Wat moet ik doen met mijn katten?

We hebben ongeveer 2 jaar een poes in huis. Ze gaat ook naar buiten, en dit ging allemaal gewoon prima. 2 maanden geleden hebben we er een jong katertje bij gekregen. Nu deze kater wat gewend is valt hij constant onze poes aan. Het lijkt alsof hij alleen wil spelen, maar intussen bijt hij de poes wel (hard). Katertje gaat (nog) niet naar buiten. Heeft iemand tips hoe we dit gedrag van de kater kunnen minderen? We hebben al veel geprobeerd, zoals spuiten met water, even opsluiten in een andere kamer of bij het nekvel pakken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

je kater zal aan het proberen zijn om de baas te worden over je poezenkolonie.Niks aan doen dit wordt door de poezen wel opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dat werkt niet zo bij katten, het zijn geen kleine hondjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd, katten moet je niets laten uitvechten. Zij kennen geen dominantie zoals bij honden. Het probleem zal ook zeker niet zomaar oplossen.
je probeert het speelse gedrag te stoppen, zonder een alternatief te bieden.
erg frustrerend voor het katertje, en ook voor jullie, want dit gaat niet werken.
bij het nekvel pakken is sowieso iets wat je beter niet kan doen.

je zal de nodige tijd en energie in het katertje moeten stoppen.
speel regelmatig met hem, net zolang tot hij goed moe is.
veter en laserlampje bewijzen hierbij goede diensten.
hou hem ook op andere vlakken bezig, bijvoorbeeld door z'n brokjes te verstoppen of in een voerbal te doen.
veel plezier met je katertje, en succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Is het katertje al gecastreerd? Anders zo snel mogelijk laten helpen. Verder moet je hem heel veel bezig houden. Hij zal energie kwijt moeten. Het beste kun je nog een speelmaatje voor hem erbij nemen zodat hij de andere poes met rust laat. Hij is gewoon jong en hij wil spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je er niet bij vermeldt hoe de poes hierop reageert... Merk je dat ze angstig reageert op de 'aanvallen' Ze reageert misschien ook wel gestresst als jij de kater straft...

Wij hebben ook een poes en een kater, en af en toe gaat het er best heftig aan toe, toch is er dan niets aan de hand...het is gewoon spel...ook een beetje blazen hoort er af en toe bij...

Als de poes hem niet ontloopt, of duidelijk angstig of geïntimideerd is, is het gewoon spel en misschien dominantie bepalen...wie de sterkste is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat je tot nu toe gedaan hebt, zal niet werken. De plantenspuit is er voor de planten, in de nekvel oppakken is zeer pijnlijk en opsluiten snapt de kat ook niet. Hoe oud is de kater nu? Hoe heb je de katten aan elkaar laten wennen? Zijn beide katten onlangs door een dierenarts onderzocht? Kijk anders ook eens op kattengedragstherapie.nl voor meer informatie over dit gedrag. Je kan je vraag ook stellen op een forum dat speciaal is opgezet om vragen rondom gedragsproblemen te beantwoorden.