zonder aarzeling gewoon recht op "het gevaar" af te gaan), dan draagt u ertoe bij uw hond over zijn angst heen te helpen. Neem een houding aan die uitstraalt "kom op, stel je niet aan" en beloon de hond pas op het moment dat die besluit om ondanks zijn angst toch maar met u mee te lopen. Wanneer u op dat moment met uw stem beloont, zorg er dan voor dat u oprecht vrolijk en dus niet geruststellend/troostend klinkt.

Meer info

http://www.dogweb.nl/gedrag/angst.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ontspannen- zo ziet de hond: aha nix aan de hand,
wandelen- zo bouw je een band op,
angst negeren- zodat je hond niet bevestigd wordt in zijn angst en zich zielig voelt.
verleid hem tot een spelletje- de hond ontspant.
tolereer geen gedrag uit medelijden,-dat moet je hem later allemaal weer afleren.
wees rustig en geduldig- de hond ziet aha ik krijg de tijd om aan dingen te wennen.
dwing hem als hij heel bang is niet dingen te doen, een angstige hond heeft maar 1 wapen zijn bek. of plassen van angst.
beter is het om dingen die hij eng vindt te doen als je alle tijd hebt, het kan soms lang duren voor een hond overgehaald is iets te doen.

dit kan heel lastig worden, maar ik ben er van overtuigd dat het beter kan worden.
negeer echt het angstige gedrag, en probeer aandacht te geven als het goed gaat.
de hond merkt vanzelf dat jullie geen kwaad in de zin hebben en zal langzaam aan ontspannen.

geduld geduld geduld.....
succes!
tip: kijk eens naar de dog whisperer op national geographic
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb sinds 5jaar een ge-mis-bruikte hond door hem respect te geven en geduldig te zijn word de hond steeds liever dus vooral met rust laten in ieder geval werkt dat nu nog steeds bij ons.jullie veel geluk en wijsheid toegewenst.Freerk