Ik wil een hond wassen, maar kan dit ook met gewone shampoo?

Ik moet een tijdje op een hond letten, en ik wil hem wassen omdat ik vind dat hij stinkt, en ik er de hele dag omheen zit. Ik weet niet of die mensen waarvan de hond is m zelf wassen of laten wassen. Ik vraag me ook af of ik hier aan zou moeten beginnen.. Dankjewel alvast!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
69.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toen kregen ze ook aardappelen te vreten ;-).
Gelukkig zijn sommige dingen verbeterd ten gunste van dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Af toe de hond in bad doen helpt om hem gezond en schoon te houden. Baden helpt als afweermiddel tegen vlooien en beperkt dus de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen tegen dit ongedierte. Te vaak in bad doen kan de huid en vacht doen uitdrogen, volgens kenners is één maal per maand genoeg. Bronnen:
- http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/20698-hoe-de-hond-in-bad-te-doen.html

Het beste antwoord

Jouw vraag: Ik wil een hond wassen, maar kan dit ook met gewone shampoo?

Mijn antwoord: Ja hoor !!!!
beter met gewone shampoo wassen als dat die stinkt naar de str**t of zo vreselijk smerig is.

Doe als laatste crème conditioner die het haar ontwart over en dan uitspoelen met lauw water.

Komt het helemaal goed!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee, met normale shampoo wassen is niet aan te raden, omdat een hondenhuid dunner is en een totaal andere zuurgraad heeft dan de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf heb dit wel gedaan, de hond had er geen last van.
Echter dit was onze eigen hond.
Ik persoonlijk zou echter niet zomaar de hond van een ander gaan wassen zonder deze mensen op de hoogte te stellen. De hond van mijn ouders krijgt bijvoorbeeld erge roos van een wasbeurt. Deze roos blijft wekenlang en is echt lastig voor zowel hond als baasje. De hond heeft er jeuk aan en de boel zit onder de schilfers. Je weet niet hoe de hond die jij wil wassen hierop reageert.

Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je best/graag voor hem wil zorgen, maar dat je vindt dat hij stinkt en dat je liever een frisser ruikende hond om je heen hebt. Hoe lossen we dat dan op, kun je eraan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet goed om de hond met mensenshampoo te wassen,er zijn niet voor niets hondenshampoo's dus ik zou dit niet doen want wie weet krijgt hij wel jeuk van een mensenshampoo.

Ook weet je niet hoe de hond reageert als je hem wast,dus kijk hiermee wel een beetje uit want het is niet jouw hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn hondenshampoo's omdat het winstgevend is.
Als je dat doet kun je het beste ongeparfumeerde babyshampoo gebruiken. Let wel even op, als hij vlooien heeft werkt dit niet, dan moet je echte hondenshampoo met een anti-vlooienmiddel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik al heel lang geen hond meer, maar de hond die ik vroeger had, had ook voor bepaalde stoffen een huid-allergie. Maar een wasbeurt met babyshampoo kon hij heel goed vedragen.
dan kun je het het beste doen met babyshampoo, als je geen hondenshampoo wilt kopen, bereidt je wel voor op een kliederboel, want de hond zal blijven schudden tot zijn vacht prettig aanvoelt, je zal daarna stevig aan de schoonmaak moeten, er zijn ook honden die agressief reageren op waterstralen,dus succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je hem wassen (met hondenshampoo)....
Als hij dit nog nooit ondergaan heeft, kan hij ietwat gaan protesteren, dus je kunt het het beste in een badkuip doen, en met z'n tweeën gaat het natuurlijk altijd gemakkelijker : één die de hond op z'n plek houdt, en één die douche en schuim bedient.
Badkamer vol leggen met oude handdoeken helpt, want het wordt hoe dan ook een waterballet, vooral met wat grotere honden, zelfs als ze het gewend zijn, en braaf gaan staan en zitten op commando.

Maak het water vooral niet te warm : vinden ze niet zo lekker. En borstel eerst grondig, zodat de dode vacht er zo veel mogelijk uit is, vóór dat al die haren het afvoerputje in verdwijnen. Ook goed uitlaten van tevoren, want met een natte hond naar buiten de wind in is niet aan te raden.

Maar dan heb je ook een heerlijke zachte, opgeknapte hond als resultaat - al zien honden dat anders, en zullen bij de eerste gelegenheid in het meest stinkende willen gaan rollen wat ze tegenkomen....

Suc7!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eerst kunnen proberen hem gewoon af te spoelen met zuiver lauw water zonder shampoo. Daar knapt hij al heel erg van op. Je hebt dan ook niet de kans, dat hij ingezeept en wel, de benen neemt of zodanig gaat protesteren dat het schuim door het hele huis vliegt en je hem niet meer af en uit kunt spoelen.

Als je hem in het bad zet, leg dan eerst een anti-slipmatje of dikke handdoek op de bodem van het bad. Hij kan dan niet uitglijden. Bij angst en verzet zou het anders wel eens verwondingen kunnen opleveren aan de heupen.

Als de stank alleen komt van een natte vacht door de regen, dan moet je gewoon wachten tot hij weer droog is. Een natte hond stinkt altijd. Er is maar één ras dat nat niet stinkt. Dus ook na het wassen zal hij nog even die typische hondengeur hebben die je niet prettig vindt.

Ik ben van mening dat je de hond van een ander best mag wassen als de verzorging aan jou is overgedragen, tenzij duidelijk tevoren is aangegeven dat dit niet is toegestaan.

Overigens is het wassen van honden niet nodig als er geen dringende achterliggende reden is. Een hond stinkt niet bij voldoende verzorging van de vacht. Wel kunnen honden onaangenaam ruiken als ze oud en ziek zijn, maar dan krijg je dat met wassen ook niet weg.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ook het rollen in viskoppen en andere onaangename producten kan natuurlijk een reden zijn voor een wasbeurt. Maar zelfs het rollen door een koeienvla kan je met enkel lauw water uitspoelen. Dat visafval is een ander verhaal, daar moet wel een hondenshampoo aan te pas komen.
Ivana
12 jaar geleden
Nee, normaalgezin is dit niet goed voor u hond.
Je moet het doen met hondenshampoo die je in een dierenwinkel kan vinden. Als u geen tijd hebt om die te kopen kunt u de hond ook gewoon met water proberen te wassen. Verder weet ik echt niks en daarom zal dit veel keer als NIET WAARDEVOL antwoord gemarkeerd worden.
Sorry

Toegevoegd na 1 minuut:
maar vraag wel eerst aan zijn baasje of u die wel mag wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Je moet jezelf niet zo kleineren. Je antwoord bevat waardevolle dingen en je krijgt van mij dus een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Voor je advies om het eerst aan de eigenaar te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel voor diegene die mij +1 hebben gegeven!
want dat krijg ik niet vaak. :)
Ja dat kan, er is geen verschil tussen echte en neppen shampoo. Wij wassen onze hond met gewone shampoo en daar na met conditioner. Soms zelfs ook met katten shampoo. Er zit dus geen verschil in. Het kost ook wat minder centen, want honden shampoo is VEEEEEEEEEEEL duurder dan gewone shampoo!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik waste mijn cavia (niet haar hoofd) altijd met kattenshampoo en daar heb ik niks van gemerkt!! Wat zal het uit maken??? Ik ben het niet eens met Cica, wel met maria58. Mijn hond wassen we gewoon met Andrelon. Nooit iets van gemerkt, en weetje het is ook maar een antwoord. Ieder een eigen antwoord voorzich.
Ik zou hondenshampoo doen, wel wat duurder. Maar je weet zeker dat er niks kan mis gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen de bestanddelen van menselijk shampoo kunnen bescherm vetlag afbreken misschien voor 1 keer een baby shampoo .
Zou voor noot 1 keer kunnen maar gewoon beter hondshampoo.

Vochtigheid bindende hondenshampoo voor een glanzend en soepel vel.

De shampoo (250 ml) is in het bijzonder geschikt voor honden met een gevoelige huid.
Het bindt het vocht in de huid en is anti-bacterieel en ontstekingsremmend. Het maakt de vacht glanzend, soepel en vitaal. PH waarde van 6,5 - 7,5.

Samenstelling:
Bestanddelen volgens EU-aanbeveling:
5 - 15% anionische detergens
< 5% niet ionische detergens
Conserveringsmiddel / desinfectiemiddel
Geur- en kleurstoffen

Er zal zeker verschil zijn, maar of dat voor u schadelijk is betwijfel ik.
Uiteindelijk spoelt u het er weer uit.
Shampoo moet uw haar reinigen door wassen.
De toevoegingen zijn voor de huid, de roos, de kleur en weet ik veel waarvoor.
Verzin zelf maar een reden, maar erg veel maakt het allemaal niet uit.

Dit zit er in mensenshampoo. [= basisrecept]
2. Samenstelling van shampoos
De basissamenstelling van een shampoo is over het algemeen als
volgt:
– oppervlakte-actieve stof, wasactief 7-15 %
– oppervlakte-actieve stof, schuimvormer
3-5 %
– viscositeitsregulator 0,5-1 %
– stof om haar te laten glanzen ca. 1 %
– conditioneringsmiddel 2 %
– geurstof 0,5 %
– kleurstof 0,005 %
– conserveermiddel 0,001-0,1 %
– water 50-70 %
– overige ingrediënten 5-10 %
De hier gegeven samenstelling is een algemene formulering. De keuze
en de concentratie van de componenten zijn afhankelijk van de doelstelling.
Zo zal een baby-shampoo een lager gehalte en/of mildere
wasactieve stof bevatten dan een shampoo voor volwassenen. Ook
zijn er uiteraard verschillen tussen elke-dag-shampoos, anti-roosshampoos,
shampoos voor droog, vet en normaal haar, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De info vind op verpakking van shampoo en aangezien ik zelf hond heb lees je dit.
Een hond niet wassen zonder de eigenaars toestemming te vragen!

Ik zou heel kwaad worden als een oppas dat ongevraagd met mijn hond zou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar het is niet goed voor de hond. Als je je hond wil wassen kun je hondenshampoo gebruiken.

Maar voor je er mee in gevecht gaat in de badkamer een tip:

Je kan de hond ook laten zwemmen in schoon water. Dus in zoet water waar geen watervogels in zitten. Geen slootje of eendenvijver, maar als je dit in de buurt hebt een schone beek of plas. Na het zwemmen zorg je dat de hond zich nog even goed kan droog lopen.

Toegevoegd na 31 minuten:
er is een redelijke kans dat de hond na het zwemmen (zeker na meerdere keren) niet meer stinkt en al een stuk schoner is.
Kam ook eens goed de vacht door en ontdoe deze van de oude vacht. De meeste honden zijn net verhaard.

Helemaal fris gezwommen en geborsteld zou hij niet meer moeten stinken.

De hond wassen met shampoo doe ik alleen in noodgevallen, wat inhoud dat de hond lekker in de gier of iets anders smerigs heeft gelegen, en wat er met een zwembeurt of tuinslang-behandeling niet even uit gaat.