Ik laat mijn kat in de achtertuin, maar hij wil ineens steeds weg lopen. Is het zielig dat ik hem in de tuin hou en niet gewoon laat gaan?

Het heeft me veel moeite gekost om mijn kat naar buiten te doen, want ik durfde hem niet te laten gaan. Het is ook zo gevaarlijk met al die auto's en gestoorde katten haters!

Hij zit nu al sinds het goed weer is elke dag lekker in de tuin(2maanden ongeveer). (In het begin heeft hij 4 keer geprobeerd weg te lopen, maar ik haalde hem altijd weer terug.) En gaf hem 'straf' door hem een uur niet naar buiten te laten gaan.

Nu ineens na 2maanden dat hij in de tuin zit wil hij over de schutting klimmen. Hij probeert het overal en miauwt ook de hele tijd terwijl hij langs de schutting heen en weer loopt.
Hij wil zo graag weg, maar ik wil hem absoluut niet weg laten gaan.
Is dit nou dierenmishandeling, want katten horen wel in de natuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (6)

Beetje rare vraag....

Een kat is van nature een buitendier en roofdier en wil dus "de wijde wereld in".... dat hou je niet tegen...
Laat je kat gewoon gaan, hij komt echt wel terug.

Je bent behoorlijk over beschermend vind ik, het valt wel mee hoor met die kattenhaters en auto's, de wereld is niet zo eng als je hier schetst ;-)

Kortom, relax en gun je kat lekker z'n vrijheid....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hij wil graag jagen op muizen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste katten zijn graag buiten en ja als je in een verkeersdrukke buurt woont zal jouw kat niet de eerste zijn die onder een auto komt.
Het enige wat je kunt doen is je tuin katproof maken zodat hij er niet uit kan en een andere kat er niet in,mits je rondom overal schuttingen hebt staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke natuur heb je het over, woon je midden op de oostvaardersplassen?
bovendien zijn katten geen wilde dieren, maar gedomesticeerd.
zet je tuin goed af, bijvoorbeeld met gaas wat slap naar binnen hangt boven op je schutting.
zo kan je beestje beschermd naar buiten, zonder dat hem allerlei narigheid overkomt.
dierenmishandeling? dat dacht ik niet.
je wil gewoon graag dat je katje oud kan worden bij jou.
binnenshuis en in je tuin kan je hem genoeg vertier bieden, zodat hij niets mist.

hij is al wel gecastreerd?
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hij is gecastreerd.
De tips hierboven in acht nemen en het is pas zielig voor het beestje als ie niet vermaakt wordt, zolang jij je beesie alle aandacht geeft en hem uitdagingen blijft aanbieden is je beestje hartstikke gelukkig. Maar, die drang komt ook door de tijd van het jaar.....kijk maar eens aan de kant van de weg, hoeveel dode katers er liggen die op zoek gaan deze tijd....des te meer reden om je beestje binnen te houden zou ik zeggen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je kat gecastreerd? Als ie dat niet is, snap ik zijn gedrag volledig en heb je al geluk dat je hem nog in je tuin kan houden.. Hij heeft dan een grote drang om te willen paren.. Hij zal ook een stuk rustiger zijn als je hem laat castreren (heb het noodgedwongen ook onlangs gedaan bij mijn kater omdat hij gewoon zichzelf niet meer was)

Is hij niet gecastreerd en wil je dit ook niet dan kun je ook overwegen om je tuin volledig "dicht" te maken door een gaas over je schutting te spannen en alle gaten waar hij door heen zou kunnen af te schermen.

Ik ben zelf van mening dat katten buiten horen, maar ik kan me goed voorstellen dat je hier niet op zit te wachten, het gebeurt inderdaad ook maar al te vaak dat een kat wordt overreden. Ook heb je kans dat je kat snel dik wordt omdat hij een te kort heeft aan beweging.

mijn kater gaat alleen snachts naar buiten, hij kan altijd naar binnen door een luik en komt dus ook gewoon terug. Het is snachts een stuk rustiger en wordt dus niet zo snel opgepakt of overreden. Je kan ook een halsbandje kopen met een reflectiesticker zo zien autos hem, als er met licht op hem geschenen wordt. Houd wel rekening met het feit dat hij dan ergens achter kan blijven hangen.

Heb je je kat al laten chippen? Als hij toch ontsnapt en hij wordt gevonden door bv. de dierenambulance, iemand uit de buurt en brengt m naar t dierenasiel dan wordt hij gescant en wordt je opgebeld zodat je weet wat er met hem is gebeurt of ie overleden is of dat je hem gewoon kunt op halen bij de dierenarts of dierenasiel..

Het is geen dierenmishandeling dat je je kat binnen wilt houden, maar zorg er dan wel voor dat je kat kan genieten van je tuin en de buitenlucht.

succes!