Soms zie je honden of paarden met het haar voor de ogen, worden deze beesten daar niet helemaal kriegelig en gek van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

bij paarden heeft het een functie. het voorkomt dat er vliegen in de ogen kunnen komen. (en daar zitten die vliegen nu net zo graag, liefst in de ooghoeken)

bij honden kan het het zicht belemmeren daarom hebben sommige honden een strikje of elastiekje.

het haar bij honden is zachter dus het kan in de ogen prikken en irriteren (aandoeningen aan het oog veroorzaken)
bij langharige honden zie je ook vaak dat de wimperhaartjes in het oog groeien. de hond gaat knijpen met zijn ogen en knijpt de haartjes er eigenlijk nog verder in (dit is een reflex). schade aan de ogen zijn geen uitzondering.

bij een hond en een paard zit er dus een enorm verschil in als de haren voor de ogen hangen. bij mijn paarden liet ik het altijd zitten (vanwege de functie en het toilet dat bij het ras hoort i.v.m. wedstrijden) en bij een herplaatser (klein hondje met lang haar) knipte ik het altijd weg om irritatie aan het oog te voorkomen, maar ook omdat ik liever in bruine ogen kijk dan tegen een zwabbertje.

honden kunnen er dus wel degelijk knettergek van worden!!!! (maar dan van de jeuk, pijn, en/of irritatie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
De naar binnen gekrulde oogrand of Entropion, waarbij de wimperharen in de ogen prikken, is iets totaal anders dan het voor het oog hangen van het haar van de vacht. Ze hebben van vacht-haar voor de ogen geen last. Dat mensen er elastiekjes in doen heeft voor de hond geen enkele functie. De mens ziet echter graag de ogen van het dier en zo wordt weer het belang van de mens boven dat van het dier gesteld. Op zich niet erg, zolang je de functie van het lange haar maar begrijpt en het haar los laat hangen als de hond er baat bij heeft!
Ivana
12 jaar geleden
Die minpunt is niet van mij hoor!

Andere antwoorden (4)

Als ze er niks aan doen niet. Nou kan dat beest er vrij weinig aan veranderen maar een paard zou bijv. zijn hoofd de hele tijd naar achter gooien ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben een maltezer (langharig klein hondje wat niet geknipt hoeft te worden), en die ondervind geen last in onze ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat ze gek kunnen worden van hun eigen haar, lijkt het me dat ze bewustzijn moeten hebben ("Wat zit dat haar van mij toch vervelend in de weg"), en (voor zover ik weet) hebben honden/paarden die niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hebben ze wel
Schapendoezen en de Engelse Bobtail, evenals de Poolse Owczarek Nizinny, worden gefokt voor het schapendrijven. Het haar dat voor hun ogen groeit heeft een speciaal doel.
Bij het gaan over de heide en door ruige gebieden beschermt dit haar de ogen tegen takjes en doornen. Deze honden hebben dan geen kans op oogletsel.

Het is hiermee tevens duidelijk, dat deze honden geen last hebben van het haar dat voor hun ogen hangt: ze blijven feilloos ieder schaap dat afdwaalt in het oog houden.

Mogelijk hebben paarden ook voordeel van dit oogbeschermende haar. Mogelijk helpt het als filter tegen zonnestralen, of als beschermer tegen vliegen. Last hebben ze er echt niet van.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgelegd! +