In de eerste twee weken van de zwangerschap zal je waarschijnlijk niet veel verschil merken. Het moederkonijn zal wat meer gaan eten, geef haar ook zoveel als ze wil! Verder kan het zijn dat ze wat humeuriger wordt en meer haar gebied beschermd (ze kan je dus aanvallen als je haar eten geeft, of uit haar hok wil halen).
Je kan je konijn na 14 dagen weer bij de ram zetten, om te kijken of ze zwanger is. Zal ze de ram aanvallen, of erg hard wegrennen, dan is ze zeer waarschijnlijk zwanger.
In de laaste 2 weken (en een paar dagen, de zwangerschap duurt 30-31 dagen) zal ze nog meer gaan eten. Geef haar dus voldoende voer! Het kan ook zijn dat haar humeur nog meer veranderd, maar dit laatste verschild per konijn. Het ene konijn wordt humeurig, de andere juist heel aanhankelijk. Ook kan je in de laaste weken, met wat oefening, voelen of het konijn zwanger is. Als je in de onderbuik zachtjes (!) drukt, moet je de kleintjes kunnen voelen, maar dit vraagt wat oefening. Ook zal ze in de laaste week/weken aan haar nest beginnen. Geef haar dus voeldoende bodemmateriaal van verschillende soorten. Bij mij kregen ze altijd zaagsel, veel stro en een soort heel zacht stro, van russel rabbit. Vooral dat laaste vonden ze heerlijk om te gebruiken.
Ze zal ook haar haar gebruiken voor het nest, haal dit absoluut nooit weg! Laat het nest rond de dagen van de bevalling zo veel mogelijk met rust. Verschoon het hok voor het laatst zo' 3 dagen voor de bevalling, maar laat het eventuele nest met rust....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zwangere konijn zal niet meer menstrueren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Menstrueren komt van het Latijnse woord menses en dat staat voor de om de circa 4 weken optredende bloeding per vaginam, volgende op de regelmatig voorkomende ovulatie bij de MENS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal het bij konijnen wel konstrueren zijn.
Je kan het voelen, maar daar moet je wat handigheid in krijgen. Een niet zwanger konijn heeft een buik die zeer soepel en bijna leeg aanvoelt.
Bij een zwanger konijn voel je bolletjes in de buik.
Ik heb duizenden konijnen gehad op onze boerderij en kan je zeggen :"Oefening baart kunst (en het konijn baart de jonkies)."