Hoe leer ik mijn hond (jack russell van 8 maanden) af om op de bank te gaan liggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (9)

Zeg duidelijk/streng NEE!! en duw hem weer de bank af. Steeds weer. Na een tijdje hoef je alleen nog maar nee te zeggen als je hondje te dicht bij de bank komt. Dan snapt ie het al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foliepapier op de bank leggen als je niet in de buurt bent om hem te waarschuwen. Daar schrikken ze van als ze op de bank springen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de bank af halen terwijl je streng NEE zegt. Dit vergt wat tijd maar op den duur werkt het. Probeer als het kan een lekkerder plekje voor hem te creeeren waar hij wel liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, een Jack Russell, dat zijn hondjes met een leuk en pittig karakter.
Dit betekent: consequent gedrag!

Dat vergt even tijd, maar daar heb je wel de rest van Jack's leven plezier van!
Dus: Wat je hem ook wil aan of afleren: wees consequent!
Mag hij niet op de bank? Dan begin je al met 'nee' zeggen vanaf het moment dat Jacky een eerste poot op de bank zet.

Zorg voor een fijne mand bij jou in de buurt, en breng hem daar vervolgens naartoe.
Houdt dit vol! Want laat je het een keer toe, dan kun je overnieuw beginnen!

En last but not least: Als Jacky dan 'savonds gezellig in z'n mandje gaat liggen, BELOON hem daar dan voor!
Een knuffel, een aai of een hondensnoepje.
Zo leert hij wat wel en niet mag.
Veel plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zus had een hond die telkens weer op de bank ging liggen. Van de hondentrainer kreeg ze de tip om een sleutelbos vlak tegen zijn achterste te gooien zodat hij schrok. (niet keihard natuurlijk) Later bleek alleen al het rammelen van de sleutels effect te hebben. Ook tegen het trekken aan de riem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 8 maanden is hij volop aan het puberen.....hij zal een tijdje allerlei dingen doen om jullie uit te testen - alle "regeltjes" lijken even vergeten te zijn. Inderdaad juist nu even verschrikkelijk konsekwent zijn, moet je gewoon even door heen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vraagt een goede timing.

Eerdere antwoorden hadden het over nadat je hond op de bank was gesprongen nee te roepen en de hond er af te zetten. Dit is fout, je bent dan te laat. Als je dit doet dan maak je er een spelletje van.

Als een hond op de bank wil liggen dan komt dat door een bepaald gedrag/prikkel. Het is de bedoeling dat, als je wilt dat je hond niet op de bank mag liggen, dat je deze prikkel weg haalt.

Vlak voor het moment dat je hond op de bank gaat springen moet je hem afleiden met iets anders. Een aanrader is de hond naar zijn mand te sturen. Hiervoor moet je hem wel eerst het commando 'mand' geleerd hebben.

Zodra hij het commando mand goed heeft geleerd is het dan de bedoeling dat je zodra jij op de bank gaat zitten, en je hond maakt aanstalten om hetzelfde te doen, op dat moment het commando mand te geven.

Als je dit concequent blijft doen dan dooft op een gegeven moment de prikkel op de bank zitten vanzelf uit. Dit vraagt wel een behoorlijke zelfdicipline. Jack Russels kunnen van nature zeer halsstarrig zijn en vooral op die leeftijd.

Succes! en mocht je nog hulp nodig hebben, roep dan maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 8 maanden is het natuurlijk makkelijker, want jong geleerd is oud gedaan (of: jong afgeleerd, oud gelaten) Maar wees streng of leg, als je weggaat (ik weet niet wanneer jouw hond op de bank gaat (als je wegbent?) stoelen, grote voorwerpen op de bank, zodat hij/zij er niet meer op kan (wat trouwens veel spullen kost, met zo'n kleine hond). En anders, zoals ik al zei, streng zijn en hem/haar eraf sturen (tillen?).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de hond doorheeft, dat jij degene bent die hem het liggen op de bank kan verbieden, helpt het maar gedeeltelijk. Als je van huis bent zal hij de kans waarnemen door alsnog op de bank te kruipen. Zo gauw hij de sleutel in het slot hoort, gaat hij braaf in de mand, alsof er niets gebeurd is. Mensen die dit spelletje doorhebben, voelen dan aan de warmte van de bank dat de hond daar tot thuiskomst gelegen heeft.

Beter is het, de bank zelf de hond te laten bestraffen. Daarom is het gooien van een sleutelbos, waarvan de hond niet ziet dat jij het gedaan hebt, véél beter. Je mag dan ook nooit je stem daarbij gebruiken. Hij moet het idee hebben dat de bank hem een poets bakt en dat de bank het afkeurt dat hij erop springt.

Let wel: een hond leert door drie herhalingen waar geen succes tussen zit. Als je hem op deze manier drie maal laat weten dat de bank verboden terrein is, laat hij het de vierde keer wel uit zijn hoofd om een nieuwe poging te wagen. Het kan zijn dat hij het een paar weken later nogmaals probeert, dus blijf attent en herhaal de procedure. Geloof me, niet te zachtzinnig met die sleutelbos, hij is niet van porselein.

Vooral niet laten zien dat jij de sleutelbos gooit. Doe alsof je niets hebt gemerkt en ga door met iets anders. Dit werkt ook bij poep eten buiten, bij iets jatten van tafel, bij knagen aan de tafelpoot.

Als alternatief kan je ook een blik knikkers zo afstellen dat hij omvalt en de hond laat schrikken, als hij iets doet wat niet mag. Dan wordt hij ook bestraft door het onderwerp van het verbod. Kortom ook dit weer minimaal drie maal herhalen, zonder resultaat voor de hond tussendoor. Door het op deze manier te doen, zal hij ook van de bank afblijven als je niet thuis bent en je hem niet kan verbieden.
Ivana