Ik wil een nieuwe bank aanschaffen, hoe voorkom ik dat deze gebruikt wordt als krabpaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katten wegdoen.

Het beste antwoord

door alternatieven aan te bieden, op een voor de kat aantrekkelijke plek.
krabpalen en planken bij de randen van het territorium, en liefst een beetje in de loop, dus bij deuren.
verder kan je feliway op het bankstel spuiten, zodat de kat niet de noodzaak voelt tot markeren.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad die alternatieven. Maar als je katten dit altijd al hebben gedaan kan dit vrijmoeilijk af te leren zijn.... Ze zijn het nu al gewend.
Rieneke1
12 jaar geleden
als ze het toch doen, ondanks de alternatieven, wil dubbelzijdig plakband nog wel eens helpen.
katten hebben een gloeiende hekel aan plakpootjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ledubbelzijdig plakband op een nieuwe bank??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb feliway op mijn bankstel gespoten (bijna hele bus) en nog hangt mijn kat aan het bankstel.... Hij heeft meerdere krabpalen, die hij ook gebruikt en hij gebruikt ooknog de cocosmat bijde achterdeur...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn sprays om je kat weg te houden bij je bank, en er zijn hoesjes die je om de nagel van de kat kan doen (al ben ik beslist #geen# voorstander voor beiden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoesjes om om zijn nagels te doen vind ik ook een beetje ver gaan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meerdere krabpalen, een krabton en een kraptelescoop waar ze ook heel veel gebruik van maken. En ze kunnen ook nog naar buiten dus daar ligt het niet aan, het zijn gewoon bandieten! Ik ga Feliway eens uitproberen. Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (5)

Als ze andere bank al hebben gebruikt als krappaal.Dan moet je er wel steeds om denken en ze straffen als je het ziet.Niet met slaan ofzo maar met je stem .Je stem verheffen en kort iets zeggen bv EH/NEE.Kan een tijdje duren maar katten leren snel.Als je niet thuis bent de katten er niet bijlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is krabben 100% natuurlijk gedrag, het afleren gaat dan ook meestal gepaard met enorm veel stress.
Als je het afleert door te straffen, dan zal hij het krabgedrag vermijden om de verkeerde reden.
(een negatieve gecondenseerde stimuli (CS-).
Andere plaatsen om te krabben aanbieden is een mogelijkheid, echter is het geen garantie tot succes.
Wel hebbend de meeste katten een voorkeur voor een bepaalde stof om lekker aan te krabben, dit kan helpen bij het uitzoeken van zowel de nieuwe bank als de krabpaal.

Ook is het lastig om iets een kat af te leren dat hij al (waarschijnlijk) zijn hele leven heeft mogen doen.

Het hierboven genoemde dubbelzijdig plakband kan een goede oplossing zijn, echter is een kat slim genoeg om nadat het plakband er af is gehaald gewoon weer te gaan krabben.
En ik ben dan ook bang dat je het er daarmee alleen maar uitstelt, want plakband aan de bank is ook geen gezicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hond (Rottweiler) , had 'n paar maal gezien en gehoord dat ik dat niet wilde . Hij heeft mijn taak overgenomen .Hij nam de poes in z'n bek en haalde hem weg . Maar , als je geen hond hebt zou ik het antwoord van Rieneke ter harte nemen , en toepassen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een brave hond! ;)
Allereerst moet er een alternatief zijn waar de kat aan kan krabben (krabpaal, kokoksmat etc.).

Een manier om de kat af te leren aan de bank te krabben is door haar stiekem met een plantnspuit met water nat te sproeien op het moment dat ze aan het krabben is. Het is dan wel heel belangrijk dat ze niet in de gate heeft dat jij degene bent die deze actie uitvoert want anders bestaat er de kans dat ze het alleen maar zal laten als jij in de buurt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet een krappaal dicht bij de bank .
En leer hem van die krappaal gebruik te maken door ieder keer hem naar die krappaal met iets lekker .

Toegevoegd na 2 minuten:
Er ging iets mis maar ik bedoel met iets lekkers te lokken .