Ik heb een steen geplaatst in mijn aquarium er komen allemaal bubbeltjes af, is de steen wel geschikt?

Het is een steen die ik zelf heb gevonden trouwens

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

De steen is waarschijnlijk van poreus materiaal, waardoor de lucht die erin zit nu naar buiten komt.
Afhankelijk van de vissen en planten die je hebt, is het trouwens niet altijd verstandig om er zomaar een steen in te leggen. Stenen die veel kalk bevatten, hebben invloed op de pH-waarde en hardheid van het water. Dat kan ervoor zorgen dat het water minder geschikt wordt voor de vissen die je erin hebt. Iedere vis heeft bepaalde eisen voor de waterkwaliteit. Voor de meeste gezelschapsaquaria is een pH van 6-7 prima, maar door het toevoegen van kalkhoudende stenen, kan de pH stijgen.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ klopt volledig, u kan die steen controleren door er 12,5%-tig HCL op te gieten, als die begint te bruisen is die niet geschikt voor uw aquarium.
Twee mogelijkheden:

Of er zit lucht in.
Of er zit (calcium)carbonaat in waar een deel van omgezet wordt in CO2 door het in oplossing komen en de CO2-belletjes stijgen naar boven.

Voor je een steen (of grind) in het aquarium gebruikt is het daarom aangewezen om na te gaan of deze carbonaat bevat. Dit is te testen door op voorhand iets zuur (pH-min of azijn bijvoorbeeld) er op te druppelen en te controleren of het bruist.

Als de steen dan bruist (en dus carbonaat bevat) wil dat dan zeggen dat deze niet geschikt is voor het aquarium?

Nee, dat niet. Althans niet per se. Of een carbonaathoudend gesteente geschikt is voor je aquarium hangt namelijk af van het soort aquarium en/of van zijn bewoners. Voor een doorsnee gezelschapsaquarium is het wel af te raden (maar ook dat is weer afhankelijk van de omstandigheden in je aquarium, in sommige aquaria bestaat namelijk een continu dalende trend wat hardheid betreft).

Als je op veilig wil spelen kan je de steen altijd weglaten uit je aquarium. Blijkt het aquariumwater niet hard genoeg kan je dit namelijk nog altijd oplossen door er bijvoorbeeld een gipsbol in te leggen (dat doe ik ook in mijn aquaria met vissen (of garnalen) die het graag wat harder hebben, na elke waterwissel).

Toegevoegd na 1 dag:
Misschien moet je jezelf ook de vraag stellen: waar komt de steen vandaan?

Persoonlijk vertrouw ik in mijn aquarium alleen stenen van een gerespecteerde aquariumspeciaalzaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je de steen goed behandeld hebt voordat je hem erin hebt gedaan kan je het even aanzien.
de steen is nog niet verzadigd met water toen je hem erin deed denk .
als je hem erin hebt gedaan zo van leuke steen plons zou ik het goed in de gaten houden.
wie weet wat je meeneemt in je bak en wat de steen afgeeft
ikzelf zou hem eruit halen!!