Hoe pak ik stress aan bij mijn 7 jarige teckel?

Al sinds zijn puppietijd, is mijn teckel vreselijk gestrest bij onweer en vuurwerk. Het laatste halfjaar komt daar nu ook nog de angst voor regen, ja zelfs als het een beetje bewolkt gaar worden. Hij bibbert en duikt onder stoelen en in hoeken ergens onder en wil niet eten, geen lekkers... Alleen maar naast me en vij me zijn. Laatst is hij zelfs snachts over een open houten trap naar boven gekomen, terwijl hij geen trap mag en kan lopen. Maar door deze vreselijke angst, overwint hij zelfs het traplopen.
Ik troost hem niet, probeer hem te negeren, heb zelfs het cdtje met onweersgeluiden gekocht, niets helpt.
Wie helpt mij, maar vooral mijn superlieve teckel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Hoe kan ik mijn hond helpen zich weer prettiger te voelen?

Er zijn vele manieren die je zelf kan doen om te zorgen dat de hond zich weer meer ontspannen voelt.

Allereerst kan je kijken welke mogelijkheden je hebt om in de thuissituatie te zorgen voor meer rust ne te zorgen dat de hond minimaal negatieve emoties voelt/ hoort. Daarnaast is het van belang dat je zorgt dat de omgeving die er voor hem is duidelijkheid biedt en consequent is naar de hond. Richt je dan vooral op zaken die al duidelijk zijn voor de hond. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vast moment van eten, uitlaten of aandacht krijgen. Benoemen ook naar je hond dat hij er mag zijn en laat hem merken dat hij welkom is. Wanneer je de hond alleen moet laten bereid hem hier dan ook op voor en laat dit een ritueel zijn. Verder is het heel belangrijk dat je in zowel je non-verbale als verbale houding laat merken dat de hond geen reden hoeft te hebben om gespannen te zijn. Ga zelf wat vaker bij de hond zitten en geef hem dan de aandacht. Straal ik je bezigheden ook rust uit, zowel lichamenlijk als mondeling. Dit zal de hond het gevoel geven dat de situatie weer normaler is en zal hij hier zelf ook meer naar gaan reageren.

Naast de zaken die je zelf kan zijn er uiteraard ook diverse middelen op de markt die je kan toepassen. Denk hierbij aan medicatie (de hondentranquillizers), verkrijgbaar bij de dierenarts. Daarnaast zijn er sinds enkele jaren ook luchtverfrissers (oa met bach-bloesem), die een rustgevendmiddel bevatten voor dieren. Deze zijn door het menselijk reukorgaan niet waarneembaar. Het gebruik van deze luchtverfrissers zijn meestal na enkele dagen al merkbaar. U hond zal dan langzaamaan weer meer rust geven en weer meer plezier in het leven hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is onmogelijk om langs deze weg een oordeel te geven over uw hond.
We kunnen zo niet zien wat de precieze interactie is tussen u en uw teckel. Zeer waarschijnlijk is het de hond verkeerd aangeleerd en is vergeten in de socialisatie periode de hond vertrouwd te maken met dit soort geluiden en belevenissen. (Je moet een hond met aanleg voor angst vaak blijven trainen/blootstellen aan die dingen waar hij moeite mee heeft. ) Die socialisatieperiode is nu voorbij.
Of de hond het nog kan leren op deze leeftijd is nog maar de vraag.
Wanneer een hond zo angstig is, is er maar 1 oplossing: gedragstherapie door een hele goede therapeut die bij u thuis kijkt waar de knelpunten zitten.
Vanuit uw positie is het heel moeilijk te zien wat u verkeerd doet. Dat er iets niet werkt is heel duidelijk: u komt er samen met uw hond zo niet uit. Het is dan alleen nog af te lezen door een expert waar de communicatie stoornissen zitten.
Om maar wat te noemen: angst, of ander verkeerd gedrag, kan bevestigd worden door de hond te aaien, toe te spreken (al of niet met commando's), zelfs de hond in de ogen kijken is al genoeg om het gedrag te belonen. Het kan dus zijn dat uw aanpak, die ongetwijfeld goed bedoeld is, averrechts heeft gewerkt met alle gevolgen van dien!
Bach Bloesems kunnen wel degelijk helpen, maar alleen bij orale toediening i.c.m. gedragstherapie. Voor alleen Bach Bloesems of kalmerende middelen, via een dierenarts kan het te laat zijn.
Het is nu in belang van de hond dat deze leert met zijn angsten om te gaan of te leren de dingen anders te interpreteren. Steun van de eigenaar is van het grootste belang en dat kan met een nieuwe aanpak.