Waarom liggen katten vaak opgerold?

Katten die liggen te slapen of gewoon gaan liggen, gaan vaak opgerold liggen. Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af waarom ze dat doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net garnaaltjes.

Antwoorden (4)

Ik vermoed dat ze het doen als ze zich veilig voelen en echt kunnen slapen, dus als ze niet half-alert liggen te dutten in een houding van waaruit ze direct kunnen opspringen.
En zo opgerold is de buik beschermd, dus extra veilig.
En wie weet is het erg prettig om je neus in je staart te begraven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo's kunnen dat niet hè.. *jaloers naar katten kijk*
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jup klopt helemaal ze voelen zich helemaal veilig en op hun gemak en het is natuurlijk lekker warm ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Lekker warm,let maar eens op het slaap gedrag als het warm buiten/binnen is languit zodat er zoveel mogelijk warmte kan ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
als je katten in huis hebt, hoef je geen thermometer te kopen.
als je kat opgerold gaat liggen, wil dat twee dingen zeggen: je kat is ontspannen, en hij heeft het niet warm.
een ontspannen kat die het warm heeft, gaat meer gestrekt liggen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De kat lag voor de geboorte in foetushouding. Dat voelde veilig. Als de volwassen kat zich ontspannen en veilig voelt neemt hij ook graag de foetushouding aan.

Zoals andere antwoorden reeds aangaven heeft het ook met de omgevingstemperatuur te maken. Een kat houdt van warmte, maar indien hij het erg warm krijgt, zal hij uit de foetushouding komen en zich uitstrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus: Kun je dat dan ook nader verklaren?
Ik vind jouw bewering namelijk erg ongeloofwaardig.